انتخابات شانزدهمین دوره پارلمان هند از فردا آغاز و تا روز 22 اردیبهشت ادامه خواهد داشت

آغاز بزرگ‌ترین انتخابات جهان در هند

814.5 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن در هند از فردا به پای صندوق‌های رای می‌روند تا بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین انتخابات در میان کشورهای جهان را برگزار کنند. طی این انتخابات شانزدهمین دوره پارلمان هند موسوم به «لوک سابا» تشکیل خواهد شد.
کد خبر: ۶۵۹۹۱۱

این انتخابات از فردا آغاز می‌شود و تا 22 اردیبهشت ادامه خواهد داشت. رای‌گیری این انتخابات در 543 حوزه انتخابیه انجام و نتایج آن روز 26 اردیبهشت اعلام خواهد شد. پانزدهمین دوره پارلمان هند نیز دهم خرداد به کار خود پایان می‌دهد.

به گفته کمیسیون انتخابات هند، در سال 2014 تعداد رای‌دهندگان هندی به نسبت انتخابات قبلی صد میلیون نفر بیشتر شده است. از سوی دیگر انتخابات پارلمانی امسال در هند طولانی‌ترین و پرهزینه‌ترین انتخابات پارلمانی در تاریخ هند است. براساس برآورد کمیسیون انتخابات هند، هزینه برگزاری این انتخابات بدون در نظر گرفتن هزینه‌های امنیت و احزاب سیاسی معادل 35 میلیارد روپیه خواهد بود. احزاب نیز قرار است معادل 305 میلیارد روپیه (پنج میلیارد دلار) در انتخابات هزینه کنند. این هزینه سه برابر بیشتر از هزینه‌ای است که در انتخابات پارلمانی قبلی صرف شد. این انتخابات پارلمانی هند پس از انتخابات سال 2012 آمریکا که هفت میلیارد دلار هزینه داشت، پرهزینه‌ترین انتخابات در جهان خواهد بود. از نکات قابل توجه این انتخابات این است که مان‌موهانگ سینگ، نخست‌وزیر هند قصد دارد بازنشسته شود و در این انتخابات نامزد نخست‌وزیری نخواهد بود.

شانس بالای مخالفان برای پیروزی

انتخابات در حالی از فردا آغاز می‌شود که نتایج نظرسنجی‌ها حاکی از شکست حزب حاکم و پیروزی حزب اصلی مخالف است. به گزارش ایرنا، برخی نظرسنجی‌های تازه درباره موقعیت احزاب سیاسی هند برای انتخابات مجلس عوام (لوک سابا) نشان می‌دهد که حزب کنگره پس از یک دهه حکومت شکست خواهد خورد و به عبارتی زمان جابه‌جایی قدرت بین دو حزب اصلی در این کشور فرا رسیده است.

حزب کنگره هم‌اکنون با 200 عضو قدرتمندترین حزب در مجلس عوام هند است و حزب مخالف بهارتیا جاناتا (بی‌جی‌پی) با 112 عضو در رتبه دوم قرار دارد. یک نظرسنجی عمومی انجام شده برای شبکه تلویزیونی ان.دی.تی.وی هند نشان می‌دهد حزب کنگره و ائتلاف مترقی متحد تحت رهبری آن دراکثر ایالت‌های مهم این کشور نخواهد توانست در این انتخابات اکثریت آرا را به‌دست آورد. این نظرسنجی همچنین پیش‌بینی می‌کند که حزب بهارتیا جاناتا و متحدان آن در همه این ایالت‌ها به استثنای تامیل نادو پیشتاز خواهند بود. البته در ایالت تامیل نادو هیچ‌یک از احزاب کنگره و بی‌جی‌پی موقعیت خوبی ندارند.

طبق نتایج نظرسنجی‌ها، ائتلاف دموکراتیک ملی تحت رهبری حزب مخالف بی‌جی‌‌پی در مجموع در 160حوزه ایالت‌ها و ائتلاف مترقی متحد تحت رهبری حزب کنگره در 54 حوزه پیروز خواهند شد. اما حزب حاکم کنگره که اعضای خانواده نهرو - گاندی در آن تجمع دارند، نظرسنجی‌های عمومی به نفع حزب مخالف بی‌جی‌پی را رد و امکان پیروزی مجدد ائتلاف مترقی متحد را در انتخابات قریب‌الوقوع لوک‌سابا پیش‌بینی کرده است. راهول گاندی، معاون رئیس حزب کنگره و نامزد مهم این حزب برای پست نخست‌وزیری هند طی سخنانی گفته نتیجه انتخابات لوک سابا «شگفت انگیز» خواهد بود و «بادکنک بی‌جی‌پی» بزودی خواهد ترکید.

بهبود بیشتر وضع اقتصادی، اجتماعی و امنیتی از جمله وعده‌هایی بوده که رهبران حزب کنگره به مردم داده‌اند. این حزب که یک دهه است بر مسند قدرت است، همچنین قول افزایش رشد تولیدات صنعتی به میزان 10درصد، هزینه یک تریلیون روپیه در طرح‌های زیربنایی در طول ده‌سال، تصویب همه لایحه‌های ضدفساد معلق در مجلس، گشایش حساب بانکی برای همه اتباع هندی در طول پنج سال و تدارک امکانات رایانه‌ای در همه روستاها در طول 18 ماه را داده است.

یکی از مسائل قابل توجه که در روزهای اخیر در صحنه سیاسی انتخابات هند بسیار مطرح بوده، رای جامعه مسلمانان این کشور به عنوان بزرگ‌ترین اقلیت است که بسیاری از کارشناسان آن را تاثیرگذار در حرکت‌های ملی می‌دانند. رهبران ارشد جامعه مسلمان این کشور تاکنون هیچ اظهار‌نظری نکرده‌اند، اما منابع رسانه‌ای گزارش داده‌اند که اخیرا خانم سونیا گاندی، رئیس حزب کنگره با سید احمد بخاری امام مسجد جامع دهلی دیدار و گفت‌وگو داشته است.

این درحالی است که برخی از رهبران حزب مخالف بی‌جی‌پی از مسلمانان خواسته‌اند تا بار دیگر به این حزب که در دوران حکومتش خاطرات تلخی از خود برای این قشر از جامعه هند برجای گذاشته، فرصتی دوباره بدهند. راجنات سینگ، رئیس حزب بی‌جی‌پی با اذعان بر این‌که مسلمانان از این حزب دوری می‌کنند، از آنان خواسته فرصتی را به حزبش در تبدیل هند به یک ابرقدرت مذهبی و اقتصادی بدهند. برخی رهبران حزب بی جی پی متهم هستند در جریان ناآرامی‌ها و درگیری‌های فرقه‌ای سال 2002 ایالت گجرات در غرب این کشور دست به کشتار گسترده مسلمانان زده‌اند.

حزب بی‌جی‌پی نارندرا مودی را به عنوان نامزد نخست‌وزیری هند معرفی کرده است. کارشناسان می‌گویند پیروزی این حزب در هند تبعاتی برای سیاست خارجی این کشور خواهد داشت. دستیار مودی که یک ملی‌‌گرای هندو است، گفته در صورت نخست‌وزیر شدن او هند موضع سرسخت‌تری در مناقشات ارضی با چین و رقابت با پاکستان اتخاذ خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها