پیام اروپایی ها به امریکا با سفر به ایران:

اگر توافق را رد کنید، به میز مذاکره باز نمی گردیم

فایننشال تایمز با اشاره به سفر امروز هیات اقتصادی فرانسه به ایران نوشت یک هیات تجاری آلمان نیز اواخر فوریه و هیات هلندی به زودی عازم ایران می شود و این در حالی است که اروپایی ها نگران باز شدن پای شرکت های آمریکایی در ایران هستند.
کد خبر: ۶۴۲۲۶۵
نگرانی اروپا از ورود شرکت‌های آمریکایی به ایران

فایننشال تایمز طی گزارشی نوشت: هیاتی متشکل از نمایندگان بیش از 100 شرکت فرانسوی قرار است روز دوشنبه به تهران سفر کنند. این بزرگترین نمایش نشان دهنده علاقمندی شرکت های غربی برای حضور در بازار ایران در بیش از یک دهه گذشته است.

این سفر سه روزه که نمایندگانی از شرکت های توتال (نفتی)، آلستوم (مهندسی)، اورنج (ارتباطات) و رنو (خودروسازی) در آن حضور دارند، امیدها در ایران به بازگشت سرمایه گذاران خارجی پس از توافق ژنو به کشور را افزایش داده است.

هرچند فرانسه موضع سختگیرانه ای علیه برنامه هسته ای ایران اتخاذ کرده، اما در عین حال به سرعت در حال سوق دادن تجار فرانسوی به ایران برای بهره برداری از فرصت توافق ماه نوامبر جهت در اختیار گرفتن بازاری بزرگ برای محصولات شرکت های خود می باشد.در این هیات فرانسوی نمایندگان دولت این کشور نیز حضور دارند، اما خبری از دو شرکت بزرگ فعال در زمینه انرژی هسته ای فرانسه یعنی «آروا» و «ای دی اف» نیست.

بر اساس این گزارش، کشورهای دیگر نیز در حال آماده شدن جهت استفاده از فرصت به وجود آمده هستند.

یک هیات تجاری آلمانی متشکل از نمایندگان شرکت های فعال در زمینه صنایع غذایی، بهداشت، قطعات خودرو، برنامه ریزی شهری و مهندسی نیز قرار است اواخر فوریه به ایران سفر کند. یک شرکت هلندی نیز به زودی عازم تهران خواهد شد.

در همین حال، شایعاتی در تهران به گوش می رسد مبنی بر اینکه شرکت های آمریکایی نیز، از طریق نمایندگان خود در دیگر کشورها در حال مذاکره با مقامات ایرانی هستند.

یک تحلیلگر غربی در این باره گفت:زمانی که تجار اروپایی از جلسه با مقامات ایرانی بیرون می آیند، گاهی متوجه ورود نمایندگان شرکت های آمریکایی به اتاق جلسات می شوند.

وی افزود:آمریکایی ها می توانند اروپایی ها را از برخی فرصت ها محروم کنند، اما حضور آنها از این جهت که نشان می دهد ممکن است تحریم ها برداشته شوند، تشویق کننده است.

مدف، فدراسیون کارفرمایان که ریاست هیات فرانسوی را بر عهده دارد، اعلام کرده زمانی که پس از یک سفر مقدماتی در ماه دسامبر اعلام کرده قصد ترتیب دادن چنین سفری را دارد، با تقاضاهای فراوانی مواجه شده است.

یک مقام فرانسوی دیگر در این باره گفت:هرچند توافق هسته ای اخیر تنها بخش محدودی از تحریم ها را کاهش می دهد، اما این حرکت جدیدی محسوب می شود. امکان دسترسی به یک بازار 80 میلیون نفری بسیار جذاب است.

یک دیپلمات غربی در تهران گفت:البته که شرکت های اروپایی باید عجله کنند و قبل از آمدن شرکت های آمریکایی آماده شوند.

افرادی که در سفر هیات فرانسوی به ایران حضور دارند، شامل نمایندگانی از شرکت های مشاوره ای، مدیریت دارایی، خدمات مهندسی، صنایع غذایی، کشتیرانی، حقوقی، بیمه ای، تبلیغاتی، ساخت و ساز، داروسازی و آموزش های ورزشی و یک بانک هستند.

ترتیب دهندگان این سفر تاکید می کنند که این سفر با هدف ایجاد ارتباط صورت می گیرد و قرار نیست در این مرحله قراردادی به امضا برسد.

سخنگوی شرکت لافارج، یکی از شرکت های تامین کننده کالاهای ساختمانی که پروژه هایی در عراق و پاکستان نیز در دست اجرا دارد، گفت:این یک سفر مربوط به آینده است.

دانیل برنبک، رئیس اتاق صنعت و تجارت ایران و آلمان در تهران گفت:در ساله ای اخیر، سرمای ناشی از تحریم ها به صورت ما ضربه زده، اما اکنون که ما داریم برمی گردیم احساس گرما می کنیم.

ژان باپتیست دی چاتیلون، مسئول امور مالی شرکت پژو سیتروئن گفت: سال گذشته تحریم ها ماهانه 10 میلیون یورو سود عملیاتی ما را کاهش داد. شرکت رنو نیز شاهد کاهش 512 میلیون یورویی در فعالیت های خود در ایران بود.

به رغم نامشخص بودن سرنوشت مذاکرات در مورد توافق نهایی، برخی تجار ایرانی می گویند شانس بالایی وجود دارد که توافقات مقدماتی با هیات های سفر کننده به تهران به دست آید تا به محض انعقاد توافق نهایی آنها بتوانند به قرارداد تبدیل شوند.(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها