جام قهرمانی در راه آنفیلد

10 دلیل برای قهرمانی لیورپول

کد خبر: ۶۶۴۸۸۶
بالاک: آلمان‌ برای ‌قهرمانی ‌کمی ‌شانس می‌خواهد


بدون شک میشاییل بالاک یکی از موفق‌ترین بازیکنان فوتبال معاصر است. کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال آلمان که 98 بازی ملی در کارنامه خود دارد، افتخارات زیادی را چه در رده باشگاهی با تیم‌های بایرن مونیخ، بایرلورکوزن و چلسی و چه در رده ملی به دست آورده است. این فوتبالیست بازنشسته که سابقه دو بار حضور در جام جهانی (2002 و 2006) را در کارنامه دارد در گفت‌وگو با سایت فیفا درباره برنامه‌های آینده خود و البته حضور آلمان در جام جهانی 2014 می‌گوید.

‌ روزهای بعد از بازنشستگی چگونه است؟

من خیلی خوب از لحاظ ذهنی با این تغییر (بازنشستگی از فوتبال) کنار آمدم. وقتی بازیکن جوانی هستی از فوتبال بازی‌کردن لذت می‌بری، اما زمانی از راه می‌رسد که وقتی صبح از خواب بیدار می‌شوی، می‌بینی دیگر فوتبالیست نیستی و بازنشسته شده‌ای. در زمان بازنشستگی این فکر مدام به ذهن بازیکن خطور می‌کند که بعد‌ قرار است چه اتفاقی بیفتد؟ من بدون هیچ مشکلی با روزهای بعد از فوتبال حرفه‌ای کنار آمدم. برای خودم برنامه‌ریزی کردم و مشکلی نداشتم.

آیا اکنون مسیر مشخصی را برای خودت در نظر گرفته‌ای؟

خیر، دوست ندارم خودم را زیر فشار بگذارم. شرایط باید خودش به طور عادی پیش‌روی من قرار بگیرد. باید به این فکر کنم که چه چیزی من را تحریک می‌کند و از چه چیزی بیشتر لذت می‌برم. برای این که برای آینده‌ام تصمیم بگیرم خودم را تحت فشار نمی‌گذارم. اکنون که وقت بیشتری برای انجام کارهای مختلف دارم، واقعا خوشحالم. البته فوتبال همیشه بخش مهمی از زندگی من باقی خواهد ماند.

جام جهانی کمتر از دو ماه دیگر در برزیل آغاز می‌شود، فکر می‌کنی در کشوری که مردمش دیوانه فوتبال هستند جام جهانی چگونه خواهد بود؟

شما باید چشم‌انتظار فوتبالی شگفت‌انگیز در برزیل باشید، چون برزیلی‌ها میزبان فوق‌العاده‌ای خواهند بود و جوی را که خود به وجود می‌آورند ‌به فوتبال دنیا انتقال می‌دهند. چه از نزدیک بازی‌ها را تماشا کنید و چه پای تلویزیون بنشینید این هیجان را حس می‌کنید. برزیلی‌ها مردمی احساساتی هستند و فوتبال برای آنها معنای عظیمی دارد و من فکر می‌کنم جام جهانی با کمک آنها جام جهانی شگفت‌انگیزی خواهد بود.

در جام جهانی 2006 شما کاپیتان آلمان بودید. بازی‌کردن در جام جهانی آن هم در کشور خودتان چه طعمی داشت؟

تاثیر زیادی روی من داشت و آن را با هیچ چیز نمی‌توانم مقایسه کنم، حتی با جام‌ جهانی برزیل. بازیکنان بسیار بزرگی در جام جهانی برزیل بازی خواهند کرد، اما اکثر آنها هرگز شانس این را نخواهند داشت در کشور خودشان میزبان جام جهانی باشند و در آن بازی کنند.

اکنون برزیل میزبان جام جهانی است و همانند ما که در 2006 میزبان بودیم وظیفه بسیار سنگینی دارد، چون بیشترین انتظارها متوجه این تیم است. این اصلا برای بازیکنان تیم میزبان راحت نیست که همه از آنها قهرمانی بخواهند، مثل آنچه ما در 2006 تجربه کردیم.

می‌توانی قهرمانی برزیل در جام جهانی را پیش‌بینی کنی؟

بله، برزیل در جام کنفدراسیون‌ها نشان داد می‌تواند در خاک خودش هم قهرمان شود. آنها اصلی‌ترین مدعی قهرمانی جام جهانی هستند.

آلمان هم به عنوان یکی از مدعیان شمرده می‌شوند، شما موافق هستی؟

بله. در جام‌ جهانی 2010 هیچ‌کس فکر موفقیت تیم ملی جوان آلمان را نمی‌کرد. آلمان در آن رقابت‌ها سوم شد. البته بسیاری به قهرمانی یک تیم اروپایی در جام جهانی احتمال کمتری می‌دهند. در کنار اسپانیا، آلمان هم دیگر تیم اروپایی است که می‌تواند مدعی جام باشد. ما باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا آلمانی‌ها می‌توانند دوباره خودشان را ثابت کنند یا خیر. آلمان در سال‌های اخیر به معنای واقعی فوتبال بازی کرده و بسیار پیشرفت کرده است. آنها تنها کمی شانس برای قهرمان‌شدن می‌خواهند. آلمان لایق قرار گرفتن در جمع مدعیان است.

در نیمه نهایی جام جهانی 2002 با دریافت کارت زرد از حضور در فینال و بازی مقابل برزیل محروم شدی. این باید قطعا بدترین خاطره شما در جام‌ جهانی باشد.

واقعا ناامید بودم، اما به همراه بقیه تیم صعود به فینال را مفصل جشن گرفتیم. فکر می‌کردیم می‌توانیم برزیل را ببریم، اما در فینال دو گل خوردیم و نایب‌قهرمان شدیم. باید در موقعیت من قرار می‌گرفتید تا متوجه شوید از دست دادن فینال جام جهانی چه طعم تلخی دارد. بدشانسی بسیار بزرگی بود، اما چه می‌توان کرد که این اتفاق‌ها، طبیعت فوتبال است.

فکر می‌کنی در سه جام جهانی اخیر چرا آلمان موفق به کسب عنوان قهرمانی نشد؟

برای قهرمانی در تورنمنت عظیمی همچون جام جهانی به تلفیقی از این فاکتورها نیاز دارید: تمایل شدید برای قهرمانی، تیمی خوب که از لحاظ روانی هم در سطح فوق‌العاده‌ای باشد و البته استعدادهای درخشان فردی. کمی شانس هم می‌تواند در این دسته‌بندی جای بگیرد. تجربه بازیکنان هم که دیگر جای خود را دارد. شاید آلمان در هریک از سه جام جهانی گذشته یکی از این فاکتورها را نداشت.

نظر شما درباره گروهی که آلمان در آن قرار گرفته، چیست؟

همگروهی با غنا، آمریکا و پرتغال قطعا بسیار دشوار است. پرتغال که یکی از برترین تیم‌های اروپایی است، همان‌طور که غنا یکی از قوی‌ترین تیم‌های آفریقایی به‌شمار می‌رود. آمریکا هم در سال‌های اخیر با کلینزمن بسیار پیشرفت کرده است. با تمام این اوصاف آلمان در هر شرایطی تیم قوی‌تری نسبت به این تیم‌ها به شمار می‌آید.

غیر از برزیل یا خود آلمان، کدام تیم دیگر شایسته فتح جام جهانی است؟

اسپانیا که قبلا قهرمان جام جهانی شده یا ایتالیا. فرانسه هم می‌تواند مدعی دیگر جام باشد. کشورهای آمریکای جنوبی نظیر آرژانتین یا حتی شیلی هم می‌توانند مدعی جام به حساب بیایند.

جام جهانی برزیل را از تلویزیون تماشا می‌کنی؟

خیر، من در برزیل خواهم بود و به عنوان کارشناس ساکرنت حضور دارم. ریودوژانیرو محل اقامت من خواهد بود و از همین اکنون بسیار هیجان‌زده‌ام.

فیفا / مترجم: هیلدا حسینی‌خواه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها