وزارت نیرو: هزینه جدید به طور متوسط کمتر از 1000 تومان بوده و در سبد هزینه خانوار مشکلی ایجاد نمی‌کند

افزایش تعرفه آب و برق در سال 93 قطعی شد

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو از افزایش قطعی تعرفه آب و برق در سال آینده به صورت پلکانی و متناسب با وضع جغرافیایی مناطق مختلف کشور خبر داد.
کد خبر: ۶۲۹۸۴۲

این در حالی است که هنوز سیاست کلی دولت درباره تغییر در نحوه اجرای هدفمندی یارانه‌ها مشخص نشده و حتی دو روز پیش معاون اول رئیس‌جمهور اعلام کرد تا کامل نشدن طرح دولت، هدفمندی به شیوه فعلی ادامه می‌یابد. از سوی دیگر لایحه بودجه 93 نیز در برابر افزایش قیمت حامل‌های انرژی سکوت کرده و درآمد حاصل از هدفمندی در این لایحه بدون تغییر نسبت به سال‌جاری پیشنهاد شده است. لایحه مکمل دولت درباره شیوه جدید اجرای هدفمندی که دولت وعده تسلیم فوری آن را ارائه داده نیز هنوز به مجلس نرسیده است. با وجود این اعلام دیروز وزارت نیرو را می‌توان آغازی بر دور جدید افزایش و اصلاح قیمت حامل‌های انرژی دانست که احتمالا بزودی به دیگر حامل‌های انرژی چون بنزین و گازوئیل هم خواهد رسید.

علیرضا دائمی دیروز در جمع خبرنگاران با اشاره به این که افزایش تعرفه آب و برق در سال آینده در قالب قانون، به شکل پلکانی و متناسب با شرایط جغرافیایی خواهد بود، گفت: این هزینه کمتر از ده هزار ریال بوده و به گونه‌ای است که در سبد هزینه خانوار مشکلی ایجاد نمی‌کند.

وی افزود: با افزایش ده هزار ریالی در صورتحساب هزینه برق خانوار، کمک بزرگی به اقتصاد کشور و پروژه‌های زیرساختی این وزارتخانه خواهد شد.به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: اکنون هزینه دریافتی آب شرب تولیدی کمتر از ده هزار ریال و هزینه تولید برق 2500 ریال بـــــه ازای هر کیلووات ساعت است که به طور متوسط 430 ریال هزینه هر کیلووات برق از مصرف‌کنندگان دریافت می‌شود که از این میزان 160 ریال بابت هدفمندی یارانه‌ها و 60 ریال برای تخفیف هزینه‌های مساجد و مراکز آموزشی صرف می‌شود و فقط 200 ریال درآمد برای وزارت نیرو باقی می‌ماند که در مقایسه با نرخ جهانی 2500 ریال، ناچیز است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو تصریح کرد: البته این افزایش تعرفه‌ها به گونه‌ای است که بر اساس پیش‌بینی ما 50 درصد مصـرف‌کنندگان، تغییرات تعرفه‌هایشان کمتر از ده هزار ریال خواهد بود.

دائمی در خصوص کاهش تعرفه انشعاب برق که وزیر نیرو قول آن را داده بود، گفت: در این خصوص کمیته‌ای تشکیل شده تا نسبت به این مساله پیگیری لازم را بکند.

وی ادامه داد: مجلس در قانون بودجه سال جاری پیش‌بینی افزایش 38 درصدی تعرفه‌های آب و برق را کرده بود، اما هنوز دولت در این زمینه تصمیمی نگرفته و در بودجه سال 1393 نیز ردپای این تعرفه دیده می‌شود ولی باید به گونه‌ای باشد که تاثیری در هزینه خانوار نداشته باشد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو تصریح کرد: تجربه نشان داده است که اگر با ابزار اقتصادی عمل نکنیم حرکت‌های نصیحت گونه در کاهش مصرف تاثیری ندارد.

معاون وزیر نیرو در پاسخ به اولویت اصلی وزارتخانه در بخش آب در بودجه 1393 گفت: نخستین اولویت تامین آب شرب و پایداری آن است زیرا در سال‌جاری به جهت نوع بارش‌ها در کشور با مشکل کم‌آبی مواجه شدیم ولی در نهایت بحران را طی کردیم.دائمی اتمام طـــرح‌های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالا را از دیگر اولویت‌های بخش آب اعلام کرد.

وی در پاسخ به وضع تامین سوخت نیروگاه‌ها نیز گفت: بیشتر نیروگاه‌ها سیکل ترکیبی است و هم‌اکنـــون سوخت لازم برای نیـــروگاه‌ها تامین شده است.

معاون وزیر نیرو در پاسخ به پرسش خبرنگاری که آیا آبگیری سدها در زمان خشکسالی ادامه خواهد داشت و آن را نوعی بی‌برنامگی دولت گذشته عنوان کرد، افزود: بدنه وزارت نیرو کارشناسی است و یک دستگاه سیاسی نیست که تغییر دولت‌ها در آن تاثیرپذیر باشد.

وی با اشاره به وضع دریاچه ارومیه در این زمینه توضیح داد: در سال‌های 1370 تا 1375 میزان آب این دریاچه به قدری افزایش یافته بود که اراضی مردم و بخشی از گردشگری نیز زیر آب رفته بود و مردم منطقه خواستار دیوارکشی در اطراف دریاچه بودند. دفتر مطالعات طرح‌های سدی برای این منظور ایجاد شد ولی نباید بنای طرح‌های سدسازی را دوره‌های تر یا خشک قرار دهیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها