جزئیات جدید از نحوه آزادسازی دلارهای نفتی

تا 15 اسفند 1.5 میلیارددلار در حساب ایران

پاسخ عراقچی به سؤالات کمیسیون امنیت ملی؛

غربی‌ها به تعهدات خود عمل می کنند

به گفته معاون وزیر خارجه غربی‌ها هم اجرای تعهدات خود را بر اساس برنامه تنظیم شده آغاز کرده‌اند و اگر مشکلاتی در اجرای لغو برخی تحریم‌ها وجود دارد به دلیل موانع شبکه بانکی است که کند پیش می‌رود وگرنه غربی‌ها به تعهدات خود عمل می کنند.
کد خبر: ۶۳۷۸۴۶
غربی‌ها به تعهدات خود عمل می کنند

 سید عباس عراقچی پس از پایان جلسه اش در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر افزود: همواره به طور مرتب برای توضیحاتی به نمایندگان در مجلس در جلسات کمیسیون شرکت می کنیم.

وی اضافه کرد: در این جلسه در باره نحوه اجرای توافقنامه ژنو و برداشته شدن تحریم‌ها و تعهدات ایران و طرف مقابل، نمایندگان سؤالاتی داشتند که تا حدی که در وسعم بود پاسخ دادم و توضیحاتی ارائه کردم.

معاون وزیر امور خارجه گفت: معتقدم تعامل وزارت خارجه  و کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ادامه خواهد یافت.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا بحثی درباره مسائل سوریه در جلسه کمیسیون صورت گرفت اظهار داشت: مسئله سوریه موضوع جلسه امروز نبود و در جلسه ای مجزا دیگر مسئولان وزارت خارجه با اعضای کمیسیون صحبت خواهند کرد.

گزارش نقوی درباره توضیحات عراقچی از توافقنامه ژنو

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: معاون حقوقی و امور بین الملل وزیر امور خارجه در جلسه کمیسیون توضیحات جامع و کاملی درباره مراحل و روند توافقنامه ژنو و همچنین تنظیم توافقنامه اجرایی و تعهدات متقابل ایران و ۱+۵ ارائه کرد.

نقوی حسینی پس از جلسه امروز کمیسیون با آقای عراقچی، افزود: در این جلسه نمایندگان نیز نظرهای خود را مطرح کردند که برخی از آنان از توافقنامه در زمان‌بندی اجرای آن انتقاد داشتند و معتقد بودند در متن توافقنامه منافع ملی به خوبی تأمین نشده و ایرادات فنی زیادی به آن وارد است.

وی گفت: عراقچی نیز به انتقادات و سؤالات پاسخ داد و تأکید کرد" به‌ جز تعلیق غنی سازی 20 درصدی و تبدیل سوخت هیچ تعهد دیگری مبنی بر تعلیق یا توقف نپذیرفته‌ایم و هیچ یک از بخش‌های صنعت هسته ای متوقف نخواهد ماند بلکه در فعالیت‌های هسته ای پیشرفتی نخواهیم داشت".

نقوی افزود: به گفته معاون وزیر خارجه غربی‌ها هم اجرای تعهدات خود را بر اساس برنامه تنظیم شده آغاز کرده‌اند و اگر مشکلاتی در اجرای لغو برخی تحریم‌ها وجود دارد به دلیل موانع شبکه بانکی است که کند پیش می‌رود وگرنه غربی‌ها به تعهدات خود عمل می کنند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: بررسی تشکیل هیئت نظارت بر اجرای توافقنامه هسته ای ژنو به جلسه یکشنبه آینده کمیسیون موکول شد.

نقوی حسینی افزود: در پی دغدغه برخی نمایندگان درباره اجرای توافقنامه ژنو، هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برای رفع این دغدغه پیشنهاد تشکیل این هیئت را در جلسه صبح امروز ارائه کرد.

وی گفت: بر اساس این پیشنهاد، هیئتی مرکب از رئیس کمیسیون امنیت ملی، سه نفر از رؤسای کمیته های کمیسیون و همچنین پنج نفر از نمایندگان متخصص در امور هسته ای با عنوان هیئت نظارت بر اجرای توافقنامه ژنو روند اجرای آن و همچنین عمل غرب به تعهداتش در این زمینه را بررسی می کند.

نقوی حسینی خاطرنشان کرد: امکان بررسی این موضوع در جلسه عصر امروز کمیسیون به دلیل سؤالات نمایندگان و همچنین پاسخ‌های تفصیلی آقای عراقچی درخصوص توافقنامه ژنو به دلیل فرصت کم میسر نشد و بر این اساس این موضوع در جلسه یکشنبه آینده در صحن کمیسیون بررسی و تصمیم‌گیری خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها