رونق ساخت و ساز روی گسل تبریز

قیمت‌های بالای مسکن در شهر تبریز از یک سو و سختگیری نکردن در زمینه محدودیت‌های ساخت‌وساز از سوی مسئولان شهری در برخی مناطق حاشیه شهر تبریز، باعث شده تا تبریزی‌ها به هشدارهای ساخت منازل مسکونی روی گسل قدیمی تبریز در شمال این شهر، اهمیت چندانی ندهند و ساخت و ساز در این منطقه باوجود نگرانی‌های موجود از رونق فراوانی برخوردار باشد.
کد خبر: ۶۵۰۷۳۱

قرار گرفتن تبریز در مجاورت دو خط گسل شمال تبریز و گسل آذرشهر باعث می‌شود با فعال شدن هرکدام از این گسل‌ها، شهر تبریز و اطراف آن در معرض زلزله مهیبی قرار گیرد. این در حالی است که به دلیل نبود محدودیت‌های شهرسازی برای ساخت و ساز در حریم گسل‌ شمال تبریز، شهرک‌های زیادی در حریم این گسل ساخته شده و هر روز نیز شهرک‌های جدیدی در حوالی گسل تبریز در شمال این شهر ساخته می‌شود.

البته بخش اعظمی از حاشیه‌نشینان تبریز نیز در حوالی این گسل در خانه‌های بدون مقاومت مستقر شده‌اند که کوچک‌ترین زلزله می‌تواند جان هزاران نفر را به خطر بیندازد.

عضو هیات علمی و استاد زلزله‌شناسی دانشگاه تبریز با بیان این‌که خطر زلزله در تبریز جان نیم میلیون نفر را تهدید می‌کند، می‌گوید: گسل شمال تبریز قدیمی و فعال است و وقوع زمین‌لرزه‌های بزرگ در آینده نامعلوم، واقعیت انکارناپذیری است.توحید اخلاقی با تاکید بر این‌که مردم بدون هیچ ترسی و براحتی روی گسل ساخت و ساز می‌کنند، در گفت‌وگو با مهر می‌افزاید: متاسفانه در ساخت و سازها محدوده گسل‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرد تا جایی که هم‌اکنون شاهد ساختمان‌های بلندمرتبه زیادی در حریم گسل‌ تبریز هستیم که این موضوع می‌تواند هشداری برای وقوع خطرات بزرگ در تبریز باشد.

وی با بیان این‌که امکان نجات از خطر زلزله در مناطقی که در حریم گسل ساخته شده است، غیرممکن است، خاطرنشان می‌کند: هر گسلی بستگی به شرایط محلی، ضوابط ساخت و ساز خودش را دارد و مطالعه گسل‌ها در این خصوص و مقاوم‌سازی منازل و شهرک‌ها می‌تواند کمک کند تا در صورت وقوع زلزله شاهد خسارات کمتری باشیم.

روی گسل هم می‌توان خانه ساخت

در همین حال رئیس شورای اسلامی تبریز معتقد است که با رعایت ضوابط و دستورالعمل‌های خاصی می‌توان روی گسل تبریز خانه ساخت.شهرام دبیری با اشاره به این‌که در ژاپن با وجود این‌که روی گسل واقع شده است، شاهد ساخت و سازهای گسترده‌ای هستیم که البته با اتخاذ و اجرای تمهیدات لازم همراه بوده است، می‌گوید: البته نباید فراموش کرد که ساخت و ساز در مجاورت گسل شمال تبریز در چند سال اخیر بدون برنامه‌‌ریزی قبلی و مطالعات علمی بوده است.

وی با اشاره به این‌که ساختمان‌های نصف تبریز غیرمقاوم است، یادآور می‌شود: 2500 هکتار از بافت تبریز فرسوده و معادل همین میزان نیز بافت حاشیه‌نشین است که وقوع زلزله می‌تواند بسیار خطرآفرین شود.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی نیز با اشاره به مخاطرات گسل ۹۰ کیلومتری شمال تبریز یادآور می‌شود: مرور تاریخ زلزله در آذربایجان نشان می‌دهد که اگر از این زمین لرزه‌ها درس نگیریم و این حوادث را فراموش کنیم، باید خسارات فراوانی را متحمل شویم. محمدصادق پورمهدی با تاکید بر این‌که مردم باید هشدارهای زلزله را جدی بگیرند، می‌گوید: تبریز در طول تاریخ چند زلزله خطرناک و ویرانگر را تجربه کرده است و این نشان می‌دهد که گسل پیر تبریز یکی از بزرگ‌ترین گسل‌های کــشور است و ساخت و ساز روی آن باید با اولـــویت در نظر​گرفتن حریم و نقشه دقیق گسل انجام شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها