دبیر انجمن برنج با اشاره به رواج یافتن تقلب در زمینه اختلاط برنج‌های داخلی با انواع نامشخص خارجی و عرضه این محصولات با برندهای ایرانی، افزود: تعدادی از این کیسه‌ها تصادفا به دست وزارت بهداشت و درمان رسیده و آن‌ها با بررسی این محصولات به آلودگی آن‌ها پی برده‌اند.
کد خبر: ۶۵۸۶۶۴
برنج‌های آلوده خارجی را با نام ایرانی عرضه می کردند

جمیل علیزاده شایق در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه مسائل مطرح شده در مورد آلودگی برنج‌های داخلی سوء تفاهمی از ناحیه وزارت بهداشت بود، اظهار داشت: در جلسه‌ای که با حضور وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت، کمیسیون بهداشت مجلس، و انجمن برنج کشور برگزار شد به این نتیجه رسیدیم که این وزارتخانه در این زمینه مقصر نبوده است.

وی با اشاره به رواج یافتن تقلب در زمینه اختلاط برنج‌های داخلی با انواع نامشخص خارجی و عرضه این محصولات با برندهای ایرانی، افزود: تعدادی از این کیسه‌ها تصادفا به دست وزارت بهداشت و درمان رسیده و آن‌ها با بررسی این محصولات به آلودگی آن‌ها پی برده‌اند.

شایق اضافه کرد: مسئولان این وزارت خانه اعلام کردند از اختلاط برنج‌های مذکور بی‌خبر بودند.

رئیس انجمن برنج با بیان اینکه در این رابطه دو ایراد بر وزارت بهداشت وارد شد، افزود: اولا آن‌ها حق نداشتند قبل از اطمینان کامل اسامی این برند‌ها را اعلام کنند چون این برند‌ها آبروی محصولات داخلی هستند و این اقدام وزارت بهداشت تمام محصولات داخلی را زیر سوال برد.

شایق افزود: همچنین آن‌ها نباید بلافاصله به فروشگاه‌های زنجیره‌ای اعلام می‌کردند که برنج‌های مذکور را از چرخه محصولات فروشی خارج کنند.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت خود این مسئله را قبول دارد، گفت: انجمن برنج و وزارت جهاد کشاورزی توانستند از دانشگاه‌های علوم پزشکی گیلان و مازندران گواهی عدم آلودگی برنج‌های داخلی را دریافت کنند.

شایق تأکید کرد: گرچه مابه این مسئله یقین داشتیم ولی این امر نیازمند مستندات علمی لازم بود.

وی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت مبتکر جلسه مذکور در زمینه بررسی موضوع آلودگی برنج‌های داخلی بوده است، افزود: طی این جلسه به این نتیجه رسیدیم که برنج‌های ایرانی هیچ گونه آلودگی ندارند.

شایق اضافه کرد: حتی اگر کشاورزان در استان‌های گیلان و مازندران اقدام به سمپاشی مزارع خود کنند با توجه به اینکه ماده موثره سم جذب برنج نمی‌شود آلودگی ایجاد نمی‌کند.

وی با تأکید بر اینکه تمامی کود‌ها و سموم وارداتی به کشور تحت کنترل کامل هستند، تصریح کرد: بنابراین امکان آلودگی برنج‌های داخلی صفر است.

دبیر انجمن برنج با اشاره به تصمیمات اخذ شده طی جلسه مذکور ادامه داد: قرار شد از این پس جلسه فوق به صورت دائم (یک بار در ماه) برگزار و تمام مسائل مربوط به بحث برنج در این جلسه بررسی و رصد شود.

وی ادامه داد: همچنین قرار شد از اول فروردین سال ۱۳۹۳ تمام برنج‌های وارداتی شناسنامه‌دار شده و کد رهگیری دریافت کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
عمواوغلی
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
۰
۰
لطفاً... ضمن اینكه به مراجع قضایی معرفی میكنید در رسانه ها رسوایشان كنید.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها