گذاشتن شرط حقوق 500 هزار تومانی برای بازنشستگان تامین اجتماعی باعث شده تا فقط 13 درصد این افراد یعنی در حدود 260 هزار مستمری بگیر از جامعه دو میلیون نفری آنان مشمول دریافت سبد کالا شوند وبه این ترتیب 87 درصد بازنشستگان از گرفتن این سبد کالا محروم شدند.
کد خبر: ۶۴۱۹۰۶
87 درصد بازنشسته ها از سبد کالا محروم شدند

اعطای سبد کالا یکی از اقدامات دولت یازدهم برای رفع مشکلات معیشتی اقشار نیازمند جامعه است به طوری که در مصوبه دولت لیست دریافت کنندگان سبد کالا بطور شفاف اعلام شد اما اسامی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در این میان نبود بر همین اساس جامعه بازنشستگی و کانونهای مستمری بگیران اعتراضات گسترده ای نسبت به این موضوع داشتند و در نهایت باعث شد اسامی بازنشستگان حداقل بگیر نیز به لیست دولت اضافه شود.

این خبر در زمان کوتاهی باعث دلخوشی بازنشستگان و جامعه کارگری شد که هریک سالهای زیادی برای آبادی این مملکت زحمت کشیده اند اما مدتی بعد از سوی وزارت صعت، معدن و تجارت مصوبه دولت بازنگری و شروط جدیدی اضافه شد. بطوریکه عنوان شد سبد کالا تنها به مستمری بگیرانی که حقوق دریافتی آنان کمتر از 500 هزار تومان است تعلق می گیرد که البته این شرط فقط برای بازنشستگان تامین اجتماعی است و مستمری بگیران کشوری و لشگری مستثنی از این شرط هستند.

بر اساس اعلام سازمان تامین اجتماعی از میان حدود دو میلیون جامعه بازنشسته تحت پوشش این سازمان فقط 260 هزار مستمری بگیر مشمول دریافت سبد کالا می شوند و بقیه از این سبد محروم هستند.

هم اکنون  65 درصد بازنشستگان تامین اجتماعی حداقل حقوق را دریافت می کنند اما مبلغ این حداقل حقوق به همراه حق اولاد، عائله مندی، مسکن و ... مدتی است که به حدود 600 تا 700 هزار تومان در ماه رسیده است و همین باعث شده که بازنشستگان این سازمان و خانواده های آنان که در شرایط فعلی و بد اقتصادی و معیشتی جامعه روزگار سختی را می گذرانند از دریافت سبد کالا محروم شوند.

اگر چه مبلغ نقدی سبد کالا که شامل دو عدد مرغ، یک بسته 10 کیلوگرمی برنج هندی ، تخم مرغ، دو بطری روغن مایع و دوبسته پنیر بوده و 80 هزار تومان است اما این افراد چشم امیدشان به اقدامات حمایتی دولت تدبیر و امید بود تا شاید کمی از مشکلاتشان با این سبد کاسته شود که متاسفانه اینگونه نشد.

گذاشتن شرط سنی اعتراض نمایندگان مجلس و روسای کانونهای بازنشستگان تامین اجتماعی را در پی داشت و باعث شد تا آنان نامه های زیادی به وزیر کار و تعاون ارسال کنند اما نتیجه ای در بر نداشت بطوریکه در نهایت جامعه آماری از سوی خود وزارت تعاون انتخاب شدند.

مدیر اجرایی طرح سبد کالا دلایل حذف بخش زیادی از جامعه کارگری و بازنشستگان را اینگونه عنوان کرده و می گوید جامعه آماری از سوی سازمان هدفمندی یارانه ها و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعیین شده است و هر فهرستی که از سوی این دو سازمان به واحدهای منتخب ارایه شده باشد، مشمول دریافت سبد کالای خواهند شد.

این درحالی است که در مصوبه دولت برای توزیع سبد کالا، سقف درآمدی کمتر از 500 هزار تومان برای مشمولان دریافت سبد کالا عنوان نشده بود.

بر این اساس آیا علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که سکاندار مدیریت برنامه های کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی است، اطلاعی از وضعیت معیشتی این افراد ندارد که این تصمیم را گرفته و از سوی دیگر اگر قرار است شرط حقوق در نظر گرفته شود چرا برای تمامی بازنشستگان اینگونه نیست. (مهر )

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۲
حبیبی
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۸
۰
۰
خواهش میكنم ؛ خیلی ازمردم كه سبدكالاشامل حالاشان نشده فقیر هستند من هم بازنشسته هستم ایابعدا تعلق میگیره
س.اقلید
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
۰
۰
سلام. من از شوهرم جداشدم ولی طلاق نگرفتم.یارانه ام رو جداكردم .تحت هیچ بیمه ا ی نیستم. تكلیف من از سبد كالا چی میشه؟من به حقم میرسم یانه ؟یاشوهرم میگیره؟
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها