استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران می‌گوید: خیلی از اینها(اصلاح‌طلبان) پرونده‌هایی دارند که اگر قرار بود اینها رو شود، مردم از اینها روی برمی‌گرداندند.
کد خبر: ۶۲۵۲۴۷
برخی اقدامات اصلاح‌طلبان به معنای«کودتا» بود

احمد نقیب‌زاده از اساتید مطرح علوم سیاسی دانشگاه تهران است که در دسته بندی‌های سیاسی مرسوم میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان، در زمره شخصیت‌های اصلاح‌طلب دسته بندی می‌شود.

وی در گفت‌وگوی مفصل خود با هفته‌نامه آسمان که در شماره اخیر این هفته‌نامه به چاپ رسیده است، با انتقاد شدید از برخی "رفتارهای افراطی اصلاح‌طلبان" در هشت سال دولت خاتمی می‌گوید: آنجاهایی که اینها(اصلاح‌طلبان) بعضی از ارکان نظام را مورد هجمه خودشان قرار می‌دادند، معنایش این بود که قصد کودتا یا واژگونی دارند.

نقیب‌زاده همچنین می‌گوید: معتقدم باعث و بانی شکست اصلاح‌طلبان تا حد زیادی خودشان و رفتارهای غیرمنطقی‌شان بود.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود تأکید می‌کند: اقدام رهبری مبنی بر اجازه دادن به روی کار آمدن دولت اصلاحات نشان‌دهنده این است که در نظر رهبری آرای مردم از چه جایگاهی برخوردار است. اما متأسفانه ما دیدیم که اصلاح‌طلبان و دوم‌خردادی‌ها پاسخ اعتماد و حمایت‌های رهبری را چگونه دادند.

نقیب‌زاده همچنین رفتارهای اصلاح‌طلبان را موجب تشدید مطالبات "قومیت‌گرایی و قومیتی" می‌داند و می‌گوید: در این میان نیروهای لیبرالی از جوی که به  واسطه برخی اصلاح‌طلبان پدید می‌آمد خوشحال می‌شدند و زمانی که من نسبت به وضعیتی که به وجود آمده بود و افراط‌گری‌هایی که انجام می‌شد، انتقاداتی را مطرح می‌کردم، در پاسخ به  من می‌گفتند "بگذارید افراط کنند؛ چراکه هرچه آنها بشتر افراط کنند برای ما راه بازتر می‌شود."

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران می‌افزاید: " استدلال آنها(لیبرال‌ها) این بود که وقتی اصلاح‌طلبان افراطی مطالبات جامعه را بالا ببرند، دیگر نظام نمی‌تواند یقه ما لیبرال‌ها را بگیرد و حتی می‌گفتند سطح مطالبات ما(لیبرال‌ها) کمتر از سطح مطالبات اصلاح‌طلبان است و البته درست هم می‌گفتند.

نقیب‌زاده در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با بیان اینکه در هشت سال گذشته به خاطر دولت احمدی‌نژاد برای اصلاح طلبان محدودیت‌هایی به وجود آمد، بخشی از علت این ایجاد محدودیت را تلویحاً نتیجه افراط‌گری خود اصلاح طلبان می‌خواند و می‌گوید: اصلاح‌طلبان در هشت سال گذشته حذف نشدند اما محدودیت هایی را برای آنها اعمال کردند. شکی نیست که انتقام‌هایی از آنها گرفته شد اما در عین حال حذف نشدند و حضور امروز آنها در صحنه اتفاقا نشان دهنده همین مساله است و معتقدم اگر آنها معتدل‌تر عمل کنند می‌توانند به حیات سیاسی خودشان ادامه دهند و همچنان مؤثر باشند اما اینکه چرا اصلاح طلبان در دوران دولت‌شان نتوانستند مانند روحانی مشی اعتدال و میانه‌روی را در پیش بگیرند دلیلش این است که "ذات آنها(اصلاح‌طلبان) با میانه‌روی بیگانه است."

وی می‌افزاید: اصلاح‌طلبان در اوایل انقلاب جزء سخت‌گیرترین نیروها بودند. خیلی از این اصلاح‌طلبان بسیار بدبین، تندرو و انقلابی بودند. خیلی از اینها پرونده‌هایی دارند که اگر قرار بود اینها رو شود، مردم از اینها روی برمی‌گرداندند. اتفاقاً اینها وقتی اصلاح‌طلب هم شدند درست مثل نومحافظه‌ کاران آمریکایی رفتار کردند. بسیاری از نومحافظه‌کاران آمریکا تروتسکیست- یعنی چپ افراطی- بودند و بعد که برگشتند راست افراطی شدند. اصلاح طلبان هم دقیقا همینطور بودند. اول انقلابی افراطی و بعد هم لیبرال افراطی شدند. خب طبیعی است که جامعه نه مشی آنها در اوایل انقلاب را پسندید و نه رویکرد افراطی آنها در زمانی که اصلاح طلب شدند.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در بخش دیگری از مصاحبه خود تاکید می‌کند که اگر در انتخابات دوم خرداد 76 به جای خاتمی، ناطق نوری رئیس جمهور می شد اتفاقات بهتری می افتاد.

نقیب زاده در بخش‌های دیگری از مصاحبه خود با انتقادات شدید از دولت احمدی‌نژاد می‌گوید که در هشت سال گذشته ضربه بزرگی به کشور وارد شد.

وی همچنین می‌گوید: اصلاح‌طلبان دوام حیات سیاسیشان را مدیون رهبر انقلاب هستند که اجازه ندادند این گروه از عرصه سیاسی کشور حذف شوند.

نقیب‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود احتمال موفقیت دولت روحانی را زیاد عنوان و تاکید می‌کند: دولت روحانی کم‌سروصداتر از دولت اصلاحات اما پرتوان‌تر است.(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
حسین مقدم
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
۰
۰
دقیقا
من خودم بسیاری را مشاهده كردم كه حتی در انتخابات 76 هم به خاتمی رای دادند و تا آن زمان هم با چپ ها همراهی می كردند اما تندروی های ساختار شكنانه اصلاح طلبان و دست اندازی به تمام داشته ها و هنجارهای جامعه كه هنوز هم اثرات آنها باقی مانده باعث شد از خط مشی و حتی افراد منتسب به این جریان دور و نسبت به انها متنفر شوند.
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
۰
۰
این مساله بدون شك در مورد اصول گرایان هم صدق میكنه.عالمانه و عادلانه قضاوت كنیم.

نیازمندی ها