محلات شهر عاشقان گل است. شهری که آن را «هلند کوچک» می‌نامند. چندان هم بیراه نیست چرا که محلات چیزی حدود 900 هکتار اراضی زیرکشت گل دارد.
کد خبر: ۶۳۷۷۰۶

این شهر به دلیل قرار گرفتن در دامنه کوهستان و داشتن باغ‌ها و مزرعه‌های پرورش گیاه زینتی و همچنین دور بودن از مراکز و کارخانه‌های آلاینده هوا، از سوی گردشگران خارجی به بهشت افسانه‌ای نیز شهرت پیدا کرده است.

نکته جالب این‌ که اغلب گلفروش‌هایی که در پایتخت و شهر‌های دیگر وجود دارند نیز ‌محلاتی‌ هستند. هفته پیش هم این شهر پوشیده از گل نرگس شد،‌ چرا که گل نرگس‌های محلات به بار نشست و موقعیت بی‌نظیری برای سفر به این شهر پدید آورده، گل نرگسی که حالا حرف از ثبت ملی آن هم شده است. این گل برای ثبت ملی به مراحل تدوین پرونده رسیده و به شورای ثبت آثار میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارسال شده است.

اما این همه ماجرای شهر گل ایران نیست و این موضوع سویه ناخوشی هم دارد. آن هم این‌ که بیش از 40 درصد گل‌های تولیدی به دلیل نبود سیستم نگهداری و فرآوری به زباله تبدیل می‌شود.

این در حالی است که هر شاخه گل در صورتی که فرآوری شود به اندازه یک بشکه نفت ارزآوری دارد و تمام مشکلات گلکاران این است که تاکنون درک درستی از این موضوع نشده و سود تولید گل همچنان به جیب غریبه‌ها می‌رود.

تجارت گل در جهان سالانه 8000 میلیارد یورو گردش مالی دارد که سهم ایران با توجه به استعدادهای بالای تولید گل از این مقدار بسیار ناچیز است. حجم صادرات گل در کشور بیش از 30 میلیون دلار از مجموع بازار جهانی گل و گیاهان زینتی است که یک سوم آن متعلق به شهرستان محلات است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها