انتخابات شانزدهمین دوره پارلمان هند از فردا آغاز و تا روز 22 اردیبهشت ادامه خواهد داشت

آغاز بزرگ‌ترین انتخابات جهان در هند

رقابتی نفسگیر در بزرگ‌ترین انتخابات جهان

با آغاز بزرگ‌ترین انتخابات جهان در هند، همه به دنبال آن هستند تا پیروز این انتخابات را با توجه به فراز و نشیب‌های احزاب حاکم در این کشور پیش‌بینی کنند، اما حقیقت این است که از زمانی که حزب کنگره و خانواده گاندی قدرت خود را در سال 1989 از دست دادند، تاکنون هیچ حزبی نتوانسته است به تنهایی قدرت را در هند تصاحب کند.
کد خبر: ۶۶۲۷۳۵
رقابتی نفسگیر در بزرگ‌ترین انتخابات جهان

در انتخابات هندوستان سه گروه‌بندی اصلی وجود دارد: ائتلاف متحد پیشرو با اکثریت حزب کنگره، حزب بهاراتیا جاناتا که براساس حزب «بهاراتیا جانتا دال» ساخته شده و جبهه سوم که روی کمونیست‌ها متمرکز است. این به‌آن معناست که برخلاف انتخابات انگلیس و آمریکا یک شخصیت خاص در هند تمام آرا را ندارد.

بهاراتیا جاناتا، بزرگ‌ترین حزب مخالف دولت هند، نارندرا مودی را به عنوان نامزد برای نخست‌وزیری انتخاب کرده است.

حزب بهاراتیا جاناتا معتقد است که هند از آن وقایع گذر کرده و آنها با رهبری آقای مودی بیشترین بخت را برای پیروزی در انتخابات خواهند داشت، بخصوص که خشم و نارضایتی عمومی از حزب حاکم کنگره به سطحی بی‌سابقه رسیده است.

ظاهرا نظرسنجی‌ها هم بر این خوشبینی مهر تائید می‌زند و طبق این نظرسنجی‌ها حزب بهاراتیا جاناتا به‌رهبری آقای مودی پیشتازی قابل توجهی نسبت به حزب کنگره دارد.

سونیا گاندی که یکی از محبوب‌ترین رهبران سیاسی هند و رییس حزب کنگره است، با وجود پیروزی در انتخابات گذشته «مان موهان سینگ» را به عنوان نخست‌وزیر برگزید.

به نظر می‌رسد حزب کنگره شانس پیروزی زیادی را در انتخابات داشته باشد، چون موفق شد علاوه بر ایجاد بیش از چهار میلیون و 500 هزار فرصت شغلی در بخش دولتی، قرارداد همکاری‌های هسته‌ای هند و ایالات متحده آمریکا را درمجلس با اکثریتی بسیار شکننده تصویب کند.

حزب کنگره اولین سیستم تامین اجتماعی در هند را راه‌اندازی کرد و با تضمین شغلی قشر فقیر در روستاها، می‌تواند آرای صدها میلیون کشاورز هندی را جذب کند.

در مقابل، حزب بهاراتیا جاناتای هند به رهبری لعل کریشنا عدوانی، سه موضوع مهم امنیتی، اجتماعی و مذهبی شامل حملات تروریستی، ساختار سلسله ‌مراتبی حزب کنگره و سرکوب اقلیت‌ها بویژه مسلمانان را به عنوان نقاط اصلی ضعف حزب کنگره حاکم بر هند می‌داند و با تکیه بر آن، به بزرگ‌ترین مخالف و رقیب این حزب تبدیل شده است. این حزب معتقد است که دولت حاکم نتوانسته است عواید حاصل از بیش از هشت درصد رشد سالانه اقتصادی را در میان جامعه هند به طور عادلانه تقسیم کند و میزان بیکاری در میان اقشار آسیب‌پذیر روبه گسترش است.

کوماری میاواتی، محبوب‌ترین گزینه ایالت اوتارپرادش، پرجمعیت‌ترین ایالت هند محسوب می‌شود که مدعی است سیاست‌هایش مبنی بر برقراری عدالت اجتماعی است.

میاواتی می‌تواند حزب ملی سوم را تشکیل دهد. اگر احزاب محلی از وی حمایت کنند، این زن سیاستمدار با کسب 40کرسی، احتمالا نخست‌وزیر آینده هند خواهد بود.

به طور کلی فضای انتخاباتی هند را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد؛ در بخش نخست رای‌دهندگان سنتی و روستانشینان هندی قرار دارند که اغلب به شغل زراعت مشغولند و حمایت‌های دولت حاکم بر هند از این بخش و وعده برای تضمین ادامه این حمایت‌ها می‌تواند به کسب آرای آنان بینجامد که حدود 600 میلیون نفر از جمعیت هند را تشکیل می‌دهند.

در بخش دوم شهرنشینان هندی هستند که بیشتر تحت تاثیر تبلیغات انتخاباتی نامزدها قرار دارند و با توجه به فعالیت‌های گسترده حزب جاناتای در بخش اطلاع‌رسانی، می‌توان اقبال بیشتر این حزب را در میان آنان پیش‌بینی کرد.

دکتر محمودرضا امینی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها