هر روز در کوچه و خیابان برای هرکدام از ما اتفاقاتی رخ می‌دهد که شاید بسادگی از کنارشان رد شویم، اما می‌دانیم عملا خودشان یا ماجراهای اطرافشان تاثیر مستقیمی بر زندگی شخصی و اجتماعی‌ ما و اطرافیان دارد. این مسائل و مشکلات هر چه بیشتر زیر ذره‌بین رسانه‌ای قرار بگیرند، بهتر می‌توان با آراء و نظرات تحلیلی، جامع و کارشناسانه همراهشان کرد و به درجه و میزان تاثیرگذاری مطلوب یا نامطلوب رخدادها یا پدیده‌های اجتماعی مختلف پی برد.
کد خبر: ۶۲۵۷۲۸

به ‌خاطر دارم سه سال قبل که تلویزیون در برنامه «غیرمنتظره» از مردی دارای سه زن به‌عنوان مهمان این برنامه دعوت کرده بود، عده بسیاری به تلویزیون انتقاد کردند که چرا با نشان دادن این موارد، باب آن را در سطح جامعه باز می‌کند. اما بودند عده دیگری هم که از خود می‌پرسیدند درست است که تلویزیون به دلیل برخی خط قرمزها به سراغ برخی مسائل روز جامعه نمی‌رود، اما اگر رسانه ملی این مسائل را نشان ندهد، مگر خودمان هر روز در کوچه و خیابان شاهد چنین اموری نیستیم؟ مگر نه این‌که تلویزیون باید به‌عنوان رسانه ملی واقعیت‌های جامعه را به مردم نشان دهد و در آگاهی بخشی به آنها، نهایت تلاش خود را به کار گیرد؟

مدتی است برنامه «کافه سوال» به یکی از این مسائل روز، که نمونه‌های زیادی از آن را درسطح جامعه دیده‌ایم، پرداخته است. جراحی زیبایی و مسائل پیرامون آن که مرد و زن هم نمی‌شناسد و روز به روز، در حال گسترش است. این موضوعی بود که در فصل اول سری برنامه کافه سوال مورد توجه دست‌اندرکاران آن قرار گرفت. در این برنامه که فصل اول آن هفته گذشته تمام شد، بازیگرانی که عمل زیبایی انجام داده بودند از تجربیات خود در این زمینه برای مخاطبان حرف زدند و این برنامه، به‌واسطه فضایی که به وجود آورده بود و حرف‌های صریحی که چهره‌های شناخته شده برای مردم درزمینه موضوع مورد بحث بیان می‌کردند، خیلی زود جای خود را در افکار عمومی و رسانه‌ها باز کرد.

هفته گذشته خبر رسید برنامه کافه سوال به‌سراغ موضوع روز دیگری رفته و قرار است موضوع شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی را در فصل دوم خود، مورد بحث و تبادل‌نظر قرار دهد.

باید به این نکته مهم توجه کرد که تولید برنامه‌های مختلف هشداردهنده و آموزشی با رویکرد نقد مسائل مبتلابه نسل جوان جامعه، اگر در فرم ارائه، از کلیشه‌ها دوری کند و سازندگان آنها راه‌های جدیدی برای ارتباط با مخاطب بجویند، قطعا این ایده، استقبال قشر وسیع‌تری از مردم و جوانان را به همراه خواهد داشت. دستیابی به تنوع شکلی در طرح موضوعات هشداردهنده، نیازی ضروری بود که حالا با میدان‌دادن به جوانان خلاق برنامه‌ساز در رسانه ملی به وقوع پیوسته است. آنچه بدیهی به نظر می‌رسد، هر چه این رویکرد گسترده‌تر باشد، هم کیفیت برنامه‌سازی ارتقاء خواهد یافت و هم مخاطبان بیشتری با برنامه‌های مختلف تلویزیونی همراه خواهند شد.

سارا بابایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها