عراقچی پس از رایزنی‌های فشرده در مسکو:

عوامل مخرب در مذاکرات ایران و ۱+۵ در منطقه و غرب وجود دارد

در نشست خبری مشترک اشتون و ظریف+فیلم

ضمانتی برای موفقیت مذاکرات وجود ندارد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به ایران سفر کرده است پس از دیدار با ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در یک نشست خبری کوتاه گفت: ضمانتی برای موفقیت مذاکرات وجود ندارد هر چند که حداکثر تلاش‌ها انجام خواهد شد.
کد خبر: ۶۵۳۷۲۶
ضمانتی برای موفقیت مذاکرات وجود ندارد

کاترین اشتون صبح امروز یکشنبه خطاب به وزیر خارجه کشورمان گفت: من و شما اغلب با هم دیدار می‌کنیم و در مورد مذاکرات هسته‌ای به گفت‌وگو می‌پردازیم ولی این اولین بار است که به صورت دو جانبه با هم مذاکره می‌کنیم. من به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و شما به عنوان وزیر خارجه ایران.

اشتون ضمن قدردانی از دعوت و میهمان‌نوازی صورت گرفته، مذاکراتش با ظریف را مفید برشمرد و افزود: فرصت فراهم شد تا درباره مسائل مورد علاقه و نگرانی‌ها در منطقه بحث کنیم.

وی وضعیت اسفناک سوریه، آینده افغانستان، چالش‌های موجود در افغانستان از جمله مواد مخدر و گفت‌وگو درباره مسائل حقوق بشر را از مواردی برشمرد که با ظریف درباره آن به گفت‌وگو پرداخته است.

اشتون ضمن ابراز امیدواری و اشتیاق برای دیدار با رئیس‌جمهور ایران و دیگر مقامات کشورمان خاطرنشان کرد: حضور من در ایران با روز بین‌المللی زنان همزمان شد و برای من افتخار بزرگی است که با زنان ایرانی در خصوص مسائل مربوط به آنان صحبت کنم و با آنها این روز را جشن بگیرم.

خبرنگار واحد مرکزی خبر از اشتون پرسید که شما به عنوان مقام عالیرتبه اروپایی حق غنی‌سازی را برای ملت ایران به رسمیت می‌شناسید که وی این خبرنگار را به توافق صورت گرفته در ژنو ارجاع داد و افزود: ما به توافق موقتی دست یافتیم که بر اساس آن به جلو حرکت کنیم و آن توافق نشانه‌هایی را در اختیار شما قرار می‌دهد که ما و جامعه بین‌المللی چه نگرشی در این زمینه داریم.

اشتون، ظریف و تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران را به خاطر کاری که در این خصوص انجام دادند، تحسین کرد و افزود: 4 سال است که با ایران مذاکره می‌کنم. این توافقنامه موقت بسیار مهم است اما نه به اهمیت راه‌حل جامع.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دستیابی به راه‌حل جامع را سخت و چالش‌‌آمیز خواند و با بیان اینکه ضمانتی وجود ندارد که موفق شویم اما با حمایت ملت ایران و حمایت جامعه بین‌الملل و کارهایی که ظریف انجام می‌دهد هدف ما این است که به موفقیت دست یابیم.

اشتون قرار است امروز با مقامات کشورمان از جمله حسن روحانی رئیس‌جمهور، علی لاریجانی رئیس مجلس، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل دیدار و گفت‌وگو کند.

وی همچنین قرار است فردا به اصفهان برود و از جاذبه‌های گردشگری این شهر بازدید کند.

ظریف نیز در این کنفرانس خبری تأمید کرد که تهران فقط توافقنامه‌ای را می‌پذیرد که به حقوق مردم ایران احترام بگذارد.

وزیر خارجه کشورمان اظهار داشت: مباحث قابل توجهی در خصوص روابط ایران و اتحادیه اروپا با خانم اشتون و همکارانش داشتیم.

وی وضعیت منطقه، آینده ارتباطات بین ایران و اروپا، همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم و مواد مخدر و ایجاد امنیت در افغانستان، وضعیت خطرناک و بسیار نگران‌کننده در سوریه را از جمله مواردی برشمرد که با اشتون درباره آن به گفت‌وگو پرداخته است.

ظریف گفت:در مورد موضوع هسته‌ای و مذاکرات از جمله درباره اجرای توافقات گذشته و همچنین در خصوص نحوه پیگیری کار در آینده به گفت‌وگو پرداختیم و امیدواریم با همکاری دو طرف بتوانیم کار را به پیش ببریم.

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سؤال خبرنگار بی‌بی‌سی انگلیسی در خصوص پتانسیل‌های همکاری ایران و اتحادیه اروپا و ارتباط آن با توافق هسته‌ای ایران و 1+5 اظهار داشت: ایران مصمم است که به توافق دست یابد و ما نشان دادیم که اراده سیاسی داریم و از طرف خودمان کارمان را انجام دادیم و در حال حاضر بستگی به طرف مقابل دارد که به توافق ژنو پایبند باشد و با میل، تصمیم و تعهد به میز مذاکره بیاید تا اینکه بتوانیم به توافقی دست یابیم که برای دو طرف مورد قبول است.

ظریف با بیان این که معتقدم در 4 تا 5 ماه آینده می‌توانیم این کار را انجام دهیم و حتی کوتاه‌تر از این زمان افزود: اما آنها باید این را قبول کنند که ایران توافقنامه‌ای را قبول می‌کند که به حقوق مردم ایران احترام بگذارد و هیچ سردرگمی وجود نداشته باشد،زیرا ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها