استاد اقتصاد دانشگاه ییل آمریکا مطرح کرد

لزوم تلاش دولت ایران برای مهار قیمتها و بیکاری

پروفسور پسران در دانشگاه شریف:

تحریم‌ها تمام دلیل تورم ایران نیست

کاندیدای جایزه نوبل اقتصاد جهان ضمن تشریح وضعیت اقتصاد ایران در دنیا از بی‌تأثیر شدن نفت و اقتصاد کشورمان در سطح جهان سخن گفت و اعلام کرد: تحریم تمام دلیل تورم ایران نیست.
کد خبر: ۶۳۳۱۰۸
تحریم‌ها تمام دلیل تورم ایران نیست

پروفسور محمد هاشم پسران کاندید جایزه نوبل اقتصاد جهان چند روزی برای شرکت در یک همایش بانکی به ایران آمده است؛ پسران به‌دعوت دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه صنعتی شریف پاسخ مثبت داد و عصر امروز (دوشنبه ۱۶ دی ماه) به جمع دانشجویان این دانشگاه آمد و گزارشی از تحلیل‌های خود طی چند سال اخیر ارائه داد.

وی در سخنرانی خود در دانشگاه شریف به ضرورت تکنولوژی و ارتباطات کشورهای مختلف اشاره و تأکید کرد: ارتباطات در سطوح مختلف علمی و کاربردی مهمترین عامل توسعه اقتصادی کشورها است.

این اقتصاددان با بیان اینکه دلیل اصلی اختلاف توسعه بین کشورهای مختلف استفاده از تکنولوژی است، تصریح کرد: مدل‌ها و نظریه‌های اقتصادی هم نشان می‌دهد منشأ و رشد سرمایه‌گذاری در سطح جهان تکنولوژی است؛ البته باید توجه داشت نوآوری فقط در یک نقطه دنیا نیست و بین کشورهای مختلف در حال چرخش است.

هاشم پسران در همین ارتباط به بیان مثالی پرداخت و گفت: آن زمان که دبیرستان بودم وقتی می‌خواستند جنسی را سرکوب کنند می‌گفتند: این جنس ژاپنی است و خوب نیست، اما الآن همه به جنس چینی چنین کنایه‌ای را می‌زنند. آن هم به این خاطر است که محصولات ژاپنی باکیفیت شده اما محصولات چینی در سطح جهان پخش شده است البته چین با استفاده از همین روش می‌تواند نوآوری‌های جدیدی را به کشور خود و دنیا ارائه دهد.

این استاد دانشگاه کالیفرنیا ضمن تأکید بر اینکه ایران از زمانی که به انزوا رفته بیشتر لطمه خورده است، اظهار کرد: در زمان قاجار با وجود گسترش توسعه در کشورهای دنیا، ایران از رشد و پیشرفت جا ماند؛ در ۳۰ سال گذشته رشد متوسط در ایران بیشتر از ۲.۵ درصد نبود و رشد جمعیت صفر بوده است.

انزوای اقتصادی ایران عامل اصلی عقب‌افتادگی کشورمان است

پسران با تأکید بر اینکه انزوای اقتصادی از عامل‌های اصلی عقب‌افتادگی کشورها است، تصریح کرد: کشور چین تا چندی پیش در خواب بود ولی در سال‌های گذشته سهم چشمگیری در سطح جهان پیدا کرده است. همچنین کشور هندوستان توانست با اصلاحاتی در درون خود روابطش را در دنیا گسترش دهد.

وی تأکید کرد: اگر ایران از انزوای اقتصادی خارج شود و با اقتصادهای دنیا ارتباط داشته باشد امکان جهش اقتصادی پیدا می‌کند و وضعیت بهبود خواهد یافت.

هاشم پسران در ادامه به ایراد گزارشی درباره بررسی‌هایش طی ۲۰ سال گذشته پرداخت و گفت: بنده بارها مدل‌های کاربردی اقتصادی را در نظر گرفتم که براساس آنها روابط دنیا اصلاح می‌شود؛ ارتباط اقتصادی کشورها مهم‌تر از ارتباط داخلی آنهاست البته این ارتباط از طریق تجارت ایجاد می‌شود.

این استاد دانشگاه ضمن اشاره به اینکه بدون خرید و تجارت نمی‌توان تکنولوژی را منتقل کرد، افزود: البته باید توجه داشت که ریسک از منطقه‌ای به منطقه دیگر حرکت می‌کند و مؤید آن بحران اروپا و آمریکا در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ است که به‌تدریج در سطح منطقه انتقال پیدا کرد.

وی ضمن تأکید بر اهمیت شناسایی ارتباط اقتصادی کشورهای دنیا با یکدیگر اضافه کرد: البته برای این ارتباط نیازمند این هستیم که ریسک اقتصادی را هم محاسبه کنیم، برای مقابله با ریسک باید جریانات اقتصادی پرریسک‌ را شناسایی کنیم.

شوک اقتصادی در ایران ۲ سال بعد اثر خود را نشان می‌دهد

پسران اظهار کرد: در ایران دو سال طول می‌کشد که شوک اقتصادی اثر خود را نشان دهد، این در حالی است که در اروپا شوک‌های اقتصادی چهار سال بعد خود را نشان می‌دهد.

وی دلیل کاهش زمان نمایان شدن شوک‌های اقتصادی در ایران را نبود مؤسسات مالی خوب دانست و افزود: اگر این مؤسسات وجود داشتند می‌توانستند با شوک‌های مالی و اقتصادی مقابله کنند.

این استاد ایرانی دانشگاه کالیفرنیا با بیان اینکه متغیرهای کشور معمولاً داخلی و برون‌زا هستند، گفت: برای ایران قیمت نفت در سطح جهانی، قیمت واردات و گسترش اقتصاد چین جزو متغیرهای برون‌زا است البته از آن‌جایی که ایران کوچک است اثری در چین ندارد؛ بیشتر کشورها در سطح دنیا کوچک هستند حتی چین و انگلیس هم در سطح قابل قبول قرار ندارند.

وی افزود: برای ۹۹ درصد کشورها می‌توان گفت که اثری در متغیرهای برون‌زا ندارند؛ اقتصاد ایران به‌شرط تعیین متغیرهای برون‌زا می‌تواند تعیین شود.

پسران با بیان اینکه حدود ۳۴ کشور دنیا ۹۹ درصد تولیدات دنیا را انجام می‌دهند، اظهار کرد: متغیرهای برون‌زا باید به متغیری مربوط شود که مربوط به ایران باشد، به‌عنوان نمونه ایران باید در مدل اقتصادی خود وزن آمریکا را صفر درصد در نظر بگیرد اما وزن چین را رو به افزایش لحاظ کند.

این کارشناس اقتصادی ضمن تأکید بر اینکه ارتباطات دنیا علاوه بر تجارت از طریق وام گرفتن کشورها منتقل می‌شود، تصریح کرد: یکی از مکانیزم‌های ارتباط با دنیا تجارت‌های مستقیم است به‌نحوی که تجارت بین دو کشور دو به دو شود. البته برخی کشورها وجود دارند که برای ما اهمیت زیادی دارند ولی ما برای آنها اهمیتی نداریم. همچنین در برخی مواقع اهمیت همه‌جانبه است.

چین بزرگ شد؛ بحران یورو اتفاق افتاد

پسران اظهار کرد: شوک‌های اقتصادی عبارتند از شوک‌های ملی، منطقه‌ای، جهانی و یا دوبه‌دو؛ البته روابط باقی‌مانده هم نقش مؤثری در این شوک‌ها دارند، به‌عنوان نمونه فرض کنید ایران قیمت بنزین را ارزان نگه می‌دارد و در مقابل عراق قیمت را بالا می‌برد این به‌معنای این است که قاچاق افزایش خواهد یافت.

این استاد دانشگاه کالیفرنیا افزود: دو اتفاق عمده در سال ۲۰۰۰ برای جهان افتاد که یکی از آنها مربوط به بزرگ شدن چین در دنیا و دیگری بحران منطقه یورو بود؛ در عین حال وابستگی کشورهای دنیا به یکدیگر افزایش یافته است و این به‌معنای این است که میزان همبستگی در دنیا بالا رفته است.

پسران در ادامه به وضعیت تورم در دنیا اشاره کرد و گفت: قبل از سال ۲۰۰۰ اختلاف نظری در دنیا برای مدیریت تورم وجود داشت البته برخی از اثرات تورم مربوط به هدفمندی بود که در دنیا اجرا شد. همچنین کشورهای دنیا متوجه شدند که چطور نرخ تورم را کنترل کنند.

وی با بیان اینکه قدرت اقتصادی چین در دنیا از سال ۲۰۱۰ افزایش یافت و در مقابل قدرت اقتصادی آمریکا کاهش یافت، تصریح کرد: باید توجه داشت تنوع ارتباطات در دنیا به‌نفع ایران است چرا که تجارت از سلطه آمریکا در حال بیرون آمدن است.

قیاس تحریم نفتی اخیر با زمان مصدق

کاندید جایزه نوبل اقتصاد جهان در ادامه به مشکلات ایران اشاره کرد و گفت: موضوعی که در ایران سابقه نداشته تحریم‌های نفتی است. البته یک بار در زمان مرحوم مصدق تحریم نفتی اتفاق افتاد ولی اثر چندانی در اقتصاد نداشت اما از آن‌جایی که وابستگی اقتصاد به نفت طی ۲۰ سال گذشته افزایش یافته اثر تحریم اخیر نفتی به‌مراتب بیشتر از دوران مصدق است.

وی با بیان اینکه صادرات نفت از دو میلیون بشکه در روز به ۱.۲ میلیون بشکه نفت رسیده است، افزود: نکته دیگر هم این است که پول برخی از صادرات نفتی به کشور بازنگشته است. همچنین باید توجه داشت که قیمت نفت از صادرات جداست، چرا که تحریم روی صادرات بوده نه نفت.

پسران گفت: هدف تحریم این بود که قیمت نفت تغییر عمده‌ای پیدا نکند بنابراین باید صادرات از قیمت نفت جدا شود و ارتباطات ایران با کشورهای دنیا در نظر گرفته شود.

افزایش قیمت نفت تنها ۲ سال به‌نفع ایران خواهد بود

این استاد دانشگاه کالیفرنیا با تأکید بر اینکه اقتصاد ایران باید عوض شود، گفت: اگر قیمت نفت افزایش پیدا کند تنها برای دو سال به‌نفع ایران خواهد بود و مسئولان برای مابقی فکری کنند.

وی افزود: اثرات تحریم در ایران از طریق ارز، تورم و مبادلات تجاری مشخص می‌شود اما این به‌معنای آن نیست که تمام علت تورم ایران به‌خاطر تحریم‌هاست چرا که تحریم اثر مستقیمی در تورم نداشته است.

پسران همچنین اظهار کرد: تحریم در عین حال اثری در نوسانات نرخ ارز نداشته و آنچه بازار ارز ایران را دچار التهاب کرده، تورم ایران است نه تحریم‌ها و این نکته باید مورد توجه قرار گیرد.

نمی‌توانیم تورم را به گردن تحریم بیندازیم

این  استاد ایرانی دانشگاه کالیفرنیا ضمن اشاره به اینکه باید صادرات غیرنفتی افزایش یابد، تصریح کرد: البته ارز حاصل از صادرات غیرنفتی هم باید به کشور برگردد؛ خوبی صادرات نفت این بود که پول آن مستقیماً به خزانه برمی‌گشت اما صادرات غیرنفتی این امکان را ندارد.اگر تحریم ادامه پیدا کند مشکلات اقتصادی خود به خود حل نمی‌شود، بر همین اساس باید شکل و چارچوب اقتصاد ایران تغییر پیدا کند.

پسران در ادامه با تأکید بر اینکه تحریم اثری بر قیمت نفت نگذاشته و نمی‌گذارد، گفت: تحریم در تورم اثر گذاشته اما به‌حدی نیست که تمام تورم را به گردن تحریم بیندازیم، در عین حال تحریم در نرخ ارز اثر چندانی نداشته است.

وی تاکید کرد: باید سیاستی اتخاذ شود که تورم کنترل و نرخ ارز ثابت باشد. همچنین مسئولان باید توجه داشته باشند که اقتصاد ایران دیگر نمی‌تواند مشکل خود را حل کند.

پروفسور هاشم پسران اظهار کرد: اقتصاد و نفت ایران در حال کمرنگ شدن در سطح دنیا هستند، بنابراین باید از نفت بگذریم و به اقتصاد بدون نفتی برگردیم.(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
۰
۰
مرد حسابی شما رو چه استدلالی داری اینو میگی؟؟برنج ایرانی كه از كیلویی 1500 تومان شد 7 هزارتومان!!!!ما درك نكردیم افزایش قیمت دلار چرا باعث این داستان بود؟؟؟چه ربطی به برنج ایرانی داشت!!
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها