هیات انتخاب سی و دومین جشنواره فجر از بازبینی 40 فیلم تا روز گذشته خبر داد

فیلمسازان در التهاب دعوت به‌ ضیافت فجر

هیات انتخاب بخشِ سینمای ایرانِ سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از میان فیلم‌های رسیده به دفتر جشنواره تا روز گذشته 40 فیلم را بازبینی کرده است.
کد خبر: ۶۲۶۲۹۲

فیلم‌های پرسروصدای «چ» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا و «قصه‌ها» کاری از رخشان بنی‌اعتماد از آثاری است که در چند روز گذشته از سوی هیات انتخاب متشکل از داریوش فرهنگ، محمدحسین لطیفی، علی معلم، ابراهیم داروغه‌زاده، حسین کرمی، مجید رضا بالا و مازیار میری بازبینی شدند.

در حالی که کمتر از یک ماه تا زمان ارائه نسخه نهایی فیلم‌ها (جمعه، بیستم دی 92) باقی است، فیلمسازان نسل‌های مختلف و بیشتر اهالی سینما در تکاپو و تلاش شبانه‌روزی هستند تا جواز حضور در مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور را به دست بیاورند و در نخستین جشنواره فیلم فجر دولت یازدهم علاوه بر سهمِ حضور سیمرغی هم به خانه ببرند.

همین روند با حساسیت بیشتری نزد هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر وجود دارد و اعضای این گروه در روزهای اخیر با حساسیت مضاعفی به بازبینی و بررسی آثار ارائه شده به جشنواره مشغولند. از این منظر کار هیات انتخاب جشنواره همیشه از تیم داوری دشوارتر و حساس‌تر است، چراکه در صورت انتخاب نکردن احتمالی یک اثر خوب و شایسته، بدنامی آن برای همیشه به نام اعضای هیات انتخاب آن دوره نوشته می‌شود.

به همین دلیل هیات انتخاب بخش سودای سیمرغ (فیلم‌های مسابقه سینمای ایران) این دوره از جشنواره فیلم فجر کار بمراتب دشوارتری نسبت به چند دوره گذشته دارد، چون باتوجه به تغییرات صورت گرفته و فضای ایجاد شده توقع و انتظار سینماگران از مسئولان بسیار بیشتر شده است و خط زدن آثار و اعلام اسامی فیلم‌های راه یافته به مرحله نهایی، احتمالا واکنش‌هایی پیش‌بینی‌نشده را در پی خواهد داشت.

در 40 فیلمی که در روزهای اخیر مورد بازبینی هیات انتخاب قرار گرفته‌اند، همه نوع اثری دیده می‌شود؛ از فیلم‌های جدیدی که این روزها به صورت بسیار فشرده در حال تولید و تصویربرداری یا مراحل پس از تولید هستند و نسخه اولیه‌شان را برای بازبینی به جشنواره ارائه داده‌اند تا فیلم‌هایی مثل «قصه‌ها» که به دلایلی امکان نمایش در دوره گذشته را نداشتند.

اما شرایط فیلم «خانه پدری» ساخته بحث‌برانگیز کیانوش عیاری مشخص نیست و هنوز هیات انتخاب آن را ندیده است. «خانه پدری» زندگی فردی به نام محتشم را از پانزده تا هشتاد سالگی روایت می‌کند. مهدی هاشمی، ناصر هاشمی، مهران رجبی، نازنین فراهانی، مینا ساداتی و شهاب حسینی بازیگران این فیلم هستند. مسئولان سینمایی دوره قبل اجازه نمایش آن را صادر نکردند و بسیاری منتظرند تا در این دوره از این فیلم رونمایی شود. «ماهی و گربه» ساخته شهرام مکری که موفقیت‌های آن در جشنواره‌های جهانی همچنان ادامه دارد، «ملبورن» به کارگردانی نیما جاویدی و بازیگرانی چون پیمان معادی، نگار جواهریان، الهام کردا و شیرین یزدان‌بخش، زندگی مشترک آقای محمودی و بانو ساخته روح‌الله حجازی و بازی حمید فرخ‌نژاد، هنگامه قاضیانی، ترانه علیدوستی و پیمان قاسمخانی و رد کارپت (فرش قرمز) رضا عطاران از جمله فیلم‌های مطرحی هستند که این روزها از سوی هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر دیده شده است.

«پریناز» به جشنواره می‌آید

فیلم «پریناز» هم که در دوره قبل اجازه حضور در جشنواره را پیدا نکرد، این بار با دید بازتر مسئولان سازمان سینمایی مجوز نمایش دریافت کرد و بزودی از سوی هیات انتخاب موردبازبینی قرار می‌گیرد.

«پریناز» را بهرام بهرامیان، کارگردان سریال‌هایی چون «مشق عشق» و «ساعت شنی» ساخته و فاطمه معتمد آریا، فرهاد آییش، مصطفی زمانی، طناز طباطبایی، فرخ نعمتی، شبنم قلی‌خانی، مژگان بیات و حمید فرخ‌نژاد در آن بازی می‌کنند.

سلیقه در شورای بازبینی فیلم‌ها نقشی ندارد

محمدحسین لطیفی، عضو هیات انتخاب سینمای ایران سی و دومین جشنواره فیلم فجر و از اعضای شورای بازبینی فیلم‌های سینمایی، در گفت‌وگو با ایرنا، اعمال سلیقه در گزینش و بازبینی فیلم‌ها را منتفی دانست و گفت: در هر دوره سلایقی وجود دارد، ولی این بار تمام تلاش ما بر این است که سلایق خود را در شورای پروانه نمایش لحاظ نکنیم.

کارگردان «روز سوم» افزود: آیین‌نامه‌هایی وجود دارد که شورای پروانه نمایش بر اساس آن تصمیم‌گیری می‌کند، اما بعضی موارد باید تشخیص داده شود؛ به عنوان نمونه سیگار کشیدن در فیلم‌ها جز آیین‌نامه است، اما آیا می‌توان اثبات کرد که سیگار کشیدن در برخی موارد خاص ایراد دارد یا نه؟

وی توضیح داد: قرار است بر اساس اصولی، نظرات خود را درباره موارد مختلف از جمله عناوین آثار سینمایی اعلام ‌کنیم و در مواقعی ممکن است یک فیلمساز برای فروش بیشتر، از عنوان خاصی استفاده کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها