نوبخت ابراز امیدواری کرد

در آینده نزدیک قیمت‌ها کاهش می‌یابد

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت: تورم نقطه به نقطه در دی ۲۷ ونیم درصد و در پایان بهمن به ۲۲ درصد کاهش یافت.
کد خبر: ۶۵۰۴۷۷
در آینده نزدیک  قیمت‌ها کاهش می‌یابد

به گزارش واحد مرکزی خبر محمد رضا نوبخت در برنامه گفتگوی ویژه خبری چهارشنبه شب شبکه دوم سیما افزود: نرخ تورم 12 ماهه نیز در دی 35 درصد و در پایان بهمن 33 و 7 دهم درصد شد.

وی گفت: تغییرات ماهانه در دی 2/1 درصد و در بهمن به یک دهم درصد کاهش یافت.

معاون رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک قیمت ها کاهش یابد.

نوبخت کاهش تورم را به دلیل انضباط مالی وسیاست اقتصادی سنجیده دولت دانست.

معاون برنامه ریزی رئیس جمهور با بیان اینکه در سالهای گذشته شرایطی بر کشور حاکم شده که برای تحقق سند چشم انداز توسعه کشور عقب افتادیم گفت: تلاش می کنیم رشد اقتصادی به 11 درصد و بهره وری به 5 واحد درصد افزایش یابد.

معاون رئیس جمهور افزود: در سند چشم انداز برای رشد اقتصادی 8 درصد باید سرمایه گذاری 2/12 درصدی ایجاد می کردیم.

نوبخت گفت : اکنون برای رسیدن به سند چشم انداز توسعه کشور در سال 1404 افزایش سرمایه گذاری 2/12 درصدی به 14 درصد ونرخ بهره وری از 5/2 واحد به 5 واحد و رشد اقتصادی از 8 درصد به 11 درصد افزایش یابد .

وی اظهارداشت: سند چشم انداز توسعه کشور سیاست آرمانی برای مسئولان نیست بلکه برای آنها الزام است ومردم ما شایسته ایستادن در برترین نقطه اقتصاد منطقه هستند.

وی افزود : باید برای افزایش رشد اقتصادی سالانه 150میلیارد دلار در کشور سرمایه گذاری کنیم.

نوبخت با بیان اینکه سیاست های کلی اقتصادمقاومتی مقوم سیاست چشم انداز توسعه کشور است گفت : بخشی از این سیاست ها برای شتاب بخشیدن به اقتصاد کشور در رسیدن به افق 1404 و بخشی دیگر مربوط به گذر از شرایط کنونی و فشارهای اقتصادی است.

سخنگوی دولت افزود: تلاش می کنیم با استفاده از منابع بهره وری را به دو برابر افزایش دهیم .

معاون رئیس جمهور گفت: تحقق رشد 11 درصدی با اقتصاد سنتی امکان پذیر نیست بلکه باید این رشد را با اقتصاد دانش بنیان محقق کنیم.

نوبخت افزود: معاونت برنامه ریزی ونظارت راهبردی رئیس جمهور در حال تدوین ساز و کارهای افزایش تولید ، امنیت غذایی ودارویی و استفاده از منابع و ظرفیت ها است .

وی افزود : همانگونه که از همه بدنه علمی کشور برای تدوین سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی استفاده شده است دولت نیز برای تهیه ساز وکارهای اقتصادی از همه ظرفیت ها استفاده می کند .

نوبخت گفت : در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی برای کاهش فشارها تاکید شده است که از دیپلماسی خارجی و ظرفیت های مجامع جهانی استفاده کنیم .

وی اظهارداشت: ما برای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی سرجنگ با دنیا نداریم بلکه با تاکید بر حقوق ملت روابط درستی با دنیا خواهیم داشت .

نوبخت افزود : برای فشار بر دولت هایی که سرسختانه برای ما چالش ایجاد می کنند روی افکار عمومی آن کشورها کار می کنیم و آن دولتها را تحت فشار قرار می دهیم .

وی گفت: این دولتها تلاش می کنند چهره خشنی از جمهوری اسلامی ایران در عرصه جهانی نشان دهند اما ما چهره منطقی ومهربان از اسلام ناب و از جمهوری اسلامی ایران به دنیا نشان می دهیم.


نوبخت افزود: در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی توجه به صادرات گاز و برق به جای تکیه بر صادرات نفت آمده است و ما برای تحقق آن تلاش خواهیم کرد .


نوبخت گفت: برای وارد کردن بخش خصوصی به عرصه باید اقتصاد شفاف و غیر فاسد داشته باشیم.

وی افزود: در سال گذشته 28 درصد درآمد نفتی به صندوق توسعه ملی واریز شد که این میزان در سال 93 به 31 درصد افزایش خواهد یافت.

نوبخت گفت: این نشان می دهد که وابستگی دولت به درآمد نفتی 3 درصد کاهش یافته است .

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه برای مردمی شدن اقتصاد دولت باید آنچه که در اختیار دارد به مردم واگذار کند و عرصه سرمایه گذاری و کار را به بخش خصوصی بسپارد گفت : باید گفتمان اقتصاد مقاومتی و جهادی را در جامعه گسترش دهیم .

نوبخت افزود: دولت باید تسهیلاتی فراهم کند که بخش خصوصی به سرمایه گذاری تشویق شود .

وی گفت : برای بهینه کردن الگوی مصرف با روشنگری ، استدلال ، توجیه و منطق می توان افزون بر افزایش تولید واردات را کاهش و صادرات را افزایش داد .

نوبخت افزود: فضای مجلس شورای اسلامی وعمومیت این مجلس نهایت همکاری را با دولت دارد و تصویب قانون بودجه نشان دهنده آن است .

معاون رئیس جمهورگفت : البته جریانی در مجلس ممکن است بخواهد زیاد سوال کند و به استیضاح تهدید کند که این نشانه پویایی مجلس است .

وی درباره هدفمند کردن یارانه ها نیز گفت: اجرای دقیق هدفمند کردن یارانه ها تحقق یکی از اهداف سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است .

نوبخت گفت: می خواهیم بجای بی هدف تقسیم کردن یارانه ها از منابع هدفدار استفاده کنیم .

وی افزود: در بودجه سال 93 دولت با توجه به مشکلات اقتصادی که دارد تصمیم گرفته است 11 هزار و 300 میلیارد تومان از خزانه بردارد و به مردم بدهد اما پرداخت این مبلغ هدفمند است.

نوبخت گفت: از محل درآمد هدفمند کردن یارانه ها دست کم 10 هزار میلیارد تومان به تولید کنندگان به صورت تسهیلات ارزان قیمت و در برخی موارد بلاعوض پرداخت می شود البته این کار با فشار به بانکها نیست بلکه خود دولت آن را تامین می کند .

وی با بیان اینکه حدود 6 میلیون نفر از مردم دفترچه بیمه ندارند افزود : در بخش درمان نیز تلاش می کنیم مردم فقط 30 درصد هزینه درمان را پرداخت کنند و 70 درصد آن را بیمه ها بدهند .

نوبخت گفت: در اجرای هدفمند کردن یارانه ها برای بهبود وضع هوا و رفع آلودگی شهرهای بیش از یک میلیون نفر ساز و کارهایی را در نظر داریم .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
سعید
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
۰
۰
بزك نمیر بهار میاد.
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
۰
۰
باید باید باید اگر اگر اگر . امیدوارنباشیم چه كنیم
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
۰
۰
بالاخره نفهمیدم دم خروس را قبول كنیم یاقسم حضرت عباس را همین امروز اعلام كردید كه برق گران شد

نیازمندی ها