همزمان با بارش برف در خراسان رضوی انجام شد

امدادرسانی به ۹۷ حادثه دیده محور قوچان - مشهد

پس از سه روز بارش برف و باران

هوای آذربایجان غربی بهاری شد

با گذر سامانه بارشی سرد از استان آذربایجان غربی هوای این استان یکبار دیگر از امروز بهاری شده است.
کد خبر: ۶۵۸۶۶۶
هوای آذربایجان غربی بهاری شد

در سه روز گذشته توده هوای سرد استان آذربایجان غربی را فرا گرفت که به سبب آن بسیار ی از شهرهای این استان به یکباره با بارش برف چهره زمستانی به خود گرفتند به طوریکه در ارتفاعات برخی شهرها از جمله چالدران ارتفاع برف به 40سانتی متر رسید.

احمدرضا قلی پور فرماندار چالدران با تشریح وضعیت بارش ها در این شهرستان اظهار کرد: بارش برف سنگین راه های ارتباطی 120 روستای این شهرستان در بخش دشتک و مرکزی را بست.

ارتفاع 40 سانتیمتری برف بهاره

وی افزود: ارتفاع برف در نقاط شهری 20 سانتیمتر و در ارتفاعات بیش از 40 سانتیمتر است و تا کنون 26 دستگاه خودرو گرفتار شده در برف و کولاک در محورهای ارتباطی شهرستان چالدران از مرگ حتمی نجات داده شده اند.

جلیل غفاری فرماندار چایپاره نیز اعلام کرد: بارش برف در مجموع 200 هکتار از باغات میوه این شهر را دچار سرمازدگی کرده است.

شهروز بابازاده بخشدار مرکزی چایپاره نیز از مسدود شدن راه ارتباطی 15 روستای این شهرستان در اثر بارش برف سنگین خبر داد و افزود: بارش برف در داخل شهر چایپاره به 15 سانتیمتر و در ارتفاعات به بیش از 30 سانتیمتر رسیده است.

سرمازدگی باغات کشاورزی

سید علی مختاری رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در مورد تاثیرات بارش برف و برودت هوا در بخش کشارزی اظهار کرد: خسارت ناشی از سرمازدگی در دو روز گذشته در سطح باغهای این استان بیش از دو هزار میلیارد ریال برآورد می شود.

وی افزود: با توجه به افت دما در 48 ساعت گذشته در سطح استان 20 تا 30 درصد باغهای آذربایحان غربی دچار سرمازدگی شدند.

خسارات سنگین کشاورزان در 8 شهر آذربایجان غربی

به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، بیشترین خسارتها به باغهای سیب، انگور، زردآلو، شلیل، هلو، گیلاس و سایر هسته دارها در شهرستانهای ارومیه، اشنویه، پیرانشهر، چالدران، سردشت، سلماس، انزل، مهاباد، تکاب وارد شده است.

مختاری افزود: این خسارتها در مناطقی که اطلاع رسانی شده بود و نیز به توصیه های کشاورزی عمل شده بود اندک بوده و در زمینهای زراعی نیز هیچ خسارتی را شاهد نبودیم زیرا سرما به عمق خاک نفوذ نکرده و نیز مراحل پنجه زنی در این اراضی به پایان رسیده است.

وی گفت: میزان این خسارتها در اراضی ارومیه بسیار بالا بوده و این میزان شامل 30 درصد باغهای این شهرستان با 30 هزار و 107 هکتار است.

اسکان اضطراری مسافران نورزوی در اماکن سرپوشیده

مظفر عباس زاده دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر آذربایجان غربی نیز در مورد وضعیت اسکان موقت مسافران و گردشگران نوروزی نیز اظهار کرد: تعدادی از مهمانان نوروزی این استان که در فضاهای آزاد و پارکها اقامت داشتند به دنبال بارش برف و سرما در مکانهای سرپوشیده اسکان یافتند.

وی افزود: در پی بارش بارف و باران در آذربایجان غربی که از روز یکشنبه در سراسر استان آغاز شده ستاد اجرایی خدمات سفر آذربایجان غربی به کمک شهرداری ها در شهرهای جنوبی اقدام به تجهیز فضاهای سرپوشیده و سالن های ورزشی در راستای ارائه خدمات بهینه به میهمانان نوروزی کرده است.

عباس زاده افزود: امسال در مرکز و شمال استان اکثر میهمانان نوروزی در اقامتگاهها حضور یافته اند و بیشتر میهمانان اسکان یافته در پارکها در شهرهای جنوبی استان نیز در جاهای سرپوشیده سکونت یافتند.

به گفته وی، 35 هزار و 750 نفر از میهمانان نوروزی استان در پارکها اقامت داشتند که بخشی در مکانهای یاد شده اسکان یافته و گروهی نیز در پی اطلاع رسانی به موقع از مناطق برفی خارج شدند.

فعالیت های امدادی هلال احمر

جمعیت هلال احمر استان آذربایجان غربی نیز عملیات امدادرسانی در حادثه برف و کولاک در 9 شهرستان را انجام داد.

امدادگران در شهرهای ارومیه، سلماس، اشنویه، پلدشت، تکاب، چایپاره، ماکو، شوط و چالدران به بیش از 800نفر حادثه دیده امدادرسانی کردند.

در این عملیات ها به حادثه دیدگان اقلامی شامل پتو, آب معدنی خرما, بیسکویت به تعداد378 مورد توزیع شد.

خروج سامانه بارشی از آذربایجان غربی

مهدی صابری رییس اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی نیز در این باره اظهار کرد: در پی بارش های دو روز گذشته در شهرستان چالدران در 48 ساعت گذشته با دمای 11درجه سانتیگراد زیر صفر سردترین و با 11 میلیمتر بارش باران و 20 سانتیمتر بارش برف پربارش ترین شهر استان گزارش شده است.

وی افزود: بعد از چالدران شهرستانهای تکاب، پیرانشهر و سردشت بیشترین میزان بارندگی ها را در این استان داشته اند.

صابری گفت: این سامانه بارشی در حال خروج از استان است ولی موج هوای سرد تا دو روز آینده در استان می‌ماند و از روز چهارشنبه بتدریج شاهد افزایش دما در استان می شویم.

هم اینک هوای بسیاری از شهرهای آذربایجان غربی آفتابی است و به تدریج بر دمای هوا افزوده می شود.(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها