مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی خبر داد:

یک میلیون تقاضا در صف انتظار وام ازدواج

چرا ازدواج نمی‌کنید؟جامعه تاچند سال دیگر با بحران کهنسالی روبه‌رو خواهد شد. اینها نمونه‌ای از پرسش‌ها و هشدارهایی است که این روز‌ها کارشناسان در مواجهه با جوانان به زبان می‌آورند یا در مقاله‌هایشان به آنها می‌پردازند.گروهی از کارشناسان و مسئولان این روزها جوانان را مقصر دانسته و ادعا می‌کنند، جوانان سبک زندگی خود را تغییر داده‌اند و دیگر مسئولیت‌پذیر نیستند.
کد خبر: ۶۲۹۰۷۵
وام ازدواج در انتظار ردیف بودجه مستقل

این درحالی است که باید تاکید کرد، جوانان هیچ وقت از ازدواج و قبول مسئولیت فراری نبوده‌اند. نکته اینجاست که شرایط برای تصمیم گیری آنها مناسب نیست و جوانان دوست ندارند مشکلی جدید را به دغدغه‌هایشان اضافه کنند؛ بیشر جوانان این روز‌ها با بیکاری دست و پنجه نرم می‌کند و آنهایی نیز که شاغل به حساب می‌آیند از این گلایه دارند که امنیت شغلی ندارند و هر لحظه ممکن است کار خود را از دست بدهند.

افزون براین خیلی از جوانان نیز به دلیل نبود شغل یا پایین بودن حقوق با مشکلات اقتصادی دست به گریبان هستند؛ این گروه از جوانان تا مدتی قبل حداقل می‌توانستند با گرفتن وام ازدواج مشکل خود را تا حدی برطرف کنند، ولی مدتی است که این کمک هزینه ناچیز دیگر قسمت جوانان نمی‌شود. چون براساس آمار حدود 800 هزار نفر برای دریافت این کمک‌هزینه اقدام کرده‌اند، ولی تاکنون موفق به دریافت آن نشده‌اند.

هرچند برخی از کارشناسان معتقدند، پرداخت وام ازدواج به جوانان چاره باز کردن گره مجرد ماندن آنها نیست و باید برای جوانان شغل ایجاد کرد تا شرایط اقتصادی آنها بهبود پیدا کرده و نسبت به تشکیل خانواده تمایل پیدا کنند، اما باید گفت که ایجاد اشتغال برای جوانان در بلندمدت فراهم خواهد شد و در این بین جوانان زیادی هستند که برای تشکیل خانواده نیازمند کمک‌های کوچکی مانند وام ازدواج هستند و اگر مسئولان به حال آنها فکری نکنند، این جوانان هرروز با آرزوهایشان فاصله گرفته و به جایی می‌رسند که دیگر تن به ازدواج نخواهند داد. با این تفاسیر روز گذشته عباس قائیدرحمت، عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی درباره شرایط پرداخت وام ازدواج به مهر گفته است: پرداخت تسهیلات وام ازدواج تاکنون ردیف مستقلی در بودجه نداشته و سال آینده نیز برای آن ردیف مستقلی پیش‌بینی نشده است و به همین دلیل باید به مسئولان گوشزد کرد اگر آنها واقعا دغدغه جوانان و بحران کهنسالی کشور را دارند، باید بیشتر از قبل به مسائل جوانان و رفع نیازهای آنها بپردازند.

مهدی آیینی - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها