وجود پروتئین در ادرار نشان‌دهنده بیماری کلیوی است

چرا بدن پروتئین دفع می‌کند؟

نتیجه آزمایش‌ها نشان داده در ادرارش پروتئین وجود دارد و آن‌قدر ترسیده که جرات نمی‌کند برود پیش دکتر، مبادا به او بگویند بیماری کلیوی دارد یا کلیه‌هایش از کار افتاده‌ است، اما وجود پروتئین در ادرار می‌تواند اینقدر وحشتناک باشد؟
کد خبر: ۶۳۳۷۴۲
چرا بدن پروتئین دفع می‌کند؟

دکتر محمدرضا صفری‌نژاد، متخصص اورولوژی در این باره به جام‌جم می‌گوید: یکی از مهم‌ترین نشانه‌های بیماری‌ کلیوی وجود پروتئین در ادرار است که البته در شرایط طبیعی خود بیمار نمی‌تواند آن را تشخیص دهد، مگر این‌که پیشرفت کند. به گفته او، به وجود پروتئین در ادرار «پروتئینوری» گفته می‌شود. البته در واقع آلبومین در ادرار است چون آلبومین که نوعی پروتئین است، وارد ادرار می‌شود.

در بافت کلیه‌ها عضوی وجود دارد که مانع ورود محتویات خون ـ که یکی از آنها پروتئین است ـ به ادرار می‌شود و مانند فیلتر عمل می‌کند. دکتر صفری‌نژاد با بیان این مطلب می‌افزاید: نام این فیلترها گلومرول‌هاست که اگر دچار مشکل شوند یا به هر دلیل آسیب ببینند، پروتئین از خون خارج و وارد ادرار می‌شود که نوعی بیماری محسوب می‌شود. او ادامه می‌دهد: در نتایج آزمایش ادرار معمولی، ممکن است گزارش شود پروتئین ادرار بیمار مثبت است و میزان این پروتئین برای پزشک اهمیت دارد.

وجود پروتئین در ادرار نشانه دارد

دکتر صفری‌نژاد می‌‌گوید: حداکثر میزان قابل‌قبول پروتئین در ادرار 24 ساعته یک فرد طبیعی، 150 میلی‌گرم است و نباید بیشتر از آن شود. او درباره نشانه‌های دفع پروتئین در ادرار توضیح می‌دهد: در مراحل اولیه فرد به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند به وجود پروتئین در ادرارش و دفع آن پی ببرد و این موضوع فقط با مشاهده نتیجه آزمایش قابل‌تشخیص است. این متخصص کلیه و مجاری ادرار ادامه می‌دهد: اگر میزان آلبومین ادرار از مقادیر مشخصی بیشتر شود، هم ادرار کف‌آلود می‌شود و هم بدن بیمار شروع می‌کند به ورم‌کردن به طوری که دست‌ها، پاها، صورت و ساق‌ پاها دچار تورم خواهد شد.

چه کسانی بیشتر دچار پروتئینوری می‌شوند؟

دکتر صفری‌نژاد به این پرسش این‌گونه پاسخ می‌دهد: سردسته آنها مبتلایان دیابت هستند. چه دیابت نوع 1 و چه دیابت نوع 2. دومین گروه، افراد دچار فشارخون هستند و سومین گروه کسانی که سابقه بیماری کلیوی دارند. به گفته این استاد دانشگاه، افراد دچار بیماری‌های التهابی گلومرول‌ها هم مستعد این هستند که پروتئین از خون به ادرارشان برود. البته بیماری‌های زیادی هستند که می‌توانند باعث دفع پروتئین در ادرار شوند.

دیابتی‌ها بیشتر در معرض خطرند

به گفته این متخصص کلیه، بهترین نشانه‌ چگونگی عملکرد کلیه در بیماران دیابتی، وجود پروتئین در ادرار است. او با اشاره به این‌که یکی از شایع‌ترین علل نارسایی مزمن کلیه ـ که منجر به پیوند کلیه می‌شود ـ دیابت است، می‌گوید: انجمن دیابت آمریکا توصیه می‌کند، دیابتی‌ها مرتب آزمایش ادرار دهند تا مشخص شود پروتئین دفع می‌کنند یا نه. هر قدر میزان پروتئین ادرار با گذشت زمان بیشتر شود، نشان می‌دهد کلیه‌ها بیشتر آسیب دیده‌اند.

تشخیص دفع پروتئین با آزمایش ادرار 24 ساعته

می‌توان گفت وجود پروتئین در ادرار نشانه مهمی است که معلوم می‌کند کلیه ما بیمار است. دکتر صفری‌نژاد می‌گوید: نتیجه آزمایش ادرار ساده نمی‌تواند وجود آلبومین یا پروتئین را در ادرار نشان دهد. روش مهم، جمع‌آوری ادرار بیست و چهار ساعته است. برای انجام این آزمایش، آزمایشگاه به بیمار ظرفی می‌دهد که طی ساعت ادرارش را جمع کند و بعد میزان پروتئین ادرار دقیق اندازه‌گیری می‌شود.

این استاد دانشگاه توضیح می‌دهد: امروزه این کار سخت، کمتر انجام می‌شود و به جای آن میزان پروتئین و کراتینین را در هر نمونه از ادرار بیمار و نسبت پروتئین به کراتینین ادرار را اندازه می‌گیرند. اگر این میزان بیشتر از 30 باشد، نشان‌دهنده وجود پروتئینوری یا وجود مرضی پروتئین در ادرار است و این بیماران باید بیشتر مراقب سلامتشان باشند. او ادامه می‌دهد: کراتینین خون نشانه دقیقی است که عملکرد کلیه را نشان می‌دهد و با اندازه‌گیری آن می‌توانیم به میزان خونی که کلیه‌ها در هر دقیقه از مواد زائد تصفیه می‌کنند، پی ببریم. اگر این میزان کمتر از 60 میلی‌لیتر در دقیقه باشد، نشان‌دهنده آسیب شدید کلیوی است.

بیمار دچار دفع پروتئین چه کند

به‌گفته دکتر صفری‌نژاد، بیماران دچار دفع پروتئین، یا دیابتی هستند یا فشارخونی یا بیماران دیابتی‌ای که دچار فشارخون هستند. قند و فشارخون این بیماران باید کاهش یابد و داروهای مخصوصی استفاده کنند تا هم فشارخون و هم میزان دفع پروتئین از کلیه‌هایشان کنترل شود. این داروها می‌توانند جلوی پیشرفت پروتئینوری را در این افراد بگیرند.

نکته‌هایی که باید به آن دقت کرد

دفع پروتئین، نشانه یک بیماری است و خودش بیماری محسوب نمی‌شود، بنابراین باید دنبال این بگردیم که چرا پروتئین از طریق ادرار دفع می‌شود. دکتر صفری‌نژاد با بیان این مطلب می‌افزاید: ممکن‌است علت آن دیابت یا یک بیماری مزمن کلیوی باشد. این بیماری مزمن کلیوی هم ممکن است ناشی از دیابت یا فشارخون بالا باشد. او تاکید می‌کند: دفع پروتئین از ادرار در افراد مسن، با وزن بالا، دیابتی، دچار فشارخون و با سابقه بیماری کلیوی در خانواده و سیاهپوست‌ها بیشتر اتفاق می‌افتد و خطرناک‌تر است.

اگر پروتئینوری درمان نشود

دکتر صفری‌نژاد تاکید می‌کند: اگر ادرار کسی دارای پروتئین باشد و این میزان به صورت پیش‌رونده زیاد شود، نارسایی کلیه ایجاد خواهد کرد و فرد به مرحله‌ای می‌رسد که نارسایی کامل کلیه اتفاق می‌افتد و کار به دیالیز و پیوند می‌کشد. پس اگر به وجود پروتئین در ادرار اهمیت داده نشود، پیشرفت می‌کند. این متخصص کلیه می‌گوید: حتی اگر مقدار کمی پروتئین در ادرار باشد، به بیمار توصیه می‌شود برای بررسی آن شش ماه دیگر آزمایش ادرار دهد و اگر ببینیم باز هم پروتئین در ادرار وجود دارد یا حتی اگر ببینیم پروتئین به مقدار مختصر در حال افزایش است، نشانه مهمی از وجود بیماری مهم کلیوی محسوب می‌شود.

زهرا سادات صفوی سهی / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۳ انتشار یافته: ۳۶
هاشم
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
۰
۱
باعرض سلام،ازراهنمایی بسیارخوب این سایت متشكرم
نعناكار
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
۰
۷
باسلام وتشكر از مطالب آموزندتون.پسرم15سالس یك ماهی هست كه متوجه شدیم دفع پروتئین در ادرار دارد.آزمایش 24ساعته هم این را تأیید كرد.البته سنگ هم داردولی حجمش كمه 3mmخون هم در ادرارش هست سونوگرافی كلیه نشان داد سنگ داردولی التهاب كلیه نداردبه نظر شما این دفع پروتئین مربوط به سنگ كلیس؟ممنون میشم راهنماییم كنید.
مادر
Kazakhstan
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
۵
۱۵
سلام و خسته نباشید دختری دارم 18 سالشه چند سالی است كه متوجه شدیم میزان پروتئین ادار 24 ساعته آن خیلی زیاده (370میلی گرم) تو این چند سال پیش چند دكتر رفتم سونوگرافی از كلیه ها انجام شد همه چی طبیعی اعلام شد در نهایت گفتند بعضی ادمها به طور طبیعی كلیه هاشون پروتئین دفع میكنه الان هر سال پروتئین كنترل میشه و هنوز پایین نیومده دارم دیوونه میشم تو رو حتما جواب بدید تو ی ایمیلم منتظر پاسخم
نام نرگس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
۰
۱۲
مدتی می شود دچار مشكل قلبی شدم آنژیو كردم دكترقلبم متوجه شد دفع پروتئین در ادرار دارم نمیدانم به چه دكتری مراجعه كنم از شما خواهش میكنم به من بگوید چه كار كنم در ضمن من دیابت هم دارم فشارخونم بالاست با این همه مشكلی كه دارم احتمال دارد كلیه هایم را از دست بدم تورا خدا راهنماییم كنید
باتشكر
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
۳
۳
خیلی خوب بود ولی باید بدونید كه سندروم نفروتیك شاع ترین بیماری دفع پروتین است ونه دیابت ونه فشار خون داشته باشیم . به نظر من به محض فهمیدن به دكتر كلیه مراجعه كنید.با تشكر .
چگنی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
۰
۲
ممنون،جامع و مفید بود
علی منتظری
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
۰
۳
باسلام وعرض ادب وتشكر از راهنمایی شما عزیزان غذا های كه برای تنظیم وپایین اوردن پروتیین چیست وباازمایش ومشخص شدن ان ایا می شود تنظیم كردن خواهشمندم راهنمایی كنید
اسماعیل
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
۱
۷
سلام
آیا نشانه های فوق (مثلاً دیابت یا فشار خون) در مورد بچه ها مثلاً 8 ساله هم صدق می كند؟ ما بچه ای داریم كه دیابت و فشار خون ندارد ولی كلیه اش دفع پروتئین می كند؟!
ممنون خواهم شد پاسخ دهید.
ثناء
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
۰
۲
دراكثرسایتها نوشته شده قرص انالاپریل دربیماری كلیه نبایدمصرف شود ولی چرا بعضی دكترها برای درمان دفع پروتئین از این داروبه بیمار می دهند؟
وحید
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
۰
۳
بیماری روماتیسم مفصلی دارم ومدت طولانی هست داروی مسكن وكورتون استفاده میكنم
كلیه هام درگیرشدن و پروتیین دفع میكنن لطفا راهنمایی كنید. متشكرم
شادی
-
۰۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
۲
۱۰
با سلام و خسته نباشید من دفع پروتئین دارم اولش كم بود ولی به ۸000هزار میلی گرم رسید تحت نظر دكتر پایین اومد ولی نوسان زیاد داره یك ماه میاد ۲۵۹یماه میره ۶۰۰ میشه دلیل این نوسانو بگید ممنو ن میشم
محمد
-
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
۰
۰
باسلام و خسته نباشید 35 سالمه از سال 88دفع پروتیئن داشتم تا سال 92 مجبور شدم دیالیز كنم تا اینكه دو ماه پیش پیوند شدم الان دوباره تو ازمایشهام دفع پروتیئن دارم كراتیتم رفته بالا از نگرانی دارم سكته میكنم چون یه بار تجربش كردم خیلی بهم سخت گذشت لطفا راهنماییم كنید باتشكر
mehdi
-
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
۰
۵
سلام
افرادی كه بیماری دفع پروتئین بالای 500 میلی گرم دارن لطفا با این شماره تماس بگیرن 09336860041
هم یه دكتر خوب میشناسم هم میتونم از یه لحاظ دیگه بهشون كمك كنم
محمد
-
۰۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
ایا وجود دانه های براق درادرار نشانه پروتئین وری میباشد
سلام جوكار
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۹
شماره زنگ زدم میگه اشتباه هست
رها
-
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
۱
۲
باسلام من ۲۲ سالمه وحدود ۷ سال پیش به من گفتن كه بدنت پروتین دفع میكنه،اما بخاطر ترس پیگیر نشدم،اما الان چند وقته حس میكنم صورتم ورم كرده،ضمنا كم كاری تیروئید هم دارد! ممكنه بیمار باشم???
علی
-
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
۳
۰
واقعا ممنونم.لطفا به اطلاع رسانی ادامه بدید تا افرادی مثل من كه توان مالی كمی دارن ودچار این مشكل هستن استفاده كنن.با تشكر
فرنوش خاكی
-
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۱
۰
۰
سلام لطفا بفرمایید برای درمان این بیماری چه دارویی وچه رژیم غذایی رامعرفی میكنید
تمیم
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
سلام
بنده فشار خون بالا دارم آلان كمی كه وزنم كردم وقرص فشار هم می خورم نسبت به قبل فشارم كمی بهتر شدم ولی الان تست كردم متوجه شدم درادرارم پروتین مثبت 2 دفع میشود تكلیف چیست نگران شدم لطفا راهنمایی كنید
مریم اصانلو
-
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
۱
۵
با سلام و خسته نباشید پروتیین 24 ساعته ادرار من در 29 آذر 94 26.5 بوده و 24 ساعته كلسیم 290 و اگزالات 24 ساعته 79 صدم و سدیم نیز 110 به دكتر نشون دادم ایشون گفتند دفع پروتیین دارم و قرص ویتامین b6 و قطره سنكگل دادند . استفاده كردم تا اینكه امسال شهریور آزمایش دادم
یاسمین
-
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
۲
۰
باسلام
همسر من دچار دفع پروتئین در كلیه شده و بدنش ورم كرده،
الان چن وقته دكتر میره ابریز تهران و. چیزی نمیتونن جواب بدن،هیچ قرصی هم نمیدن ك ورمش خوب بشه،و بسیار دچار مشكل تتفسی و راه رفتن و..شده،چیكار بایدبكنه؟
علیرضا
-
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
سلام یاسمین خانم همسرتون روببریددكترمهران حلبیان فوق تخصص كلیه وفشارخون اصفهان نتیجه كه هیچ معجزه میكنه من مریضشم مرده بودم بحمدالله خیلی بهترم اسمشوسرچ كن گوگل آدرسش میاد كافیه امتحان كنیدمن خوزستان هستم سه ماهی یكبارواسه چكاب میرم پیشش اصفهان
احسان
-
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
۰
۵
سلام من ۱۷ سالمه بعضی موقع ها از ادرارم پروتتین خارج میشه پیش دكتر هم رفتم از ادرارم ازمایش ۲۴ ساعته گرفت ایا این در بلوغ من مشكل ایجاد میكند الان ۱۸ سالمه
اكبر
-
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
۱
۲
سلام من ۱۲ساله كه كلیه هام پروتین دفع میكنه دوساله خوب شدم دكترم به محض احتیاط هر دوماه به ازمایش میفرسته میخواستم بدونم اگه دیگه كلیه هام پروتین دفع نكردند میشه پفك یا غذا های نمكی خورد ممنون
سولی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
۰
۴
با سلام و خسته نباشید
خانم 36 ساله هستم مدتیه دست و پام ورم داره دو ساله قندم بالاست یكماه پیش آزمایش خون و ادرار دادم فقط تو ازمایش خون قندمو نشون داد ولی تو ادرار نشون نداد. و اینكه پروتئین دفع میكردم مثبت سه. پیش دكتر اورولوژیست رفتم گفت آزمایش 24 ساعت ادرار بدم . تازه جواب گرفتم 658 میلی گرم دفع پروتیین دارم و صدای ادرارم 1400 هست. خیلی نگرانم میخواستم بدونم 658 میلی گرم زیاده ؟علت اصلیه دفع پروتیین رو از كجا بفهمم؟ رژیم غذایی چكار كنم ؟ چی نخورم تا خوب بشم؟ وزنم هم زیاده .در ضمن چهار پنج ماهی هم هست فشارم بالا رفته و با دارو تنظیم شده تا حدودی.
باسلام ...من 30ساله دارم ویك ساله كه متوجه شدم كلیه ام پرویتین دفع میكنه ودكتربه من لوزتان میده فشار
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
۰
۴
باسلام ..من 30 سالمه یك ساله متوجه شدم كه كلیه ام پروتین دفع میكنه بشدت فشارم بالا میره شیرا زمیرم دكتر فقط به من لوزتان میده ولی تغیری نكردم ضمن راهنمایی اگركسی دكترخوب تهران یاهرجای دیگه میشانسید لطفا به من معرفی بفرمایید ممنونم مهدی رضاپور ازدهدشت 09173448320
رضا قاری
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
۰
۰
ممنون از اطلاعاتی كه در اختیارمون گذاشتید لطفا از دفع پروتین در دوران بارداری رو واسم ایمیل كنید تا اطلاعاتم كامل بشه
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۵
۰
۰
سلام .ایا روش دیگر غیر از ازمایش هست كه پی برد دفع پروتین داریم.
غفارمعصومی
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۷
۰
۶
من بیماری قند دارم دوسه ماهی هست متوجه شدم دفع پروتئین دارم.چكاربایدبكنم.ممنون
نسیبه
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
۰
۰
باسلام..پدرشوهر من بهش گفتن ك كلیش پروتیین دفع میكنه كبد چرب هم داره..البته كلیش هم خیلی سنگ داره و باید عمل باز بشه ...ایا این بیماری درمان میشه ؟؟؟
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۰
۳
۵
سلام من هیچ بیماری ندارم ولی پروتئین دفع میكنم 28 سال سن دارم همیشه در ازمایشم قسمت پروتئین میزنه trace نگرانم
رنكا
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۲
۱
۳
تشخیص دفع پروتین تنها از راه آزمایش ادرار صورت میگیره یا با آزمایش خون هم ممكنه؟
ممنون
پویا
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۰
۰
۰
سلام من مدتی كلیه ام دفع پروتین داره آزمایش 24ساعتم 214است پیش دكتر رفتم .اگه دكتر خوبی كسی میدونه هر جا هست بهم بده خدا اجرتونو بده .09301365680.
حسن
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
۰
۲
باعرض سلام
من 6 سال هس كه كلیه هام پروتیئن دفع میكنن هنوزم قرص میخورم هنوز خوب نشدم ایا دراوی گیاهی میتونه كمكم كنه باتشكر
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها