پس از سه ماه درگیری و کشمکش‌های سیاسی و امنیتی سرانجام دولت حاکم بر این کشوربه ریاست جمهوری یانوکوویچ سقوط کرد تا این کشور بار دیگر در فضایی از ابهام قرار گیرد. دورانی که برخی آن را مشابه دوران تحرکات رنگی در سال 2005 – 2006 می دانند.
کد خبر: ۶۵۰۱۱۵
نگاه روسیه به اوکراین

نکته قابل توجه آنکه کشورهای غربی که داعیه حمایت از دموکراسی انتخاباتی و نظر به رأی مردم را سر می‌دهند و حتی بسیاری از کشورها را به بهانه نداشتن انتخابات و عدم توجه به رأی مردم محکوم و مورد تهاجم قرار می‌دهند، تشکیل دولت جدید بر اساس خشونت‌ها و آشوب‌های خیابانی در اوکراین را امری مهم و قابل تقدیر عنوان کرده و به حمایت گسترده از آن پرداختند.

بسیاری از ناظران سیاسی بر این عقیده‌اند که غرب با برجسته سازی نام روسیه در قبال تحولات اوکراین سعی در نمایش یک پیروزی بر این کشور در عرصه جهانی را دارد. آنها چنان وانمود می‌کنند که در ازای شکست در سوریه توانسته‌اند در حوزه پیرامونی روسیه، چالشی بزرگ برای مسکو ایجاد کنند و از این موفقیت در جشن و شادمانی به سر می‌برند.

هر چند که اهمیت اوکراین برای روسیه را نمی‌توان نادیده گرفت اما برجسته سازی بیش از اندازه این مسئله و نیز ادعاهای مطرح شده از سوی مقامات آمریکایی و اروپایی مبنی بر هشدار به مسکو درباره اقدام نظامی علیه اوکراین را می توان نوعی سرپوش نهادن بر دخالت‌های غرب در ایجاد بحران در اوکراین و نیز دوگانگی رفتاری آنها در قبال دموکراسی و حق مردم برای تعیین سرنوشت خود دانست.

کشورهای غربی اکنون در دو حوزه با دوگانگی و بازخواست افکار عمومی جهان مواجه شده‌اند. نخست آنکه غرب همواره بر گزاری انتخابات را اصلی اساسی در چارچوب دموکراسی عنوان می‌کند و با این ادعا نیز به دخالت در امور کشورها می‌پردازد حال آنکه در تحولات کنونی اوکراین، غرب به حمایت از آشوب‌هایی پرداخته که به سرنگونی دولت قانونی و برآمده از رأی مردم به ریاست یانوکوویچ منجر شده است.

دوم آنکه اقدام غرب در به رسمیت شناختن آشوب‌ها و اعتراضات خیابانی برای سرنگونی نظام اوکراین این مسئله را ایجاد می کند که چرا این کشور در برابر اعتراضات مردمی در بحرین، عربستان، اردن و... راه سکوت در پیش گرفته از مردم حمایت نمی‌کند. اگر سرنگونی نظام‌ها با اعتراض‌ات خیابانی حق مردم است پس باید در قبال کشورهایی مانند بحرین و عربستان و... امری مجاز و قانونی باشد حال آنکه در طول سه سال گذشته غرب هیچ حمایتی از این اقدامات مردمی نداشته است.

با توجه به این شرایط می‌توان گفت که غرب با برجسته سازی نام روسیه و ادعای اقدام نظامی احتمالی مسکو و حتی تلاش برای پیش گیری از این مسئله به دنبال ایجاد حاشیه برای پنهان سازی رفتارهای غیر دموکراتیک خود در قبال اوکراین است.

غرب سعی دارد تا چنان عنوان کند که مسئله اوکراین مسئله‌ای ورای سایر تحولات است که جنبه امنیتی دارد و دخالت غرب نیز برای به اصطلاح جلوگیری از آغاز جنگ جدید در منطقه با محوریت روسیه و اوکراین می باشد حال آنکه حقیقت ماجرا کودتای غرب علیه آراء مردم اوکراین برای رسیدن به منافع سلطه طلبانه در این کشور است.

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها