اتحادیه اروپا و آمریکا بخشی از تحریم‌های ایران را تعلیق کردند

مهر تائید آژانس بر اجرای تعهدات هسته‌ای ایران

طبق برنامه از پیش اعلام شده، اجرای توافق ژنو دیروز آغاز شد و فرآیند تعلیق غنی‌سازی 20 درصد و همچنین رقیق‌سازی و اکسید کردن ذخیره سوخت 20 درصدی با حضور ناظران آژانس در ایران اجرا شد و رفع تحریم‌ها از سوی 1+5 نیز کلید خورد.
کد خبر: ۶۳۷۴۹۱

رئیس سازمان انرژی اتمی ظهر دیروز با اعلام تائید اجرای تعهدات ایران از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: همان‌طور که در برنامه اقدام مشترک مشخص شده بود مقرر شد ایران و کشورهای 1+5 تعهداتشان را به شکل همزمان انجام دهند. وی گفت: این‌گونه نیست که این اقدامات دفعتی باشد، بلکه باید اقداماتی نیز از قبل انجام می‌شد و بازدیدهایی صورت می‌گرفت. براین اساس بازرسان آژانس، روز شنبه به ایران آمدند و از بخش انبارهای مربوط به رآکتور 40 مگاواتی اراک بازدید کردند تا طبق توافق مطمئن شوند که آنجا سوخت هسته‌ای و آب سنگین نداریم که این اطمینان حاصل شد.

وی اضافه کرد: بازرسان همچنین به اصفهان رفتند، زیرا ما پذیرفته‌ایم که اکنون در سایت اصفهان تولید سوخت را به شکل داوطلبانه تا شش ماه تعلیق کنیم که آنجا نیز بازدیدهای لازم را انجام دادند.

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: از دیگر اقدامات بازرسان حسابرسی مواد هسته‌ای است که مثلا چند میله سوخت، چقدر پودر و چه میزان قرص سوخت تولید کرده‌ایم تا پس از شش ماه دوباره بررسی کنند که این میزان تغییر نکرده باشد.

صالحی درباره اقدامات بازرسان در تعلیق داوطلبانه غنی‌سازی 20 درصد نیز گفت: بازرسان، ابتدای صبح دوشنبه (دیروز) به سایت نطنز رفتند و حلقه میانی دو آبشار در این سایت مهر و موم شد. وی افزود: چهار آبشار نیز در سایت فردو داریم که بازرسان پس از سایت نطنز اتصال میان این آبشارها را نیز مهر و موم کردند.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: تزریق رقیق سازی آغاز شد و آقای آپارو، بازرس آژانس حدود ساعت 11 و30 دقیقه در تماس با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران تعهداتش را طبق توافق‌نامه انجام داد.

صالحی افزود: آژانس نیز اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران تعهداتش را انجام داده است و اکنون آنان نیز متقابلا باید اقداماتشان را انجام دهند. وی گفت: آبشارهایی که تاکنون اورانیوم 20 درصد تولید می‌کردند، اکنون 5 درصد تولید خواهند کرد؛ بنابراین تولید اورانیوم 5 درصد افزایش خواهد یافت. صالحی افزود: بخشی از اقدامات نیز مربوط به رقیق‌سازی است که حدود صد کیلو اورانیوم را باید در فاصله زمانی مشخص رقیق‌سازی و صد کیلو از اورانیوم 20 درصد را نیز تبدیل به اکسید اورانیوم کنیم که همان پودر اورانیوم است؛ کاری که بالاخره باید انجام می‌دادیم.

عراقچی: رفع شدن بار روانی تحریم‌ها فضای جدیدی ایجاد می‌کند

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امورخارجه هم از متزلزل شدن ساختار تحریم‌ها با اجرای گام نخست برنامه اقدام مشترک خبر داد و گفت: برداشته شدن بار روانی تحریم‌ها فضای جدیدی را در کشور ایجاد خواهد کرد.

سیدعباس عراقچی در گفت‌وگو با ایرنا، تصریح کرد: همان‌طور که ایران از روز دوشنبه (دیروز) برای نشان دادن صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود به اجرای تعهدات خود پرداخت، کشورهای 1+5 و بویژه کشورهای غربی نیز مجموعه اقداماتی را شامل تعلیق تحریم‌ها انجام می‌دهند که شامل قست عمده‌ای از تحریم‌های نفتی می‌شود.

وی افزود: رفع این تحریم‌ها به معنی صادرات نفت ایران در وضع فعلی است. عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای اضافه کرد: تعلیق کامل تحریم‌های پتروشیمی از دیگر اقدامات در این زمینه است، بنابراین صادرات پتروشیمی ایران از هرگونه تحریمی به دور خواهد بود. علاوه براین تحریم‌های مربوط به خودرو، صادرات خودرو به ایران و قطعات آن و همچنین طلا، فلزات و صنایع هواپیمایی شامل قطعات و سرویس آن نیز با اجرای این برنامه مشترک برداشته خواهد شد.

به گفته عراقچی، براساس برنامه اقدام مشترک (توافق ژنو) سطح تجارت مجاز ایران با اروپا ده برابر خواهد شد و این اقدام سهم مهمی در تجارت بخش خصوصی با اتحادیه اروپا خواهد داشت. وی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها هم دستورالعمل‌های لازم را برای اجرای تعلیق تحریم‌ها علیه ایران از دوشنبه (دیروز) آغاز کرده و این دستورالعمل را به شرکت‌های طرف قرارداد و کشورهای مختلف اعلام خواهد کرد.

عراقچی یادآور شد: بازگشت 4.2 میلیارد دلار از درآمدهای بلوکه شده ایران در خارج از کشور و از همه مهم‌تر کانال بانکی ایجاد شده که اجازه می‌دهد مواد دارویی، غذایی و تجهیزات پزشکی که رقم عمده‌ای در تجارت خارجی ماست، بسهولت داد و ستد شود، از دیگر دستاوردهای این توافق است.

تعلیق تحریم‌های اتحادیه اروپا

در همین حال، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرد، دور جدید مذاکرات با ایران در چند هفته آینده آغاز شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر، وی همچنین دیروز را روز بسیار مهمی در تلاش‌ها برای حل و فصل مساله هسته‌ای ایران خواند.

در همین حال اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که در ادامه طرح اقدام مشترک توافق شده میان ایران و گروه 1+5 در بیست و چهارم نوامبر، شورای اروپا برخی اقدامات محدود ساز علیه ایران را به مدت شش ماه به حال تعلیق درآورد.

به گزارش واحد مرکزی خبر و به نقل از رویترز، دیپلمات‌ها گفتند: دولت‌های اتحادیه اروپا به تعلیق برخی تحریم‌ها علیه ایران رای دادند و به این ترتیب بخش مربوط به تعهدات خود را در توافق‌نامه هسته‌ای موقت با ایران اجرا کردند.

این تصمیم، ممنوعیت بیمه و حمل و نقل مربوط به انتقال فروش نفت ایران به مشتریان فعلی خود را به حال تعلیق درآورد. به علاوه ممنوعیت واردات و خرید یا حمل و نقل محصولات پتروشیمی ایران و خدمات مرتبط با آن معلق شد.

واشنگتن هم در چارچوب اجرای توافق‌نامه هسته‌ای ژنو، بخشی از تحریم‌های ایران را لغو کرد و قول داد بقیه بندهای توافق‌نامه ژنو را نیز قاطعانه اجرا کند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد دولت اوباما اقدامات ضروری را برای متوقف کردن تلاش‌ها جهت کاهش صادرات نفت خام ایران در پیش گرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها