استاندار تهران در جلسه شورای شهر تهران خبر داد

احتمال جیره‌بندی آب تهران در تابستان

اعضای شورای شهر تهران در جلسه روز گذشته خود میزبان حسین هاشمی، استاندار تهران بودند، به این امید که در سال جدید تعامل بیشتری بین شهرداری و شورای شهر با استانداری تهران برقرار شود.
کد خبر: ۶۶۰۸۵۰

در این جلسه فرصتی فراهم شد تا اعضای شورای شهر تهران با طرح مشکلات و چالش‌های پیش روی شهر تهران از استاندار تهران برای حل این معضلات کمک بخواهند.

آلودگی هوا و آب، مشکلات بخش حمل و نقل عمومی، حریم شهر تهران و معضل حاشیه‌نشینان، متکدیان و کارتن‌خواب‌ها و موضوع داغ افزایش نرخ کرایه تاکسی، اتوبوس و مترو در سال 93 از مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در این جلسه مشترک بود.

هاشمی استاندار تهران نیز با تائید مشکلات مطرح شده قول داد نهایت همکاری را با شورای شهر و شهرداری تهران برای حل این مشکلات داشته باشد.

این جلسه اما یک خبر نگران‌کننده هم برای شهروندان تهرانی داشت؛ این‌که ممکن است تابستان امسال آب در تهران جیره‌بندی شود.استاندار تهران با اعلام این خبر گفت: اگر مردم 20 درصد در مصرف آب صرفه‌جویی نکنند، مجبور می‌شویم در فصل تابستان آب را به طور زمان‌بندی شده قطع کنیم.

به گزارش مهر، هاشمی با اشاره به تعیین تکلیف افزایش نرخ کرایه حمل و نقل عمومی در سال 93 افزود: دولت تصمیم گرفته افزایش نرخ حمل و نقل عمومی بعد از اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها اعمال شود که این تصمیم کشوری است و فقط در مورد تهران نیست.

تشکیل کمیته‌ای برای بررسی وضع آلودگی هوای کلانشهرها

استاندار تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع آلودگی هوای تهران گفت: اولین موضوعی که در استان تهران رسانه‌ای شد، آلودگی هوای تهران بود؛ زیرا سلامت تهران برای ما از اولویت اول برخوردار است و با توجه به این‌که شهر تهران بیش از 5/8 میلیون جمعیت دارد و براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت از مضرات آلودگی هوا، شیوع بیماری سرطان است که این خطر تهرانی‌ها را تهدید می‌کند.

به گفته هاشمی، برای اولین بار کمیته‌ای با حضور 13 وزیر و استاندار تهران برای بررسی وضع کلانشهرها تشکیل شده است. این کمیته در وزارت کشور و با مسئولیت معاون عمرانی وزیر کشور اداره می‌شود.

وی تاکید کرد: من در جلسه دولت به دکتر روحانی گفتم در تهران وضع بسیار نگران‌کننده‌ای داریم. این مریض در حال مرگ در آی.سی.یو است و ما اول باید این مریض را از آی.سی.یو خارج کنیم.

100 هزار خودروی آلوده در تهران

استاندار تهران آمارهایی از خودروهای فرسوده شهر تهران ارائه کرد و گفت: 8600 تاکسی فرسوده پیکان، 22 هزار تاکسی فرسوده سمند و پراید، یک‌سوم از 200 هزار دستگاه در اختیار آژانس‌ها و در مجموع یکصد هزار خودروی آلوده در تهران تردد می‌کنند که باید در اولین مرحله این یکصد هزار دستگاه از تهران خارج شوند.

هاشمی از تعاملی که با زنگنه وزیر نفت انجام شده، خبر داد و افزود: آقای زنگنه جلسه‌ای با مدیران خودروسازی گذاشتند و یادآوری کردند که در سال 90 قرار بود کل تولیدات شما یورو 4 باشد و با توجه به این‌که هم‌اکنون فقط50 درصد خودروها یورو 4 هستند، از آنها تاریخ عملی خواستند و خودروسازان اعلام کردند خرداد امسال تمام بنزین‌های تولیدی به این استاندارد می‌رسند.

اجرای طرح تفصیلی کارت زرد گرفت

استاندار تهران درباره اجرای طرح تفصیلی شهر تهران نیز تذکر داد: باید قبول کنیم با این‌که طرح تفصیلی اجرا شده من به عنوان یک شهروند این اجرا را خوب نمی‌بینم. هیچ کجای دنیا نمی‌بینید که در یک خیابان ساختمان‌ها سینوسی باشد. همه جا نظم و نظام دارد، اما ما در تهران چنین نظمی را نداریم. مثلا در مهرآباد جنوبی کوچه‌ای که شش متر عرض دارد پنج طبقه ساختمان‌سازی شده است. حتی در شمال تهران که نسبتا مرفه‌نشین هستند در خیابان 20 متری 15 طبقه ساختمان ساخته شده است این دغدغه‌ها ذهن مرا مشغول کرده و آرزو می‌کنم هیچ اتفاق بدی نیفتد چون به بن‌بست می‌خوریم.

افزایش نرخ حمل و نقل عمومی همزمان با مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها

استاندار تهران با اشاره به نرخ‌های حمل و نقل عمومی که قرار بود از ابتدای اردیبهشت اجرایی شود، گفت: افزایش کرایه‌ها درست است، اما من اعتقاد دارم باید یک بار این افزایش‌انجام‌شود.

هاشمی تاکید کرد: همزمانی افزایش کرایه‌های حمل و نقل عمومی با اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها فقط در تهران نیست؛ بلکه در کل کشور اجرایی خواهد شد، برخی مطرح کردند که سخنان فرمانداری با استانداری یکسان نیست، اما تعامل ما با نهادهای مرتبط واقعی است و حرفمان یکی است و عقب‌نشینی‌نمی‌کنیم.

قول می‌دهیم مردم و رانندگان تاکسی متضرر نشوند

سخنگوی شورای شهر تهران نیز در ادامه این جلسه با اشاره به دستور جدید فرمانداری مبنی بر افزایش نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی همزمان با مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها گفت: اگرچه هنوز این ابلاغ جدید به شورا ارسال نشده و ما نیز از طریق رسانه‌ها از آن مطلع شدیم، اما بنای ما تعامل با مسئولان استانداری و فرمانداری است.

رضا تقی‌پور در گفت‌وگو با مهر با تاکید بر این‌که تلاش می‌کنیم مردم و رانندگان تاکسی در جریان اجرای افزایش کرایه‌های حمل و نقل عمومی دچار ضرر و زیان نشوند، افزود: برداشت من به عنوان یک عضو شورا آن است که شاید دولت قصد دارد در مرحله دوم یارانه‌ها حمایتی از حمل و نقل عمومی انجام دهد تا با افزایش قیمت حامل‌های انرژی شاهد افزایش قیمت نباشیم اما نمی‌توان به طور قطع در این زمینه اظهار نظر کرد، زیرا تاکنون دولت توضیحی در این زمینه نداده است.

انتقاد از کوتاهی دولت در پرداخت بودجه حمل و نقل عمومی

جلسه روز گذشته شورای شهر فرصتی فراهم کرد تا اعضای شورا گلایه‌های خود از دولت برای اجرا نشدن برخی مصوبه‌های مجلس در بخش حمل و نقل عمومی پایتخت را مطرح کنند.

مهدی چمران، عضو شورای شهر تهران با اشاره به کوتاهی دولت در حمایت از حمل و نقل عمومی تهران گفت: دولت در این مدت اعتبار مصوب شده مجلس در خصوص کمک به حمل و نقل عمومی را پرداخت نکرده و تهران دو سال است که اتوبوسی‌نگرفته است.

مهاجران غیرقانونی رها شده‌اند

یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران نیز با اشاره به وضع حاشیه‌نشینان اطراف پایتخت که با کمترین امکانات زندگی می‌کنند، گفت: ما مهاجران غیرقانونی را که در حاشیه تهران زندگی می‌کنند رها کردیم، اما در تمام دنیا برای آنها برنامه دارند پس باید یا زمینه بازگشت آنها را فراهم کنیم یا به وضع آنها رسیدگی کنیم.

به گفته فاطمه دانشور، در تهران ده هزار کارتن‌خواب معتاد وجود دارد همچنین بر اساس آمار دیگری که مرکز رفاه شهرداری اعلام کرده این میزان 12 هزار کارتن‌خواب است که برنامه‌های جزیره‌ای سبب شده این مشکلات بدرستی حل نشود.

درخواست همکاری برای ساماندهی متکدیان و معتادان

استاندار تهران در ادامه سخنان دانشور، درباره ساماندهی متکدیان و معتادان از شورای شهر درخواست کرد برای ساخت و ساز مراکزی در شهر با استانداری همکاری داشته باشند.

وی گفت: ما در ایام عید نزدیک 3000 معتاد را از خیابان‌ها جمع کردیم و اجازه ندادیم فضای شهر نامناسب باشد، شورای شهر هم می‌تواند مصوب کند و منابع یا امکانات را در اختیار‌ما ‌قرار دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها