امیرهومن کریمی افزود: در این فرآیند، مساله مهم این است که یک فرآورده نفتی مایع مانند نفتا تولید شود و در مراحل بعد می توان به راحتی نفتا را به بنزین و گازوییل تبدیل کرد.
وی اظهار کرد: وقتی از گاز به یک فرآورده نفتی مایع رسیدیم، صاحب صنعت خودش می تواند تصمیم بگیرد که آن را به بنزین، گازوییل، الکل یا محصول دیگر تبدیل کند.
کریمی با بیان اینکه از طریق فناوری جی.تی.ال می توان از گاز، بنزین یورو 5 و حتی بنزین با کیفیت بالاتر تولید کرد، افزود: کیفیت محصولی که از این فرآیند تولید می شود از یورو 5 بالاتر می باشد، زیرا گوگرد آن در حد صفر است.
مدیرعامل شرکت توسعه نفت و گاز سرو، تصریح کرد: ما فناوری تبدیل گاز به بنزین یورو 5 از طریق فناوری جی.تی.ال را کسب کرده ایم.
وی با بیان اینکه این طرح در مرحله پایلوت یک بشکه ای قرار دارد، اظهار کرد: در سال 90 مسوولان وقت، پایلوت ما برای رسیدن به یک بشکه را راه اندازی کردند.
کریمی با بیان اینکه در مرحله آزمایشگاهی حداکثر تا 50 گرم محصول تولید می شود، افزود: پایلوت یک بشکه ای، مرحله ای فراتر از مرحله تولید آزمایشگاهی به شمار می رود.
مدیرعامل شرکت توسعه نفت و گاز سرو خاطرنشان کرد: پایلوت تولید یک بشکه ای، مرحله ای نیمه صنعتی به شمار می رود که می توان آن را به خط تولید بالا تبدیل کرد.
وی درباره وضعیت بهره برداری از این فناوری، گفت: با شستا و شرکت های تابعه صنایع دفاع در حال مذاکره هستیم تا این فناوری در برخی واحدهای پالایشگاهی اجرایی شود.
کریمی با بیان اینکه استفاده از فناوری جی.تی.ال در پالایشگاه های دارای ظرفیت 4500 بشکه و بالاتر صرفه اقتصادی دارد، تصریح کرد: قطر چندین پالایشگاه 70 هزار بشکه ای با فناوری جی.تی.ال را احداث کرده و می خواهد یک پالایشگاه جدید جی.تی.ال با ظرفیت 300 هزار بشکه نیز به بهره برداری برساند.
جی.تی.ال فناوری تبدیل گاز به فرآورده و مایعات با ارزش است که از طریق آن گاز را به فرآورده هایی با چند برابر ارزش افزوده مانند بنزین تبدیل می کند و باعث انتشار کمتر گازهای محلی و کاهش وابستگی به محصولات نفتی می شود.
محصولات جی.تی.ال هیدروکربن های خالص پارافین هستند که خواص احتراق عالی با سوختن آرام و کنترل شعله دارند.
سوخت جی.تی.ال به توسعه و گسترش سوخت های گوناگون حمل و نقل و کاهش وابستگی به محصولات نفتی کمک می کند.
سوخت جی.تی.ال می تواند در موتورهای دیزلی متداول استفاده شود که انتشار کمتر آلودگی محلی مانند ذرات معلق، منوکسیدکربن، هیدورکربن ها و اکسیدهای نیتروژن را به دنبال دارد.
همچنین سوخت جی.تی.ال در مقایسه با سوخت های پالایشگاهی، هیچگونه پیامدی برای گرم شدن جهان ندارد و تاثیر کمتری در اسیدی شدن هوا، مه آلودگی و انتشار کمتر مواد معلق دارد. (ایرنا)
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با نماینده ولیفقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان شد