ظریف در گفتگو با روزنامه اتریشی "وینر سایتونگ":

ملت ایران به آمریکا بی‌اعتماد است

وزیر امور خارجه کشورمان در پایان سومین دور مذاکرات ایران و 1+5 در وین در نشست خبری درباره توافق نهایی هسته ای گفت: حتما باید تصمیمات دشواری اتخاذ شود اگر تصمیم دشوار این باشد که ایران دنبال سلاح هسته ای نباشد برای ما تصمیم دشواری نیست، زیرا این تصمیم اخذ شده است. طرف مقابل باید تصمیم دشواری بگیرد که با واقعیت ها کنار آمده و توهمات را کنار بگذارد.
کد خبر: ۶۶۱۱۶۱
برای توافق هسته ای باید تصمیمات دشواری اتخاذ کرد

محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه کشورمان در پایان سومین دور مذاکرات ایران و 1+5 در وین در نشست خبری با خبرنگاران داخلی ضمن گرامیداشت خاطره شهدای هسته ای گفت:همان ظور که مقام معظم رهبری یک بار دیگر امروز تأکید کردند ثمره فناوری هسته ای را که خودباوری ملی است و توجه به این واقعیت که مردم ما و کشور ما توان پیشرفت در مهم ترین حوزه های علم و فناوری را دارد که ارزش و اهمیت ان بسیار بالاتر از هر موضوع ویژه است و این ثمره پایمردی و استقامت و تلاش مردم ایران و دانشمندان عزیز است قدر می نهیم .‬

‫وی ادامه داد: مذاکراتی که شروع شده همان طور که رهبری تأکید کردند با قدرت و صلابت ادامه خواهد یافت تا با گرفتن تمام حقوق مردم و رفع همه موانع و فشار ها از مردم در آینده نه چندان دور به نتیجه ای برسد که همه مردم را شاد کند.

ظریف گفت: همان طور که در مصاحبه مشترک گفتیم و قبلا هم پیش بینی کردیم به میانه راه گفتگوهای توافق جامع رسیدیم . در سه ماه گذشته همه موضوعات مورد نظر ظرفین مورد توجه قرار گرفت و دید گاه ها مطرح شد.

وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره اقدام امریکا در عدم صدور روادید برای سفیر جدید ایران در سازمان ملل گفت: ما به امریکایی ها اعلام کردیم یکی از مجرب ترین و منطقی ترین و با سابقه ترین دیپلمات ها را برای نمایندگی ایران در سازمان ملل تعیین کرد، ‫ایشان سابقه سفارت در چندین کشور اروپایی من جمله ایتالیا و بلژیک و استرالیا را دارند.

وی ادامه داد: قبلا به عنوان دیپلمات جمهوری اسلامی مسئولیت داشته و مدیر کل بودند‬ ‫به نیویورک سفر کردند در جلسات سازمان ملل شرکت کردند‬.‫اجازه نباید داد گروهی تندرو رفتار سازمان ملل را تعیین کنند‬.

ظریف تاکید کرد: ‫این رفتار برای ما قابل قبول نیست‬، سازو کارهایی وجود دارد و حسب مورد رفتار می کنیم.

وی درباره مذاکرات کارشناسی پیش از دور آتی مذاکرات گفت: جلسات کارشناسی در حاشیه اجلاس مقدماتی ان پی تی برگزار خواهد شد .این نشست حدود دوهفته دیگر به مدت دو تا سه هفته در نیویورک تشکیل می شود و اغلب همکاران فنی و کارشناسی برای شرکت در اجلاس آنجا حضور دارند و این فرصتی است که می توانند موضوعات کارشناسی را بررسی کنند.

ظریف در پاسخ به سوالی در خصوص توافقات گفت: این کار غیرممکن نیست نیاز به تصمیم مشترک و حسن نیت دارد که همه طرف ها برای رسیدن به راه حلی که مبتنی بر احترام متقابل است حرکت کنند.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: ما نمی پذیریم جز با احترام و تکریم با مردم ما صحبت شود هیچ زورگویی را نمی پذیریم هر گونه تصمیم باید با منطق مشترک و آنچه در توافقنامه مشترک ژنو تاکید شد، مبتنی باشد.

وی اظهار داشت: همانطور که مقام معظم رهبری در سخنرانی خود اعلام کردند عزم سیاسی ما، عزم جدی است و از طرف کل نظام این عزم وجود دارد، طرف مقابل هم باید با عزم مشابهی وارد پیکار شود که در این صورت نتیجه خوبی خواهد داشت و برای همه طرف ها نتیجه خوب خواهد بود.

ظریف در پاسخ به سوال دیگری در خصوص سخنان کری گفت: من دیدم که کری تحت چه شرایطی در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا صحبت می کرد، ترجمه های مختلفی از حرف های کری مطرح شد.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: اعتقاد داریم سه ماه فرصت کافی است اگر این سه ماه بیشتر طول بکشد فاجعه نخواهد بود.

وی ادامه داد: احتمال اینکه ما روی یک جمله ساعت ها حرف بزنیم، وجود دارد.

ظریف اظهار داشت: اینکه میان 6 کشور دیدگاه ها یکسان شود، زمانبر است. الان هم این 6 کشور مشغول مذاکره هستند که در مورد اتفاقاتی که در چند هفته اخیر رخ داد، به دیدگاه مشترکی دست یابد.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری گفت: برخی حرف هایی که در رسانه ها مطرح می شود، فضاسازی است، من به این فضاسازی ها توجه نمی کنم.

وی تاکید کرد: حتما باید تصمیمات دشواری اتخاذ شود اگر تصمیم دشوار این باشد که ایران دنبال سلاح هسته ای نباشد برای ما تصمیم دشواری نیست، زیرا این تصمیم اخذ شده است.

ظریف یادآور شد: طرف مقابل باید تصمیم دشواری بگیرد که با واقعیت ها کنار آمده و توهمات را کنار بگذارد.

وزیر امور خارجه ادامه داد: 6 کشور با پذیرفتن حق غنی سازی ایران اولین تصمیم دشوار را گرفتند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
سلیم
Viet Nam
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
۰
۰
اقای وزیر واقعا خسته نباشی با سلام و درود فراوان خدا قوت اگه امثال شما را داشتیم مردم غمی نداشتند

نیازمندی ها