حسین یاری در برنامه «هفت»:

افتخارم حضور در سینمای دفاع مقدس است

مجله تصویری هفت در آخرین برنامه پاییزی خود میزبان حسین یاری و سیامک شایقی بازیگر و کارگردان فیلم «ابرهای ارغوانی» بود و در بخش دیگری از این برنامه هم مهدی طباطبایی‌نژاد همراه با مرتضی رزاق‌کریمی و مهرداد اسکویی در قالب یک میزگرد از جشنواره سینما حقیقت و تولید فیلم‌های مستند در ایران سخن گفتند.
کد خبر: ۶۲۸۳۵۶

به گزارش روابط عمومی هفت، پرسش نظرسنجی برنامه هم به نقش‌آفرینی‌های حسین یاری در فیلم‌های مختلف اختصاص داشت که مردم از میان گزینه‌های اقلیما، میم مثل مادر، بلوغ، دنیای وارونه و سعادت‌آباد، بیشترین رای را به بازی یاری در فیلم سعادت‌آباد دادند.

در ابتدای این برنامه، محمود گبرلو به عنوان سردبیر و مجری سخنانی را در ارتباط با مسائل روز سینمای ایران و اهمیت همدلی بیان کرد و گفت: برای رسیدن به این هدف باید کاری کرد تا احترام و آرامش به شکل حقیقی در دیالوگ، صحنه‌آرایی و در قاب‌های دونفره سینماگران ایرانی جاری باشد و ادبیات سینماگران ایران در بحث‌ها و مناظره‌ها از ریشه و وقار سینمای نوین پس از انقلاب نشأت بگیرد.

سردبیر هفت با بیان این که باید دل‌ها را به هم نزدیک کنیم و توان استدلال، تحلیل و نقدپذیری را بالا ببریم، گفت: با این کار کینه‌ها در مقابل چشمان تماشاگران سینما سر باز نمی‌کند و بغض‌ها جای خود را به پاک‌اندیشی می‌دهد.

گبرلو افزود: تکریم هنر و هنرمند در نقطه‌ای به بهترین نتیجه می‌رسد که دغدغه همه مدیران، سینماگران و کارشناسان ارتقای سینمای ایران باشد و وقتی سینما زبان همه ما شد، هیچ‌مهاجمی نمی‌تواند آن را ویران کند.

پس از پایان صحبت‌های گبرلو، گزارشی از 32 جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد و این که 42 روز تا آغاز این جشنواره باقی مانده است و حضور دبیران مختلف این جشنواره طی 32سال برگزاری آن و روند برگزاری‌اش در سال‌های کاری دبیران مختلف از موضوعات مورد توجه در این گزارش بود.

بخش دیگری از مجله تصویری هفت به گفت‌وگو با حسین یاری، بازیگر فیلم در حال اکران ابرهای ارغوانی اختصاص داشت. حسین یاری که ایفاگر نقش‌های بسیاری در ژانر دفاع مقدس بوده است، در جشنواره‌های زیادی ازجمله جشنواره ایتالیا سال 2006 صاحب جوایزی شد و در جشنواره فیلم فجر سال 74 برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد شد.

یاری در ابتدای صحبت‌هایش درباره نحوه ورود خود به عرصه هنر مطالبی را بیان کرد و سپس به حضورش در کارهای دفاع مقدس پرداخت و گفت: بیشتر پیشنهادهای من معطوف به این گونه سینمایی بود و جوان بودن علل دیگر حضور در کارهای جنگی و اکشنی شد که البته باعث افتخارات کاری من است و سبب شده است که دین خود را به جنگ نیز ادا کنم.

او بازی در ژانرهای متفاوت را سبب سنجش توانایی خود در کارهای متعدد دانست و اذعان کرد: بازی در قالب‌های مختلف، فضا را برای بازیگر بیشتر فراهم می‌کند و من به شخصه خیلی قائل به این موضوع نیستم که در یک ژانر ثابت بمانم و تصورم بر این بوده است که می‌توانم در ژانرهای مختلف کار کنم.

یاری در پایان صحبت‌هایش در این برنامه تاکید کرد: با وجود علاقه‌مندی به تئاتر به علت شرایط موجودی که بر این هنر حاکم است، اجازه نزدیک شدن به آن از من گرفته شده است؛ ضمن آن که به عنوان بازیگر سینما و تلویزیون در مقابل دیگر بازیگران حیطه تئاتر پیشنهادهای کمتر و محدودتری داشته‌ام که خود این نیز مانع از کار در تئاتر شده است.

پس از گفت‌وگو با حسین یاری؛ بازیگر فیلم ابرهای ارغوانی، دومین گفت‌وگوی هفت به سیامک شایقی کارگردان فیلم ابرهای ارغوانی اختصاص داشت و در پرده آخر، برنامه هفت به جایگاه سینمای مستند در ایران پرداخت که مهدی طباطبایی‌نژاد؛ مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی همراه با مهرداد اسکویی و مرتضی رزاق‌کریمی از فیلمسازان و مستندسازان در این بخش مهمان برنامه بودند.

طباطبایی‌نژاد در ابتدای این میزگرد از شرایط برگزاری جشنواره حقیقت امسال گفت و آن را بی‌نظیر خواند.

او در پاسخ به چرایی جدی نگرفتن سینمای مستند هم توضیح داد: خانه اول سینما مستند، تلویزیون است و این در همه دنیا مصداق دارد، به این معنا که اگر مجموعه بازار فیلم مستند را در نظر بگیریم، در کمترین شکل ممکن حدود 70درصد به تلویزیون اختصاص دارد و وقتی تلویزیون، سینمای مستند را جدی نمی‌گیرد، به خودی خود 70 درصد کار دچار نقصان می‌شود و البته تلویزیون در بعضی دوره‌ها بسیار موثر عمل کرده است.

مهرداد اسکویی هم در سخنانش به اهمیت سینمای مستند در جهان اشاره کرد و گفت: در فرانسه یک ماه سینمای مستند وجود دارد که با گزینش 50 فیلم مستند کشور، آنها را برای ارسال به شهرهای مختلف آماده می‌کنند. این فیلم‌ها را از روستا تا شهر تماشا می‌‌کنند و برای آن نسبت به نیاز خودشان برنامه‌ریزی می‌کنند مبنی بر این که مردم ما در این روستا و شهر به چه فیلم‌هایی احتیاج دارند و پس از دیدن فیلم، مردم صحبت‌های مستندساز را می‌شنوند و این گونه، فیلم را به دل اجتماع خود می‌برند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها