بدون تردید کلمه دزدگیر نامی آشنا برای بسیاری از صاحبان خودروست. چون یا پس از سرقت به فکر نصب دزدگیر برای اتومبیل خود افتاده‌اند یا این‌که به مجرد خرید وسیله نقلیه برای پیشگیری از تجربه تلخ دزدی مبلغی برای این وسیله هزینه کرده‌اند.
کد خبر: ۶۶۳۳۳۸
بهای صدایی که دزدها را فراری می‌دهد

اما اگر هنوز به هیچ‌کدام از این گروه‌ها نپیوسته‌اید و به دنبال نصب سیستم امنیتی مناسب اتومبیل هستید بد نیست این مطلب را مطالعه کنید تا بدانید قیت امنیت در این بخش چقدر است.

هر چند نصب دزدگیر به تنهایی برای امنیت اتومبیل شما تضمین نخواهد بود، اما می‌تواند مانعی برای دستبرد سارقان باشد چون بسیاری از این افراد به دنبال جلب توجه نیستند بنابراین می‌توانید تا حدودی این مشکل یعنی سرقت از اتومبیل خودتان را با نصب دزدگیر برطرف کنید.

در همین حال مهم‌ترین پرسشی که ذهن اکثر خریداران دزدگیر یا سیستم‌های امنیتی برای اتومبیل یا منزل را درگیر خود کرده بحث انتخاب گزینه مناسب با قیمتی متعادل است.

بازار دزدگیر خودرو بازاری است که در ظاهر هیچ انتهایی ندارد، اما در واقعیت فقط به محصولات دو کشور آسیایی ختم می‌شود نام‌هایی آشنا برای همه ما: چین و کره‌جنوبی. اگرچه برخی هم صحبت از دزدگیر‌های اروپایی، سنگاپوری و تایوانی کرده‌اند؛ ولی واقعیت امر چنین نیست. در حالی که در همین تولیدات شاهد سه گروه عمده به تفکیک دزدگیرهای ساده، دزدگیر‌های سیمکارت خور و در نهایت مدل‌های تصویری هستیم.

دزدگیرهای معمولی

این نوع از دزدگیر‌ها طبق همان وظیفه‌ای که برعهده دارند صرفا برای اخطار دادن با صدا به صاحب خودرو استفاده می‌شوند و خدمات خاص دیگری به دارنده آن ارائه نخواهند کرد. به این ترتیب به توصیه بسیاری از کارشناسان با وارد شدن سیستم‌های نوین دزدگیر اتومبیل، استفاده از این مدل‌های ساده زیاد عاقلانه نیست و در نهایت صرفا به جیبتان خیانت کرده‌اید.

با این حال اگر با توجه به شرایط مالی و البته آگاهی از نقایص کامل این نوع دزدگیر‌ها هنوز هم مایل به استفاده از آنها هستید جالب است بدانید هزینه نصب یکی از این دزدگیرها برای اتومبیل شخصی شما از 80 هزار تومان تا 250 هزار تومان خواهد بود که بدون تردید ارزان‌ترین‌ها مربوط به تولیدات چینی است.

دزدگیر‌های تصویری

با توجه به تقاضای روزافزون نصب سیستم‌های حفاظتی برای خودروها این گروه از دزدگیر‌ها جزو پرمخاطب‌ترین دزدگیرهای موجود بازار ایران هستند چون می‌توانند به نوعی شرایط ظاهری اتومبیل را در محدوده‌ای که حداکثر تا برد 2000 متری مشخص شده نمایان کنند.

اما مهم‌ترین مزیت این گونه دزدگیر‌ها این است که سارقان با دیدن علائم خاصی که پس از نصب روی خودرو قرار می‌گیرد کمتر سراغ خودرو خواهند آمد چون قطع کردن این سیستم یا از کارانداختنش کمی زمانبر و نیازمند اطلاعات فنی بیشتری است هر چند براساس شنیده‌ها، اطلاعات و مهارت(!) فنی سارقان در این زمینه نیز بالا رفته ولی به طور کلی ریسک درگیر شدن با این دزدگیر‌ها تا حدی مانع از آسیب رساندن یا سرقت خودروی شما خواهد شد.

اگر بخواهیم از امکانات دیگر این نوع سیستم‌های دزدگیر مطلع باشیم می‌توان به سیستم قابلیت خاموش کردن خودرو در فاصله‌ای محدود اشاره کرد که البته مزیتی قابل‌تامل است، اما شاید از امکانات جانبی یعنی بالا بردن شیشه‌ها در صورت پایین بودن یا قفل کردن خودکار و بازکردن در صندوق عقب خودرو را می‌توان به آن افزود. برای استفاده از خدمات این‌گونه دزدگیر‌ها بایداز 130 هزار تومان تا 400 هزار تومان هزینه کنید که باز هم همان قانون معروف جنس چینی ارزان‌تر است، در این زمینه صادق است.

دزدگیر‌های سیمکارت‌خور

با توجه به پیشرفت استفاده از سیستم‌های ماهواره‌ای در هدایت خودروها این امکان به‌وجود آمده که دزدگیرهای سیمکارت‌خور نیز تولید شوند. با نصب آن شما می‌توانید در صورت سرقت خودرو به صورت کامل از موقعیت مکانی آن با استفاده ازماهواره مطلع شوید، اما نقطه ضعف این نوع دزدگیر در ایران این است که دزدگیرهای سیمکارت‌خور در کشورمان نمی‌توانند موقعیت دقیق خودرو را به شما نشان دهند چون براساس محدودیت‌ها صرفا محدوده‌ای حدود 500 متر به شما نشان داده خواهد شد. بنابران بهتر است زیاد برای خرید این نوع دزدگیر سختگیر نباشید چون نمونه‌های تصویری می‌توانند خدمات مشابهی به شما بدهند و برای دریافت این نوع خدمات شما باید حدود 650 هزار تومان پس‌انداز داشته باشید.

دزدگیری برای منازل

اما اگر از دنیای خودرو بگذریم، نوبت به نصب سیستم‌های حفاظتی یا همان دزدگیر برای منزل یا محل کارمان خواهد رسید. در حالی که هنوز استفاده از دزدگیر برای منازل زیاد مرسوم نشده، اما جای تردید نیست که اهمیت حفظ امنیت خانه و محل کسب و کارمان، پای این وسیله را به زندگی رومزه‌مان نیز باز کرده است.

شاید تنوع سیستم‌های دزدگیر منازل یا محل‌های کسب و کار به گستردگی دزدگیر اتومبیل نباشد، اما در این زمینه هم می‌توان به انواع مختلف ولی از همان کشورهای سازنده اشاره کرد؛ در حالی که محصولات چین بازهم پررنگ‌تر از همنوع کره‌ای خود در این بازار ظاهر شده است.

به طور کلی سیستم مرکزی دزدگیر وظیفه دارد پیامی را برای شماره‌های ثبت شده در سیستم کنترل و مغز دزدگیر ارسال و اعلام خطر کند. سیستم‌های دزدگیر منازل یا ادارات به تناسب روش انتقال پیام، به دو نوع سیم‌دار و بدون سیم تقسیم‌بندی می‌شوند. به اعتقاد کارشناسان، استفاده از دزدگیرهای سیم‌دار می‌تواند اطمینان خاطر بیشتری به شما بدهد، اما نحوه استفاده از انواع بدون سیم ساده‌تر است. در دزدگیرهای با سیم، اتصال چشمی‌ها با مغز دزدگیر با سیم صورت می‌گیرد که انتقال پیام را سریع‌تر و مطمئن‌تر می‌سازد و البته هزینه آن نیز بالاتر است، اما در دزدگیرهای بی‌سیم این انتقال از طریق اینترنت یا خط تلفن انجام خواهد شد که چالش‌های فراوانی چون قطعی شبکه و کندی در انتقال پیام را به دنبال دارد. همچنین به یاد داشته باشید که پاشنه آشیل سیستم‌های دزدگیر بدون سیم، باطری‌های چشمی آن است که باید به طور مداوم و منظم آنها را بررسی کنید تا مبادا از کیفیت آنها کاسته شده یا این‌که به طور کلی از مدار خارج شده باشند.

هزینه‌های نصب دزدگیر

براین اساس هزینه استفاده از دزدگیرهای بدون سیم با چهار عدد چشمی حدود 500 هزار تومان خواهد بود و برای اضافه کردن هر عدد چشمی باید حدود 35 هزار تومان بپردازید، در حالی که برای نصب دزدگیرهای با سیم نیز باید همین مبلغ را بپردازید، ولی هزینه کابل که متری 900 تومان برآورد شده، به کل مبلغ افزوده خواهد شد. همچنین اگر می‌خواهید برای کارایی سیستم دزدگیر خودتان محکم‌کاری کنید، در و پنجره‌های منزل یا محل کارتان را نیز به سیستم دزدگیر متصل کنید؛ البته در این صورت باید برای هر در یا پنجره حدود 50 هزار تومان هزینه کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها