وزیر سابق آموزش و پرورش در واکنش به خبر لغو تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس گفت: برداشتن تعطیلی پنجشنبه‌ها مغایر با اصل 75 قانون اساسی است، زیرا این قانون به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده است.
کد خبر: ۶۳۶۵۷۶
لغو تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس، غیرقانونی است

حمیدرضا حاجی‌بابایی در گفت‌وگو با مهر افزود: یکی از مهم‌ترین اقدامات در دولت دهم، تصویب سند تحول بنیادین در شورای عالی انقلاب فرهنگی بود.

 وی با بیان این‌که مطالعه و تدوین سند بیش از هفت سال با حضور کارشناسان بی‌شماری طول کشید، تصریح کرد: قطعا برنامه آموزش و پرورش باید با ساختار و فضای بیرون از مدرسه هماهنگ باشد. تعطیلی پنجشنبه‌ها برای آن بود تا خانواده‌ها در کنار هم باشند، زیرا امروز خانواده‌ها دیگر چندان فرصتی برای با هم بودن ندارند و این می‌تواند استحکام نهاد خانواده را به خطر بیندازد.

 حاجی‌بابایی تصریح کرد: ما همواره نگران بودیم خانواده‌های ایرانی همچون غربی‌ها از یکدیگر جدا شوند و این روز را فرصتی برای با هم بودن خانواده‌ها در کنار فرزندانشان تعریف کرده بودیم.

 وی در پاسخ به این پرسش که در سند شورای عالی آموزش و پرورش هیچ تاکیدی مبنی بر تعطیل کردن روزهای پنجشنبه برای مدارس نبود، توضیح داد: این تصمیم‌گیری بر اساس فصل هشتم از سند تحول بنیادین بود، زیرا بر اساس سند شورای عالی آموزش و پرورش باید زمان آموزش را ساماندهی می‌کرد. در راهکار 1-1 سند تحول متناسب‌سازی حجم و محتوای کتاب‌های درسی، ساعات و روزهای آموزشی و توانمندی‌ها مطرح شده است و تعطیلی پنجشنبه‌ها در راستای این بند تصویب شده بود، ضمن آن‌که بر اساس مصوب شورای عالی باید برنامه‌های آموزشی و پنج روز اول دوره آموزشی انجام می‌شد.

 

حاجی‌بابایی تاکید کرد: البته توصیه شده بود مدارسی که توانایی مالی دارند، می‌توانند برای روزهای پنجشنبه خود برنامه‌ریزی کرده و دانش‌آموزان از آن استفاده کنند.

 به گفته وی، در ساماندهی زمان آموزش هفته به سه قسمت تقسیم شده بود که در آن روزهای پنجشنبه با مدیریت خانواده بود، زیرا ما معتقدیم باید فرزندان هم در مدرسه و هم در خانواده برای برعهده گرفتن مسئولیت‌های بزرگ در آینده کشور بدرستی تربیت شوند.

 وزیر سابق آموزش و پرورش توضیحات خود را این‌گونه تکمیل کرد: اگر این تعطیلی لغو شود در طول سال نیاز به 4000 میلیارد ریال اعتبار و صد هزار معلم جدید هستیم، زیرا لغو تعطیلی بار مالی برای آموزش و پرورش به وجود می‌آورد.

 وی از دیگر معایب لغو تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس را حذف برنامه‌های تعریف شده برای معلمان عنوان و اظهار کرد: همزمان با تعطیلی پنجشنبه‌ها برنامه‌های دیگری همچون ساعات موظفی معلمان تعریف شده بود که با برداشتن تعطیلی، این ساعات به هم می‌ریزد و باید نیروهای جدیدی برای افزایش ساعات آموزشی در نظر گرفته شوند که این امر نیز امکان‌پذیر نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
بهروز رضوانی جلال
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
۰
۱
به نام خدا من به عنوان یك معلم تعطیلی مدارس در پنجشنبه را به صلاح دانش آموز و خانواده نمی دانم چون بچه ها در روز تعطیل خانه نمی مانند هیچی بلكه برای خانواده مشكل درست می كنند آقای حاج بابایی اخه كدام پدر و مادری روز جمعه وقت داره یا بیكاره بیاد بشینه با بچه هایش صحبت كن؟! شما هم حرفی پیدا نمی كنید بگی، امروزه هر كس می خواهد از كمترین لحظه و زمان استفاده و بهره ببرد
یك معلم
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
۱
۰
تعطیلی مدارس در پنج شنبه ها به نفع دولت و ملت به خصوص خانواده های محترم ایرانی است .

با تشكر
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها