مخالفان با وعده، رئیس جمهور مبنی بر ترمیم کابینه مخالفت کردند

ناآرامی‌های اکراین شدت گرفت

پس از آتش‌بس موقت و چند ساعته‌ای که بین مخالفان و نیروهای دولتی اکراین برقرار شد، جمعه‌شب بار دیگر خیابان‌های کی‌یف، پایتخت این کشور شاهد درگیری میان طرفین بود. این درگیری‌ها پس از آن اتفاق افتاد که ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهور اکراین، وعده داد برای پایان دادن به بحران فعلی کشورش کابینه‌ را ترمیم کند و امتیازات دیگری نیز به مخالفان بدهد؛ اما مخالفان با حضور دوباره در خیابان‌ها، این اقدامات یانوکوویچ را ناکافی دانستند.
کد خبر: ۶۳۹۰۵۱

به گزارش واحد مرکزی خبر، معترضان جمعه‌شب نیز با به‌آتش کشیدن لاستیک، دیواری از آتش نزدیک میدان استقلال در مرکز کی‌یف ایجاد کردند. شماری از تظاهرکنندگان نیز به سمت نیروهای پلیس بطری‌های آتش‌زا پرتاب کردند. در مقابل، پلیس به سمت معترضان گلوله‌های پلاستیکی شلیک و از بمب‌های صوتی استفاده کرد.

در همین حال، ویتالی زاخارچنکو، وزیر کشور اکراین اظهار کرد مخالفان سعی داشتند وارد ساختمان وزارت انرژی شوند که با مقاومت نیروهای پلیس و امنیتی مواجه شدند. وی همچنین عنوان کرد وزارت کشور دیگر قادر به‌کنترل شرایط نیست و این موضوع جان شهروندان را در خطر می‌اندازد. او همچنین معترضان را به شلیک گلوله به سمت نیروهای پلیس و ربودن سه نفر از آنها متهم کرد.

در ادامه اقدامات رئیس‌جمهور برای مهار بحران، روز گذشته یانوکوویچ با حکم خود آلکساندر پوپوف را از مقام شهرداری کی‌یف برکنار کرد. رئیس‌جمهور اکراین در حکم دیگری ولادیمیر مکیینکو از نمایندگان مجلس را به مقام رئیس دفتر خود منصوب کرد. یانوکوویچ دو روز پیش نیز آندره کلیویف را از مقام دفتر ریاست اکراین برکنار کرده بود.

پیشنهاد ترمیم کابینه

دور تازه تنش‌ها از عصر جمعه پس از آن آغاز شد که رهبران مخالفان خبر ترمیم کابینه را به معترضان در میدان استقلال اعلام کردند؛ اما آنها به هیچ وجه این موارد را قبول ندارند. ویتالی کلیچکو، رهبر حزب اودار (از احزاب پارلمانی مخالف دولت اکراین) خواهان استعفای ویکتور یانوکوویچ شد. کلیچکو به خبرنگاران گفت: جابه‌جایی‌ها در کابینه دولت رضایت معترضان را جلب نمی‌کند.

وی افزود: با اتخاذ این گونه تدابیر یک ماه یا حتی دو هفته پیش می‌شد وضع را بهبود بخشید؛ اما امروز مردم خواهان استعفای رئیس‌جمهور هستند. کلیچکو هشدار داد: مناقشه در اکراین در حال تشدید است.

در این میان از شهر لویو در غرب اکراین خبر می‌رسد شماری از معترضان به ساختمان‌های دولتی حمله و آنها را تصرف کردند. به نظر می‌رسد اکراین در بخش‌های غربی به‌دو بخش طرفدار و مخالف دولت تقسیم شده باشد. همچنین گفته می‌شود در استان‌های اکراین برخی نمایندگان نیروهای انتظامی، از قدرت مرکزی فاصله گرفته‌اند.

یکی از اعضای مستعفی نیروهای پلیس ضد شورش شهر لویو گفت: «به دلیل اختلاف با خشونت‌های پلیس علیه معترضان از سمت خود استعفا کرده است. نمایندگان محلی حزب مناطق ـ حزب حاکم بر اکراین ـ نیز در شهر لویو از موضع رسمی دولت کی یف فاصله گرفته‌اند.

دخالت خارجی

در واکنش به دور تازه خشونت‌ها در شهرهای مختلف اکراین، رئیس‌جمهور این کشور اعلام کرد برخی اتباع خارجی که پیشتر در خصومت‌های نقاط مختلف جهان دست داشتند، در اقدامات تندروانه کی‌یف نیز دخالت دارند.

ویکتور یانوکوویچ، در دیدار با نمایندگان سازمان‌های غیردولتی و انجمن‌های مذهبی گفت: «این فقط اکراینی‌ها نیستند که در اقدامات افراطی شرکت دارند، بلکه اتباع کشورهای دیگری هم در این اقدامات دخالت دارند. آنها در ساختمان‌های به اشغال درآمده، سنگر گرفته‌اند و اطلاع داریم که در این ساختمان‌ها سلاح‌هایی وجود دارد.»

در این میان برخی منابع نزدیک به مخالفان از حضور نیروهای ویژه امنیتی روسیه در کی‌یف خبر دادند، اما مشاور رئیس‌‌جمهور روسیه روز گذشته اعلام کرد مسکو دخالتی در امور داخلی اکراین ندارد، ولی همواره با مقامات این کشور در تماس بوده و روند اوضاع را زیر نظر دارد.

از سوی دیگر، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه اظهار کرد: در حاشیه کنفرانس ژنو2 درباره مساله اکراین با جان کری، وزیر خارجه آمریکا گفت‌وگو و به او گوشزد کردم در شرایط کنونی باید از هرگونه مداخله در امور اکراین و اظهاراتی که اوضاع این کشور را وخیم‌تر کند، خودداری کرد. وی اضافه کرد: امیدوارم کری به توصیه من توجه کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها