شکست در مذاکرات سازش و کارشکنی مقامات رژیم صهیونیستی در این زمینه حتی خشم مقامات آمریکایی را نیز به همراه داشته است. نمونه این عصبانیت را می‌توان در سخنان اخیر جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا مشاهده کرد. به گزارش ایسنا، وی در نشستی پشت درهای بسته به رهبران جهان گفت: اگر راه‌حل دو کشوری به زودی برای حل و فصل درگیری میان فلسطین و اسرائیل اجرایی نشود، اسرائیل به یک رژیم آپارتاید بدل می‌شود.
کد خبر: ۶۶۸۱۳۹

مقام‌های ارشد آمریکایی بندرت از واژه آپارتاید برای اسرائیل استفاده می‌کنند و حتی باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا پیشتر این ایده را رد کرده بود. گفته می‌شود استفاده جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا از این واژه باعث رنجش رهبران یهود در آمریکا شده است.

جان کری در این نشست بار دیگر بر هشدار خود نسبت به ناکامی در دستیابی به مذاکرات صلح خاورمیانه و از سرگیری خشونت‌ها در سرزمین‌های اشغالی تاکید کرد و گفت: اسرائیل و فلسطین باید مذاکرات صلح را برای حصول نتیجه ادامه دهند. وی مقام‌های هر دو طرف را در بن‌بست به وجود آمده در مذاکرات صلح مقصر دانست و افزود: راه حل دو کشوری تنها جایگزین برای حل مناقشات میان دو طرف است، زیرا یک کشور یکپارچه سرانجام با شهروندان درجه 2 خود به یک کشور آپارتاید بدل می‌شود یا این‌که تمامی ظرفیت‌های اسرائیل را برای تبدیل شدن به یک کشور یهود از میان می‌برد. جان کری در این نشست شهرک‌سازی‌های اسرائیل در مناطق فلسطینی را برای روند صلح بی‌فایده و مضر خواند.

در همین حال، جنیفر ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره صحبت‌های جان کری به نیوزویک گفت: وزیر خارجه آمریکا فقط دیدگاه خود را بیان کرده و آن را با مقام‌های ارشد ژاپنی، روسی و اروپایی به اشتراک گذاشته است. او فقط گفته که راه حل دو کشوری تنها راه برای اسرائیل برای باقی ماندن به عنوان یک کشور یهود و در صلح با فلسطین است.

این اتفاقات در حالی است که پس از توافق هفته گذشته فتح و حماس، مقامات رژیم صهیونیستی گفته‌اند این توافق سبب توقف مذاکرات سازش می‌شود.

مقامات صهیونیست حتی برای ادامه این مذاکرات شرط تعیین کرده‌اند. در همین زمینه، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی یکشنبه شب اعلام کرد تنها راه سازش به رسمیت شناختن اسرائیل توسط حماس یا رویگردانی تشکیلات خودگردان فلسطین از این جنبش است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها