گفت‌و‌ گو با تمام سلام، نخست‌وزیر لبنان

خواستار کمک ایران در انتخابات ریاست‌جمهوری لبنان هستیم

ترکیب کابینه دولت لبنان، پس از ده ماه اختلاف و کشمکش بین گروههای مختلف سیاسی این کشور، امروز سرانجام اعلام شد.
کد خبر: ۶۴۶۲۳۳
تشکیل کابینه لبنان بعد از ۱۰ماه کشمکش سیاسی

به گزارش خبرگزاری فارس، از زمانی که در تاریخ 17 فروردین 1392 پس از رایزنی های انجام گرفته با رئیس و نمایندگان پارلمان، «تمام سلام» مامور تشکیل دولت جدید لبنان شده است، ماهها می‌گذرد و در این میان، اختلاف در چگونگی چینش کابینه، سهم خواهی و دخالت عناصر خارجی، عوامل اصلی بی حرکت ماندن قطار تشکیل کابینه بوده است.

سهم خواهی جریان 14 مارس و مخالفت با جبهه مقاومت در شکل گیری چنین تأخیری بزرگی بسیار موثر بود. در طول ماه های اخیر آقای «تمام سلام» تلاش کرد براساس الگوهای تعریف شده لبنان و براساس موافقتنامه طائف و موافقتنامه دوحه و براساس شاکله پارلمان لبنان و این که اکثریت فراکسیون ها و کرسی های پارلمان لبنان در اختیار گروه 14 مارس است، سعی کرد یک نوع توازن میان گروه 14 مارس و 8مارس ایجاد کند ولی کارشکنی سعد حریری مانع از این شد.

از سوی دیگر، دخالت طرف های خارجی به خصوص عربستان سعودی، به وضوح در تأخیر شکل گرفته، مشخص بوده است. بارها مسئولین لبنانی از دخالت های عربستان شکوه کرده بودند و این آش به قدری شور شده بود که «جفری فلتمن» سفیر سابق آمریکا در لبنان، در سخنانی در حالی که به شدت عصبانی بود گفت: «سعودی ها خواهان تشکیل دولت در لبنان به هیچ عنوان نیستند و همه چیز را به حال تعطیل درآورده اند.» عربستان سعودی هنگامی که مشی‌ میانه‌روی «تمام سلام» را مشاهده کرد در برهه ای به دنبال انفصال «تمام سلام» از مأموریت تشکیل کابینه و جایگزینی «سعد حریری» یا «فواد‌سنیوره» به جای وی بود.

بحران سوریه نیز به وضوح بر تحولات لبنان و تشکیل کابینه سایه افکنده بود، طوری که جبهه 14 مارس و عربستان سعودی، به شدت سعی داشتند تا با دست گرفتن تمامی کابینه، عملا حزب الله لبنان را از صحنه سیاسی به در کنند و از این طریق تمام هجمه خود را در مسیر بیرون راندن حزب الله از سوریه به کار ببرند.

تحولات پیش آمده در ماههای اخیر و پیش‌روی میدانی نیروهای دولتی سوریه و حزب الله لبنان در صحنه بحران سوریه و همچنین توفق سیاسی دولت بشار اسد، در آخر «سعد الحریری» را در تاریخ 2 بهمن 1392 مجبور ساخت تا نقش حزب الله را در تشکیل کابینه بپذیرد.

حال پس از ماهها رایزنی،بعد از ظهر امروز«تمام سلام» برای اعلام اسامی وزرا برای رئیس جمهور، وارد کاخ بعبدا شد.

کابینه شکل گرفته بر اساس توافق تمام طرفین و رضایتمندی تقریبی همه اطراف، چیده شده است و آن هدفی که جریان 14 مارس و المستقبل به رهبری سعد الحریری و عربستان سعودی در پی حذف حزب الله بودند، به هیچ وجه میسر نشده است و مدل ترکیب کابینه بر اساس توافق مورد نظر حزب الله لبنان یعنی 8-8-8 شکل گرفت.

ترکیب این کابینه بیانگر این است که خواسته های جریان 8 مارس و میشل عون رئیس جریان‌ آزاد ملی و از متحدین حزب الله در آن محقق شده است. علاوه بر آن جریان 14 مارس اصرار داشت که بر سر بندهای بیانیه حکومتی پیش از تشکیل کابینه لبنان توافق کند که این امر هم محقق نشده و به بعد از تشکیل کابینه موکول شد. در واقع ترکیب کابینه ماهیت و نوع عقب نشینی جریان 14 مارس از مواضع خود در قبال تشکیل کابینه را مشخص می‌کند و در واقع عقب نشینی از مواضع زیاده خواهانه این جریان سیاسی بود که زمینه را برای تشکیل کابینه لبنان فراهم کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از تلویزیون المیادین ، ترکیب کابینه جدید لبنان به شرح زیر اعلام شد:

تمام سلام : نخست وزیر

سمیر مقبل معاون نخست وزیر و وزیر دفاع ملی

پطرس حرب وزیر ارتباطات

اکرم شهیب وزیر کشاورزی

غازی زعیتر وزیر کار و حمل و نقل

آرتور نظاریان وزیر نیرو

میشل فرعون وزیر گردشگری

علی حسن خلیل وزیر دارایی

محمد فنیش وزیر مشاور در امور پارلمانی

جبران باسیل وزیر خارجه

وائل ابوفاعور وزیر بهداشت

حسین الحاج حسن وزیر صنایع

نهاد مشنوق وزیر کشور و شهرداری ها

نبیل دوفریج وزیر مشاور در امور توسعه اداری

رمزی جریج وزیر اطلاع رسانی

رشید درباس وزیر امور اجتماعی

محمد المسلوق وزیر محیط زیست

الیس شبطینی وزیر مهاجران

عبدالمطلب الحلاوی وزیر ورزش و جوانان

سجعان قزی وزیر کار

اشرف ریفی وزیر دادگستری

علاء حکیم وزیر اقتصاد و بازرگانی

ریمون عریجی وزیر فرهنگ

الیاس بوصعب وزیر آموزش و پرورش و آموزش عالی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها