هیچ سانتریفیوژی از کار نخواهد افتاد و فردو و نیروگاه آب سنگین اراک به کار خود ادامه می‌دهد

ولایتی: مذاکره‌کنندگان هسته‌ای در چارچوب حرکت می‌کنند

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر این‌که مذاکره‌کنندگان هسته‌ای در چارچوب حرکت می‌کنند، عنوان کرد: یک سانتریفیوژ ما از کار نخواهد افتاد، فردو تعطیل نخواهد شد، نیروگاه آب سنگین اراک به کار خود ادامه خواهد داد اما ایران هیچ‌وقت مذاکرات را ترک نخواهد کرد و نسبت به مذاکرات نگران نخواهد بود.
کد خبر: ۶۴۹۶۳۲

به گزارش فارس، علی‌اکبر ولایتی دیروز در نشست خبری مشترک با یوشیجی نوگامی، رئیس مؤسسه مطالعات بین‌المللی ژاپن اظهار کرد: طرف غربی‌ بارها دچار تناقض‌گویی شده اما از ابتدای مذاکرات، ایران دچار هیچ‌گونه تغییری در مواضع خود نشده است و در چارچوبی که از سوی مقام معظم رهبری تعیین شده، حرکت می‌کند و هیچ امتیازی به غرب نداده است. مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری گفت:‌ حق مسلم ایران هم‌اکنون آشکار شده است. هیأت‌هایی از فرانسه، آلمان، روسیه و چین و اکنون نیز ژاپن برای همکاری‌ها اقدام کرده‌اند و این نکته‌ای است که آمریکایی‌ها باید بدانند اوضاع هیچ‌گاه به سابق برنخواهد گشت. ولایتی در واکنش به اظهارات وندی شرمن پس از توافق اولیه ژنو گفت: این موضعگیری کاملا از موضع ضعف و مغایر با آن چیزی بود که در مذاکرات وین انجام دادند. این موضعگیری‌ها بدون پشتوانه است زیرا از زمانی که مذاکرات آغاز شد همه ناظران بین‌المللی شاهد بودند که ‌آمریکایی‌ها به دنبال نقض توافقات بودند تا به شکلی به آنچه که مایل هستند، برسند. وی ادامه داد: ایران در برابر زیاده‌خواهی‌ها ایستاده است، آنچه که در مذاکرات صورت گرفت با اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا متناقض بود زیرا می‌خواهند در افکار عمومی خودشان، برنده جلوه کنند.

در اکراین خطر تجزیه وجود دارد

ولایتی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحولات اکراین گفت: در اکراین خطر تجزیه وجود دارد و همچنین امنیت منطقه قفقاز و مرزهای آن بسیار مهم است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: این کشور از حدود ده سال پیش به واسطه بعضی دخالت‌ها از جمله دخالت آمریکا با مشکل معیشتی مردم مواجه شده است.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران ارتباط با اکراین را جزو حریم خودش می‌داند و هیچ گونه اقتداری را در این مورد تحمل نمی‌کند.مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری ادامه داد: مردم اکراین می‌خواهند مستقل زندگی کنند نه این‌که سیاستمداران این کشور تبدیل به ابزار دست دیگران باشند و همچنین این آتش‌افروزی‌ها را آمریکایی‌ها شروع کرده‌اند.

وی با بیان این‌که ناتو برای توسعه و گسترش مرزهای خود به سمت شرق برنامه‌ریزی کرده است، اضافه کرد: طراحی‌های این کشورها باعث بروز مشکل شده است ولی جمهوری اسلامی ایران هر حکومتی را که براساس رأی مردم شکل گرفته باشد، می‌پذیرد اما متأسفانه مجامع بین‌المللی و سازمان ملل متحد به وظایف خویش عمل نمی‌کنند و تحت‌تأثیر آمریکا قرار دارند در حالی که توقع بر آن است که مستقل باشند.

ولایتی در پاسخ به پرسشی، مبنی بر این‌که آیا در جلسه خود با مقام ژاپنی در مورد مساله سوریه بحثی صورت گرفته است یا خیر، گفت: در مورد سوریه من به طرف ژاپنی تأکید کردم که ایران از دولت و تمامیت ارضی سوریه حمایت کرده و خواهد کرد.

مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری ادامه داد: ایران از یک گفت‌وگوی ملی بین دولت و معارضین در صورتی که دست به سلاح نبرده باشند، استقبال خواهد کرد و ایران فقط راه‌حل دیپلماتیک را قبول می‌کند.وی همچنین گفت: در این کشور کسانی دست به اسلحه برده‌اند و حدود 70 کشور تروریست‌های خود را به سوریه اعزام کرده‌اند، این افراد جایی برای گفت‌وگو ندارند و مادامی که گفت‌وگوهایی مانند ژنو در مورد سوریه بر اساس بی‌عدالتی باشد همان طور که قبلا هم پیش‌بینی کردم به جایی نرسیده و نخواهد رسید.

وی با بیان این‌که کشورهای مرتجع منطقه و آمریکا حقی در سوریه ندارند، گفت: کشورهایی از این دست هیچ حقی ندارند و ایران اگر در سوریه انتخاباتی انجام شود، حمایت خواهد کرد.

ولایتی با بیان این‌که ایران از هر کشوری که در زنجیره مقاومت علیه رژیم صهیونیستی باشد، حمایت می‌کند، تصریح کرد: سوریه به عنوان یک حلقه مقاومت در منطقه است و جمهوری اسلامی ایران همواره از این کشور حمایت خواهد کرد. امروز سوریه از هر‌زمان دیگری قدرتمندتر است و توانسته در دل این حوادث، موضع خودش را حفظ کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها