سال گذشته عراق شاهد حوادث خونباری بود که چند سالی می‌شد این کشور از آن فاصله گرفته بود. همچنین به لحاظ سیاسی سال گذشته در عراق انتخابات شوراهای محلی برگزار شد که نوعی وزن‌کشی برای گروه‌های سیاسی این کشور بود. قرار است بهار آینده نیز در عراق انتخابات پارلمانی برگزار شود.
کد خبر: ۶۵۶۸۴۵

یکم اردیبهشت بود که مردم عراق به پای صندوق‌های رای رفتند. این انتخابات نخستین انتخاباتی به شمار می‌آمد که در غیاب نیروهای بیگانه در عراق برگزار می‌شد. به‌رغم برخی حوادث کوچک تروریستی انتخابات در محیطی آرام و سالم برگزار شد و سرانجام ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی به‌عنوان ائتلاف برنده در آن اعلام گردید.

در عرصه سیاسی عراق یک اتفاق دیگر کاملا چشمگیر بود و آن کناره‌گیری مقتدا صدر از سیاست بود. این روحانی مشهور در بیست و هفتم بهمن ماه به صورت رسمی اعلام کرد که از سیاست کناره گرفته و تمام فعالیت‌های گروه خود را جمع‌آوری خواهد کرد.

حوادث تروریستی در عراق از ابتدای سالی که گذشت روندی صعودی داشته است. این حوادث که عمدتا در اثر عملیات انتحاری گروه‌های وابسته به القاعده و سرویس‌های جاسوسی عربستان سازماندهی می‌شوند، روز به روز شدت پیدا کرد.

برای مثال در سه ماه ابتدای این سال در مجموع 250 نفر در اثر این حوادث کشته شدند. در ایام محرم و اربعین نیز تروریست‌ها بارها زایران کربلا را در معرض انفجارهای انتحاری خود قرار دادند. با این حال سال گذشته گروه‌های شبه نظامی در استان الانبار دست به اقدام جدیدی زدند که به اعتراف نوری المالکی اگر دولت عراق دیر جنبیده بود ممکن بود بخشی از خاک این کشور را تجزیه کند.

آیت‌الله سیستانی نیز نسبت به فعالیت‌های گروه‌های ترویستی و سوء‌استفاده آنان از نارضایتی‌های مردم بویژه در استان‌های سنی‌نشین هشدار داده بود. دولت عراق تاکنون سعی کرده است در کنار اقدامات نظامی با گفت‌وگو و مذاکره مردم این استان‌ها را قانع سازد که اخراج عناصر تروریست به نفع آنان خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها