رقابت های کشتی آزاد قهرمانی آسیا – قزاقستان

ایران با 6 طلا مقتدرانه قهرمان شد

تیم ملی کشتی آزاد در راه قزاقستان

لایق: می‌توانیم در آسیا باز هم پدیده رو کنیم

کد خبر: ۶۶۵۳۰۵
لایق: می‌توانیم در آسیا باز هم پدیده رو کنیم


رقابت‌های کشتی قهرمانی آسیا در حالی طی روزهای دوم تا پنجم اردیبهشت ماه در آستانه قزاقستان برگزار می‌شود که تیم ملی ایران پرافتخارترین تیم قاره در تاریخ این رقابت ها، همچون دوره گذشته با ترکیبی جوان گام به این کارزار آسیایی می‌گذارد. اقدامی که به باور رضا لایق، یکی از اعضای کادر فنی تیم ملی، با هدف پشتوانه سازی برای تیم ملی انجام می‌شود. به اعتقاد لایق تیم ایران در عین حال نیم نگاهی به قهرمانی این پیکارها نیز دارد.

مربی تیم ملی کشتی آزاد در گفت‌وگو با جام‌جم با تاکید بر این‌که جایگاه کشتی ایران در جهان و آسیا همواره باید محفوظ بماند، تصریح کرد: کشتی امسال دو رویداد فوق‌العاده مهم جهانی ازبکستان و بازی‌های آسیایی اینچئون کره جنوبی را نیز در پیش دارد؛ بنابراین در مسیر تدارک و آماده‌سازی برای حضور در این دو رویداد پیکارهای قهرمانی آسیا فرصت ارزشمندی برای ما خواهد بود تا بهترین بهره‌برداری فنی را از این پیکارها داشته باشیم و به همین دلیل با ترکیبی جوان عازم قزاقستان خواهیم شد.

رضا لایق با تاکید بر نگاه پشتوانه محور کادرفنی تیم ملی در این رقابت‌ها، گفت: صرف نظر از وزن‌های 60 و 125 کیلوگرم که لازم بود کشتی‌گیران اصلی خود یعنی مسعود اسماعیل‌پور و کمیل قاسمی را در ترکیب اصلی قرار دهیم در دیگر وزن‌ها ما به نفرات دوم خود این فرصت را دادیم که با پوشیدن دوبنده تیم ملی، توانایی‌های خود را محک زده و راه رشد و تعالی خود را ادامه دهند. مربی تیم ملی کشتی آزاد با اشاره به جوانگرایی صورت گرفته در دوره گذشته رقابت‌های قهرمانی آسیا که به کسب یک مدال طلا و سه برنز و نایب‌قهرمانی تیم کشورمان در این رویداد انجامید، گفت: همان‌طور که در دوره گذشته نشان دادیم نیم نگاهی هم به کسب نتیجه و حفظ اعتبار و آبروی کشتی ایران داریم مطمئنا امسال نیز چنین رویکردی در انتخاب ترکیب تیم موثر بوده است، ضمن این‌که نباید فراموش کرد در دوره گذشته رقابت‌های قهرمانی آسیا، ما به عزت اکبری در 74 کیلو میدان دادیم و برنز گرفت همان کشتی‌گیری که پس از چندماه در قامت پدیده کشتی ایران در رقابت‌های جهانی ظاهر شد و با کسب مدال نقره مهر تائید نهایی را بر قهرمانی کشتی ایران در رقابت‌های جهانی زد؛ قهرمانی که پس از 48 سال در خارج از کشور به دست آمد.

نگاه ویژه به هیچ کشتی‌گیری نداریم

صرف‌نظر از مسعود اسماعیل‌پور و کمیل قاسمی، دیگر کشتی‌گیران اعزامی ایران به رقابت‌های قهرمانی آسیا در وزن‌های مختلف مهران رضازاده، سیداحمد محمدی، مصطفی حسین‌خانی، رضا افضلی، میثم مصطفی جوکار، محمدحسین محمدیان و حامد طالبی زرین‌کمر هستند، ترکیبی که برخی انتقادها را متوجه کادر فنی کرد از جمله چشم‌پوشی کادر فنی از میثم نصیری در 65 کیلو و انتخاب سید احمد محمدی به عنوان کشتی‌گیر اعزامی در این وزن. لایق درباره این انتقاد گفت: همان طور که گفتم در این رقابت‌ها به نفرات دوم هر وزن میدان داده‌ایم و هیچ کشتی‌گیری نباید احساس کند حق او پایمال شده است نگاه ما به همه کشتی‌گیران یکسان است همچنان که سیداحمد محمدی کشتی‌گیر توانمندی است، میثم نصیری نیز چنین توانمندی‌ای دارد.

دعوت از تقوی به اردوی بعدی تیم ملی

این روزها اسم مهدی تقوی، کشتی‌گیری که دو مدال طلای جهان را در وزن سوم برای کشورمان کسب کرده است پیرامون تیم ملی بیشتر از قبل به گوش می‌رسد. کسی که گفته می‌شود به دنبال ناکامی در المپیک لندن رغبتی به ادامه حضور در دنیای قهرمانی ندارد، اما شنیده‌ها حاکی از تلاش مسئولان کشتی مازندران برای منصرف‌کردن تقوی از این تصمیم است. لایق در این باره گفت: معتقدم تقوی یکی از بهترین کشتی‌گیران کنونی کشورمان است و حیف است به همین راحتی از دنیای قهرمانی کنار برود تعیین تکلیف او به عهده فدراسیون کشتی است و من نمی‌توانم اظهارنظر قطعی در این باره داشته باشم. با وجود این در حالی که قرار است اردوی بعدی تیم ملی از دهم اردیبهشت آغاز شود، تقوی به عنوان یکی از کشتی‌گیران دعوت شده در فهرست تیم قرار دارد.

وی از مرحله نهایی رقابت‌های انتخابی تیم ملی که قرار است طی روزهای بیست و یکم و بیست و دوم خردادماه برگزار شود به عنوان میدانی برای نشان دادن توانایی همه کشتی‌گیران و مدعیان اوزان هشتگانه یاد کرد و گفت: مطمئنا تمام کسانی که جواز حضور در این مرحله را کسب کرده‌اند باید در رقابت‌های انتخابی شرکت کنند تا بهترین‌های هر وزن شناسایی شوند.

آیا قهرمانی در رقابت‌های انتخابی به معنای رسیدن به دوبنده تیم ملی است؟ لایق در این باره گفت: مطمئنا یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای رسیدن به پیراهن تیم ملی رقابت‌های انتخابی است، اما در کنار آن عملکرد کشتی‌گیران در رویدادهای بین‌المللی نیز موثر خواهد بود، در نهایت کادر فنی بهترین تصمیم را اتخاذ خواهد کرد.

با توجه به فاصله حدود ده روزه رقابت‌های جهانی ازبکستان با بازی‌های آسیایی اینچئون در شهریورماه، کادرفنی تیم ملی در انتخاب ترکیب نهایی اولویت را به کدام رویداد خواهد داد؟ مربی تیم ملی در این باره چنین توضیح داد: هر دو رویداد برای ما مهم است و در هر دو رقابت به دنبال درخشش خواهیم بود و این گونه نخواهد بود که از درخشش در یک رقابت چشم بپوشیم.

امید توفیقی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها