حمله تروریست‌ها به ستادهای انتخاباتی در عراق

با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات پارلمانی عراق که قرار است روز چهارشنبه دهم اردیبهشت برگزار شود، گروه‌های تروریستی و سلفی بر شدت عملیات خود افزوده و با ترور نامزدها یا حمله به ستادهای تبلیغاتی می خواهند فضای انتخاباتی عراق را نا امن کنند.
کد خبر: ۶۶۷۲۵۸
حمله تروریست‌ها به ستادهای انتخاباتی در عراق

به گزارش ایلنا و به نقل از بی بی سی، در حمله گروه‌های تروریستی به گردهمایی انتخاباتی حزب اصحاب اهل حق در شرق بغداد دست‌کم 31 نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند. این حمله در حالی رخ داد که تنها چند روز به زمان برگزاری انتخابات پارلمانی عراق باقی مانده است. یک سال گذشته بدترین دوره خشونت‌ها در عراق از سال ٢٠٠٨ میلادی توصیف شده است.

حمله دیروز با انفجار سه بمب و هنگامی به‌وقوع پیوست که شرکت‌کنندگان در تجمع در حال ترک آن بودند. دو بمب اول در وانت‌هایی کار گذاشته شده بود و بمب سوم هم با کنترل از راه دور منفجر شد. به گفته برخی منابع، گروه دولت اسلامی عراق و شام(داعش) مسئولیت وقوع این انفجارها را برعهده گرفته است. این گروه در بیانیه‌ای اعلام کرد این حملات در پاسخ به کشتار و شکنجه اهل تسنن بوده است.

در یک خبر دیگر اعلام شد عبدالکریم الدوسری، از کاندیداهای مستقل در استان بصره توسط افراد مسلح در نزدیکی یک مرکز انتخاباتی در شهر الزبیر ترور شد. کمیته امنیتی شورای استان بصره اعلام کرد در این حمله دو نفر از محافظان الدوسری نیز کشته شدند. الدوسری از علمای دینی و فعالان سیاسی در شهر ‌الزبیر به شمار می‌رفت و عضو شورای سابق استان بصره بود.

در مقابله با اقدامات تروریستی، ارتش عراق دیروز تائید کرد که ۲۲ تروریست داعش از جمله وزیر کشور این گروه تروریستی در «فلوجه» را به همراه ۶ معاونش به قتل رسانده است.

به گزارش فارس، داعش که فلوجه را امارت اسلامی خود معرفی کرده و برای آن دولت و وزیر کشور انتخاب کرده، به این وسیله ضربه مهلکی از ارتش عراق دریافت کرده است.

استان «الانبار» به مرکزیت «الرمادی» که در 110 کیلومتری غرب بغداد قرار دارد چند ماهی است شاهد عملیات ارتش عراق برای مبارزه با تروریسم است.

برگزاری انتخابات

به‌رغم حملات تروریستی، مقامات عراقی بر برگزاری انتخابات در زمان مقرر تاکید دارند. در همین رابطه اعلام شد امروز (هفتم اردیبهشت) مرحله نخست انتخابات پارلمانی عراق در 19 کشور جهان کلید می‌خورد. این مرحله از انتخابات دو روز طول خواهد کشید. براساس این گزارش، 785 هزار مهاجر عراقی در این 19 کشور با حاضر شدن در 102 مرکز انتخاباتی با 654 حوزه رای‌گیری در 70 شهر جهان رای خود را اعلام خواهند کرد. فارس الجبوری، مسئول بخش انتخابات خارج از کشور عراق در کمیساریای مستقل و عالی انتخابات عراق در گفت‌وگو با روزنامه الصباح اظهار کرد: مراکز انتخاباتی اصلی در 14 کشور جهان آرای عراقی‌های ساکن این کشور را جمع‌آوری خواهند کرد و در پنج کشور نیز مراکز رای‌گیری فرعی وجود خواهد داشت تا عراقی‌های ساکن کشورهای مجاور آنها با مراجعه به این کشور‌ها سرنوشت پارلمان جدید کشورشان را تعیین کنند. در ایران مقرر شده است انتخابات عراقی‌ها در شهرهای تهران، قم، اصفهان، مشهد، کرمانشاه، ارومیه، ایلام، یزد، شوش دانیال و شیراز برگزار شود.

نماینده آیت‌الله سیستانی، مرجع شیعیان عراق اعلام کرد در انتخابات پیش رو از هیچ نامزد خاصی حمایت نمی‌کند. احمد الصافی، نماینده آیت‌الله سیستانی گفت: همگان باید از فرصت انتخابات در عراق به نحو درست استفاده کرده و افراد شایسته‌ای را انتخاب کنند که نگرش کاملی برای اداره کشور ظرف چهار سال آینده داشته باشند.

حضور آمریکا

در یک تحول دیگر، دیروز خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی در دولت آمریکا، از افزایش تعداد افسران اطلاعاتی این کشور در عراق خبر داد و نوشت که مقامات واشنگتن و بغداد برای بررسی آنچه آنان «نحوه برخورد با گسترش حضور گروه‌های تروریستی در عراق» نامیدند، جلسات اضطراری‌ای تشکیل داده‌اند.

به گزارش فارس، به گفته دو مقام کنونی و یک مقام سابق دولت آمریکا، اکنون تیمی متشکل از اعضای ارشد پنتاگون به بهانه کمک به دولت عراق برای مبارزه با گروه «داعش» در بغداد به سر می‌برند. به ادعای مقامات آمریکایی، اعضای داعش که تلاش می‌کنند تا وضعی مشابه مناطق تحت‌کنترل در سوریه را در عراق ایجاد کنند، اکنون در مناطق نزدیک به بغداد نیز فعال شده‌اند.

برخی تحلیلگران با اشاره به دخالت‌های اخیر آمریکا، ناامنی‌های عراق را بهانه‌ای برای حضور مجدد نیروهای آمریکایی در این کشور دانسته و بر این باورند که ادامه ناامنی‌ها موجب حضور دوباره اشغالگران در عراق خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها