وزش باد شدید به همراه افزایش غلظت گرد و غبار در منطقه سیستان و فراتر از حد استاندارد موجب شد تا تمامی ادارات و مدارس شهرستان زابل و هیرمند به تعطیلی کشانده شود و زندگی روزمره ساکنان آن مختل شود.
کد خبر: ۶۴۱۴۹۱
توفان در سیستان ادارات و مدارس را تعطیل کرد

 با شدت یافتن سرعت وزش باد و توفان در منطقه سیستان به بیش از 80 کیلومتر در ساعت و افزایش غلظت ریزگرد ها به میزان 6 هزار و 419 میکروگرم بر متر مکعب تمامی ادارات و مدارس شهر های زابل و هیرمند تعطیل اعلام شد.

در همین رابطه فرماندار ویژه زابل از تمامی شهروندان خواست تا از تردد غیر ضروری جدا خودداری کرده و اجازه خروج از منزل به کودکان داده نشود.

روستاهای هیرمند در محاصره شن های روان   

فرماندار هیرمند نیز با بیان اینکه تعداد زیادی از روستاهای این منطقه در محاصره شن های روان قرار دارند افزود: شدت توفان و حجم شن های روان موجب انسداد  3 محور ارتباطی و روستایی شد که با تلاش های صورت گرفته این محور ها به طور مجدد بازگشایی شد.

سلطانعلی دهمرده  با بیان اینکه به منظور حفظ سلامتی شهروندان و کودکان تمامی ادارات و مدارس این شهرستان صبح امروز تعطیل اعلام شد ادامه داد: به همین منظور تمامی مراکز بهداشتی و درمانی به منظور کمک به بیماران در حالت آماده باش هستند.

وی افزود: در هیمن رابطه ستاد بحران این شهرستان تشکیل و در حال حاضر به منظور نیاز به هر گونه همکاری و مساعدت به مردم منطقه در حالت آماده باش بسر می برد.

وی کمبود ماشین آلات راهسازی و وسائط سنگین راهداری از جمله بولدوزر و کمپرسی را از کمبود های این شهرستان عنوان کرد: به دلیل حجم بالای ماسه بادی و تجمع آن در محور های روستایی و منازل مردم امکانات موجود جوابگوی نیاز های مردم منطقه نیست و امکان جمع آوری تمامی شن های روان در روستا ها مقدور نمی باشد.

وی ادامه داد: با این وجود با تمامی تلاش های مصروف شده در جمع آوری شن‌های روان اما با شدت گرفتن توفان بعدی به دلیل حجم زیاد شن های روان و خشکیدگی هامون وضعیت راه‌ها و منازل روستایی به حالت اولیه باز می گردد.

پروازمشهد- زابل و بالعکس کنسل شد    

توفان شن همچنین پرواز مشهد-زابل وبالعکس را صبح امروز باطل کرد و بسیاری از مسافران بارگاه ملکوتی ثامن الحجج را سرگردان و ناامید ساخت.

به دلیل وزش باد شدید و افزایش گرد و خاک و همچنین کاهش دید فرودگاهی به کمتر از 50 متر پرواز شرکت هواپیمایی آسمان از مبدا مشهد به زابل و بالعکس باطل اعلام شد.

مسئول روابط عمومی فرودگاه‌های سیستان و بلوچستان در این رابطه گفت: این پرواز که قرار بود در ساعت 14 ظهر امروز از مبدا فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد را به مقصد زابل ترک کند به علت شرایط نامساعد جوی باطل اعلام شد.

حمیدرضا پارسا اظهار داشت: کاهش دید افقی در منطقه فرودگاهی زابل به کمتر از 50 متر اجازه فرود و یا پرواز هیچ هواپیمایی را نمی دهد.

توفان تا دو روز آینده ادامه دارد

کارشناس پیش بینی سازمان هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز در این رابطه گفت: وزش باد شدید و افزایش گرد و غبار که از شب گذشته مناطق شمالی استان را فرا گرفته است تا دو روز آینده و تا روز دوشنبه ادامه خواهد داشت.

علی ملاشاهی اظهارداشت: به دلیل سرعت وزش باد به میزان 80 کیلومتر در ساعت در حال حاضر شعاع دید  به کمتر از 50 متر رسیده است.

وی ادامه داد: امروز و فردا توفان و گرد و خاک شدید در سیستان تداوم داشته و از روز دوشنبه هفته جاری از شدت آن کاسته خواهد شد.

وی افزود: دمای هوا در این منطقه همچنین با کاهش 15 تا 20 درجه ای همراه خواهد بود و تا پایان هفته این برودت ادامه خواهد داشت. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها