تلاش وزارت ورزش برای خصوصی‌‌سازی قرمزپوشان

احتمال واگذاری پرسپولیس به یک شرکت

یک شب و بامداد خوب با فوتبال

نجات محکوم به اعدام با جامعه شناسی ورزش

این بار از پرتاب بطری به داخل زمین بازی ، شکستن شیشه اتوبوس ها و اهانت به تیم مقابل خبری نبود بلکه فوتبال نقش اجتماعی خود را به درستی ایفا کرد.
کد خبر: ۶۶۳۱۷۸
نجات محکوم به اعدام با جامعه شناسی ورزش

جام جم ورزشی ؛ محمد رضاپور/ فوتبال ایران بیمار است ، فوتبال ایران برنامه ندارد ، فوتبال ایران در فساد غوطه ور است و دهها عبارت دیگر که در نفی این فوتبال می توان از قول بسیاری از کارشناسان و دست اندرکاران حتی مردم شنید و خواند با این حال در همین فوتبال اتفاقات بزرگی می افتد که نشان می دهد حوزه های دیگر جامعه چه میزان به فوتبال نزدیک شده اند.

امروزه بدون جامعه شناسی ورزش و به ویژه فوتبال نمی توان پیشرفت های کلی در حوزه های مختلف را شاهد بود و این ورزش به عنوان پدیده ای جذاب در سطح جامعه کارکردهای گوناگونی دارد که یک نمونه اش را از دیروز تا بامداد امروز شاهد بودیم.

بخشش محکومی به اعدام توسط پدر مقتول آن هم پای چوبه دار از اثرات جامعه شناسی فوتبال است که رسانه ها طی ساعات قبل از اجرای حکم قصاص، به درستی آن را تعریف کردند. اطمینان قلبی و عفو و بخشش با نور روشنی که در دل خانواده مقتول به وجود آمد به همراه تلاش های مردمی موافقت ضمنی پدر مقتول را در روزهای گذشته به وجود آورده بود اما به هیچ عنوان نباید نقش رسانه ها را نادیده گرفت به خصوص برنامه 90 که شب گذشته بارها به این جریان گریز می زد.

جامعه شناسی ورزش و رسانه در حوزه فوتبال با گستردگی این ورزش ، جوانی را به موقع از پای چوبه اعدام دور کرد. صبح امروز کسانی که در جریان بخشش پدر مقتول قرار نداشتند مدام از یکدیگر می پرسیدند قضیه اعدام جوان شمالی چه شده است؟ و وقتی در پاسخ می شنیدند پدر مقتول ، قاتل را بخشید لبخند رضایت بر لبانشان می نشست گویی فردی در خانواده خودشان از مرگ رها شده است.

جامعه شناسی ورزشی از همین نقطه آغاز می شود یعنی زمانی که اشتراکات افراد با هم بیشتر می شود.احساسات و عواطف انسان ها به هم گره می خورد و همه یکدیگر را در قبال مسائل مختلف فردی و اجتماعی مسئول می دانند. فوتبال در بین ورزش ها این مسئولیت ها را بیشتر کرده است چون این ورزش در تمامی ابعاد خود رصد می شود و برنامه ای همانند 90 می تواند امید ببخشد و زندگی بسازد مانند دیگر ابعاد جامعه شناسی ورزش که غرور آفرینی و اعتباربخشی از دل رویدادهای متعدد را شامل می شود و در انسجام اجتماعی موثر است.

فوتبال نقش انسانی خود را در یک شب بهاری تا بامداد روز سه شنبه به درستی ایفا کرد بنابراین نباید این نقش های اجتماعی فوتبال را زود از یاد برد بلکه باید اعتبار و انسجام اجتماعی و همدلی را با رویکرد به جامعه شناسی ورزش پایه گذاری کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها