گفت‌وگوی «جام‌جم» با محمدرضا شرف‌الدین درباره یک پروژه سینمایی به سرانجام نرسیده

مصطفی عقاد، عاشق امام (ره) بود

بازیگرانی که در نقش شخصیت‌های مذهبی ظاهر شدند/

از آنتونی کوئین محمد رسول الله تا بهادر زمانی روز رستاخیز

تا امروز آنتونی کوئین در نقش محمد رسول الله ظاهر شده و فریبرز عرب‌نیادر نقش مختار. به زودی با اکران فیلم روز رستاخیز در جشنواره فیلم فجر بهادر زمانی را در نقش حضرت عباس(ع) خواهیم دید.
کد خبر: ۶۳۸۰۴۶
از آنتونی کوئین محمد رسول الله تا بهادر زمانی روز رستاخیز

فیلم‌ها و سریال‌های تاریخی بخش مهمی از خاطرات تصویری ما را تشکیل می‌دهند و بازیگرانی که در نقش بزرگان دینی و تاریخی ظاهر می‌شوند، همواره در ذهن‌ها ماندگارند؛ داریوش ارجمند همچنان مالک‌ اشتر امام علی(ع) است و فریبرز عرب‌نیا با وجود کارنامه پرمحتوای خود «مختار ثقفی». همین ویژگی باعث می‌شود تا هنرمندان حضور در نقش‌های تاریخی و مذهبی را به سایر نقش‌های درام ترجیح دهند. هر چند که در این میان تهیه‌کنندگان و کارگردانان در برخی موارد بازیگر خود را از کار اولی‌ها یا شخصیت‌های کمتر شناخته شده انتخاب می‌کنند تا پذیرش نقش بهتر صورت گیرد تا جایی که مصطفی زمانی با «یوزارسیف» در فیلم «یوسف پیامبر(ص)» ظاهر شد و پس از بیش از 15 فیلم و سریال را در پرونده خود جای داد.

امام علی(ع)، مختارنامه، ولایت عشق، یوسف پیامبر، بشارت منجی، محمد رسول الله(ص)، مریم مقدس، تنهاترین سردار، مردان آنجلس، مسافر ری، ملک سلیمان و دوطفلان مسلم از جمله فیلم‌ها و سریال‌های تاریخی و مذهبی ایرانی است.

محمد رسول‌ الله(ص): 1355؛ مصطفی عقاد



آنتونی کوئین: بازیگر آمریکایی تباری است که سال 2001 از دنیا رفت و با حضور در نقش حمزه عموی حضرت محمد(ص) در فیلم محمد رسول الله(ص) جای خاصی در میان ایرانیان باز کرد. از کوئین آثار دیگری چون لورنس عربستان، زنده باد زاپاتا، عمر مختار و گوژپشت نتردام نمایش داده شده است. کوئین در دوران حیات خود برای فیلم‌های زنده باد زاپاتا و زندگی برنده اسکار شده است.

***
امام علی(ع): 1376؛ داوود میرباقری



داریوش ارجمند: از این بازیگر بنام ایرانی آثار  بسیاری در عرصه تاریخی دیده شده است که مهم‌ترین آن امام علی(ع) است که در نقش مالک اشتر ظاهر شد. ارجمند جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد برای فیلم «ناخدا خورشید» و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای فیلم  «سگ کشی» به دست آورده است.

***

مردان آنجلس: 1377؛ فرج‌الله سلحشور



جعفر دهقان: «ماکسی میلیانوس» شخصیت شناخته شده مردان آنجلس بود که جعفر دهقان آن را بازی کرده است. دهقان در نقش‌های جنگی و رزمی بسیاری ظاهر شده است که از آن جمله می‌توان به یاس‌های وحشی و شیرهای جوان اشاره کرد. سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم مرد برای فیلم حماسه مجنون در دوازدهمین دوره جشنواره فیلم فجر از جمله افتخارات این بازیگر است.

***
ولایت عشق: 1379؛ مهدی فخیم‌زاده



فرخ نعمتی: یکی از افتخارات بازیگری فرخ نعمتی حضور در نقش «امام رضا(ع)» در فیلم ولایت عشق است. گرچه چهره این بازیگر در این فیلم نمایش داده نشد، اما قطعا حضورش در نقش امام هشتم بهترین اتفاق زندگی نعمتی است. مدار صفر درجه، مختارنامه، سالهای مشروطه و ماهی‌ها عاشق می‌شوند از جمله آثار نعمتی است.

***

مریم مقدس: 1379؛ شهریار بحرانی



شبنم قلی‌خانی: بازیگر زن ایرانی که این روزها بازپخش «اولین شب آرامش» او از شبکه آی‌فیلم بر آنتن است، با حضور در نقش حضرت مریم(ع) در فیلم مریم مقدس تجربه بازی در فیلم مذهبی را در پرونده کاری خود گنجاند. قلی‌خانی که برای تحصیل در مقطع دکترا از ابتدای سال 92 به استرالیا نقل مکان کرده است، آثاری چون ما چند نفر، پنج کیلومتر تا بهشت، پنجمین خورشید و سرزمین کهن را در پرونده خود دارد.

***

مسافر ری: 1379؛ داوود میرباقری



داریوش ارجمند: پدر امیریل ارجمند، مدرک کارشناسی ارشد تئاتر و سینما از دانشگاه پاریس و کارشناسی تاریخ و جامعه‌شناسی از دانشگاه مشهد دارد. در پرونده کاری او آثاری چون ناخدا خورشید، شیخ مفید، کشتی آنجلیکا و سگ کشی دیده می‌شود. ستایش2 این روزها از او در شبکه سه سیما در حال پخش است.

***

یوسف پیامبر: 1387؛ فرج‌الله سلحشور



مصطفی زمانی: با سریال ۴۵ بخشی یوسف پیامبر به تلویزیون ایران معرفی شد و به شهرت رسید. پس از آن در فیلمهایی چون چشم باد، کیفر، بدرود بغداد، من همسرش هستم و جیب‌بر خیابان جنوبی حاضر شد.

***

ملک سلیمان: 1389؛ شهریار بحرانی



امین زندگانی: همسر الیکا عبدالرزاقی با حضور در سریالهایی چون مختارنامه و معصومیت از دست رفته پرونده تاریخی خود تا حدودی پربار کرده است. زندگانی در سال ۱۳۷۴ جایزه بهترین بازیگر مرد از جشنواره تئاتر فجر را دریافت کرد و در سال ۱۳۸۰ دومین بازیگر منتخب مردم از بین سریال‌های پخش شده (در طول ۴ سال) از شبکه سوم سیما شد.

***

مختارنامه: 1389؛ داوود میرباقری



فریبرز عرب‌نیا: بازیگر حاشیه‌ساز فیلم «چ» با حضور در فیلم مختارنامه و در نقش مختار ثقفی جایگاه ویژه‌ای در میان مردم باز کرد. سال ۱۳۶۴ به ترکیه رفت و در دانشگاه خاورمیانه آنکارا مشغول به تحصیل رشته مدیریت شد، اما آن را نیمه تمام رها کرد و به ایران بازگشت. او پس از گذراندن تحصیلات دانشگاهی و دوره‌های تخصصی تئاتر و سینما به شکل حرفه‌ای وارد کار شد و تئاتر را در کانون تئاتر تجربی زیر نظر استاد حمید سمندریان تحصیل کرد.

***

بشارت منجی: 1389؛ نادر طالب‌زاده



احمدسلیمان‌نیا: بازیگر نقش حضرت مسیح در کنار بازیگرانی چون «احمد سلیمان‌نیا» ، «فتحعلی اویسی» ، «احمد نجفی» ، «کامران فیوضات»، «مرتضی ضرابی» و «مینا باقری» حضور پیدا کرد و یکی از آثار به یاد ماندنی در عرصه فیلم‌های تاریخی و مذهبی را بر جای گذاشت.

***

روز رستاخیز:  احمدرضا درویش



بهادر زمانی: بهادر زمانی: در فیلم سینمایی رستاخیز نقش عباس بن علی (ع) را ایفا کرده است. گفته می شود این فیلم که عظیمترین پروژه سینمایی ایران نیز نام گرفته است از حساسیت ویژه ای در جشنواره فجر امسال برخوردار خواهد بود. بهادر زمانی که فوق دیپلم کارگردانی سینما را در سال ۱۳۸۳ زیر نظر اساتیدی همچون علی ژکان احمد طالب زاده و دکتر نبوی گذرانده است پیوسته در پشت صحنه پروژه های تصویری مختلفی حضور داشته است.در همان سالهای تجربه پس از اتمام دوره کارگردانی به دانشگاه گردشگری رفته و به طور پاره وقت کارشناسی صنعت توریسم را دریافت کرد. وی پس از چند تجربه بازی جلوی دوربین در سال ۱۳۸۷ به رستاخیز پیوست. گفته می شود این اثر غنی سینمایی اولین فیلمی است که به طور مستقیم به واقعه عاشورا پرداخته است.(نامه نیوز)
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
۰
۰
با سلام من فقط یه نظریه دارم اگه این اقا كه نقش حضر عباس رو بازی كرده فردا نقشی رو بازی كنه كه به هر دلیلی قبح بشكنه به نظر شما نشون ددن چهره ایشون كار درستیه؟به خصوص كه هزار ماشالله بازیگرای این دوره هر كاری ازشون ساخته است فكر ادمهای عامی رو كردید كه به این چهره دل میبندن ووقتی میخوان به حضرت عباس فكر كنند چهره این اقا جلو چشمشون میاد .ایا این اقا تضمین میكنه كه تا مادامی كه زنده است میتونه حرمت این نقش رو واین صویر نقش گرفه در ذهنن مردم رو حفظ كنه؟

نیازمندی ها