شبکه خبری ان.بی.سی.نیوز،رقابت ایران و عربستان در خاورمیانه را«جنگ سرد» نامید و نوشت:تنش میان ایران و عربستان دو رقیب قدیمی در حال افزایش است، تنشی که به باور تحلیلگران به سناریوی «جنگ سرد» شبیه است که افزایش خطر ژئو استراتژیکی در خاورمیانه را به دنبال دارد.
کد خبر: ۶۴۰۵۵۴
«جنگ سرد»ایران-عربستان

این پایگاه خبری می افزاید: در حالی که ایران و عربستان دو قدرت خاورمیانه رقابت طولانی مدت برای تسلط بر خاورمیانه با یکدیگر داشتند –که البته بیشتر پنهانی بود- تحولات اخیر این دو کشور را به مبارزه آشکارا سوق داده است.

تاربجرن سلتودیت، تحلیلگر مسائل ویژه خاورمیانه و شمال آفریقا در گفت وگو با سی.ان.بی.سی نیوز گفت: ما احتمالا باید شاهد از سرگیری یک سناریو مشابه جنگ سرد در خاورمیانه باشیم. فکر میکنم تنش‌ها ها قطعا در سال های آتی تشدید خواهند شد.

بر اساس این گزارش عربستان سعودی مسلمانان کشورهای سنی مذهب را به قیام علیه دولت های شیعه مذهب  با هدف کاهش نفوذ ایران تشویق می کند که این امر به خشونت های قومی منجر شده است.

وی با اشاره به توافقنامه هسته‌ای ایران و 1+5،  آن را به عنوان یک عامل بالقوه بی ثبات کننده که به تغییر سیاست‌ها در منطقه منجر می شود، خواند.

فروپاشی ساختار تحریم ها علیه ایران

تلویزیون بی بی سی به نقل از خبرگزاری رویتر با اشاره به اینکه طرح سنا برای تحریم های بیشتر ایران عملا متوقف شده است گفت:براساس توافق ژنو قرار است مجموعا چهار میلیارد و دویست میلیون دلار از پول نفت ایران که به خاطر تحریم های بانکی در حساب های خارجی گیر کرده آزاد شوند همزمان خبرگزاری رویتر از واشنگتن گزارش کرد قرار نیست گره جدیدی به گره های حاضر تحریم اضافه شود رویتر به نقل از نمایندگان سنای آمریکا می گوید تلاش برای تصویب تحریم های جدید عملا متوقف شده چون در صورت طرح، رای نمی آورند.

در حالی که به گفته مقام های ایران، شکاف در ساختار تحریم ها عمیق تر می شود یکی از معماران تحریم سعی در ترمیم این شکاف دارد دیوید کوهن معاون وزیر دارایی آمریکا به بازرگانان این کشور هشدار دهد هنوز وقت از سرگیری تجارت با ایران نرسیده، آقای کوهن در دیدارهایش با مقام های دولتی و بخش خصوصی خواهد گفت بیشتر تحریم ها سر جای شان هستند و وزارت دارایی آمریکا ناقضان آنها را تنبیه خواهد کرد، هرکس باشند و هر کجا.

بازتاب گزارش نقض حقوق بشر در آمریکا

رونمایی از گزارش وضعیت  نقض حقوق بشر در آمریکا که روز گذشته از سوی سازمان بسیج مستضعفین در دانشگاه تهران برگزارشد؛ در شبکه های ماهواره ای بازتاب پررنگی پیداکرده است.

 این موضوع بهانه ای شده تا این شبکه ها در خطوط خبری-تحلیلی خود مسئله پرونده حقوق بشر در کشورمان را به پیش بکشند. خط تحلیلی این شبکه ها این است که اقدام بسیج در رونمایی از گزارش نقض حقوق بشر در امریکا را فرافکنانه و برای فرار ازپاسخگویی پیرامون وضعیت حقوق بشر در ایران جا بیندازند.

شبکه های ماهواره ای می کوشند این اقدام بسیج را به موضوع مذاکرات هسته ای مرتبط سازند و این سناریو را به صحنه آورده اند که چون طرف غربی در صدد است که از فاز هسته ای علیه ایران به فاز حقوق بشری متمرکز شود، بنابراین بسیج پیشاپیش دارد تحرکاتی را برای مقابله با این فضا انجام می دهد.

القای  نگرانی برای حذف یارانه ثروتمندان

موضوع تغییرات در اجرای هدفندی یارانه ها برای سال آینده  و اینکه ثروتمندان از دریافت یارانه ها حذف می شوند درشبکه های ماهواره ای  بسیار برجسته شده است.

 نکته حائز اهمیت این است که در خط خبری-تحلیلی شبکه های ماهواره ای با برجسته کردن حذف یارانه نقدی بخشی از خانوارها در سال آینده در کنار افزایش شدید قیمت ها نوعی نگرانی به افکار عمومی پمپاژ شود.رسانه های بیگانه با ظرفیت‌سازی از هدفمندی یارانه‌ها به دنبال این هستند که زمینه و بستری برای بازتولید و احیای ناآرامی و اغتشاشات در کشور فراهم نماید.

ماجرای تذکر ایران به امریکایی ها

ماجرای تذکر ایران به امریکایی ها و امضاء توافق چه بود؟آقای روحانی در مناظرات انتخاباتی، شعاری ‌مطرح کرد که تا مدتی نقل مجالس بود. وی بر این باور است که باید همزمان با چرخیدن چرخ سانتریفیوژ‌ها، چرخ اقتصاد و زندگی مردم نیز بچرخد.

«حمید بعیدی‌نژاد»، مدیر کل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و عضو تیم مذاکرات هسته‌ای در گفت‌و‌گو با سایت «تابناک»، روند اجرایی توافق ژنو را بررسی کرده است.

حمید بعیدی نژاد در پاسخ به این که چرا امریکایی‌ها بار‌ها واژه برچیدن  (dismantle) را در مورد تأسیسات هسته‌ای‌ به کار برده‌اند، گفت: ما به امریکایی‌ها در سطوح گوناگون در مذاکرات در مورد به‌کارگیری برخی از کلمات دو پهلو تذکر داده‌ایم. امریکایی‌ها تلاش می‌کنند با برخی عبارت پردازی‌ها، افکار عمومی داخل ایالات متحده و بعضی از متحدان خود را در ارتباط با سیاست‌هایشان توجیه کنند.

در همین راستا برای واقعی نشان دادن این توجیهات، اظهارات خودشان را به مذاکرات، متن تفاهم ژنو و یا مذاکرات اجرایی منتسب می‌کنند. بنده با صراحت عرض می‌کنم به هیچ وجه کلمهٔ (برچیدن) نه در تفاهم ژنو و نه در زمان مذاکرات اجرای تفاهم ژنو اصلا استفاده نشده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها