ازدواج یک رابطه مشترک است که همه‌چیز باید در آن مشخص و اشتراکی باشد اما در یک دوره زندگی مشترک به جایی می‌رسد که دو نفر نمی‌توانند با هم باشند و در شرایطی قرار می‌گیرند که مجبور به جدایی می‌شوند.
کد خبر: ۶۲۳۹۷۰

یکی از دلایل مهم افزایش طلاق در جامعه ما اجباری بودن ازدواج‌هاست. وضعیت نامناسب مالی هم یکی از اجبارهایی است که باعث ازدواج می‌شود. برخی دختران دنبال وضعیت مالی بهتری هستند و با کسی ازدواج می‌کنند که وضعیت بهتری داشته باشد. بالارفتن سن ازدواج هم یکی از اجبارهایی است که در انتخاب نادرست نقش پررنگی دارد و عده‌ای از دختران برای این ازدواج می‌کنند که کسی به آنها خرده نگیرد. این نوع ناهنجاری‌ها و فشارهای اجتماعی نقش بسیاری در ازدواج ناموفق دارند.
متاسفانه اوضاع بدتر از این هم می‌شود. برخی ازدواج‌‌ها در جامعه ما انجام می‌شود که به‌دلیل گرفتن وام ازدواج است و افراد فکر می‌کنند که با گرفتن این وام زندگی آنها روبه‌راه می‌شود. در هیچ جای دنیا وامی به نام وام ازدواج وجود ندارد.
یکی دیگر از دلایل افزایش طلاق در جامعه افزایش نرخ تورم در کشور است و مشکلات و فشار اقتصادی وارد زندگی خانواده‌‌ها شده است. از طرف دیگر هر سال حدود یک میلیون نفر در مقطع لیسانس فارغ‌التحصیل می‌شوند که از این تعداد فقط حدود ۲۰۰ هزار نفر استخدام می‌شوند و ۸۰۰ هزارنفر آنها به خیل بیکاران می‌پیوندند. افرادی هم که استخدام می‌شوند، متوسط حقوق‌شان آنقدر پایین است که یا نمی‌توانند ازدواج کنند یا اگر ازدواج هم کنند آنقدر مشکلات مالی به زندگی آنها فشار می‌آورد که منجر به جدایی و طلاق می‌شود.
در جامعه ما کمتر از پنج درصد زنان به طلاق تمایل دارند. در جامعه ما وقتی زن طلاق می‌گیرد یعنی تمام زندگی خود را باخته است و متاسفانه بیشتر آنها بعد از طلاق هم پشیمان می‌شوند. آنها قبل از اینکه طلاق بگیرند آنقدر در فشار قرار می‌گیرند که بعضا تمام حق و حقوق خود را می‌بخشند و فقط می‌‌خواهند از خانه مشترک بدون اینکه به عاقبت کار خود فکر کنند، بیرون آیند. کار و خانه پیداکردن برای یک زن مطلقه بسیار سخت‌‌تر است و آسیب‌هایی اجتماعی در کمین چنین زنانی است.
زن مطلقه در جامعه ما نمی‌‌تواند زندگی راحتی داشته باشد و بعضا حتی با خانواده خودش هم به مشکل برخورد می‌کند. در چنین شرایطی است که زن از طلاق پشیمان می‌شود و آرزوی همان زندگی قبلی را می‌کند.
زن مطلقه با انگ‌ها و نگاه‌های منفی دیگری هم روبه‌روست. از سوی دیگر سایر زنان هم زن مطلقه را به چشم یک تهدید نگاه می‌کنند و نگران این هستند که این زن مطلقه زندگی آن را از هم بپاشد و به همین دلیل او را طرد می‌کنند. ازدواج موقت هم که فقط برای مرد است و کسی حاضر نیست با زنی که صیغه شده ازدواج دائم کند.
>> آرمان/ مصطفی اقلیما (رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران)

*شما چه نظری دارید؟ آن را با ما و دیگران در میان بگذارید*
*با کلیک روی نماد RSS  و ذخیرۀ آن، جدیدترین مطالب ما را آسانتر دنبال کنید*

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
منا
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
۰
۰
این نشانه بی عدالتی درمورد زنان د رجامعه ما می باشد.
من
-
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
۰
۰
اصلا فكر نمیكنم در جامعه امروزی نگاه به زن اینطور باشه بیشتر نگاه ها متوجه مردانی هست كه با بی عرضگی زن خود را از دست دادن.هم ضرر مالی هم عاطفی.اصولا دختران و زنان عاقل و بالغ و با شأن بالای اجتماعی حاضر به ازدواج با مرد مطلقه در خال پرداخت مهریه نیستن كه اگر این مرد خوب بود با زن قبلی كنار میامد.مطمئنا عدم بلوغ فكری مردان و دهن بینی مرد شرایط رو برای ادامه زندگی سخت و غیرممكن میكنه.اصلا نمیشه مثل قبل انگ بد بودن رو به زنان چسبوند چون خیل كثیری از زنان مطلقه به دلیل حسادت و عدم پذیرش موفقیتشان توسط شوهر و خانوادش مجبور به جدایی میشن.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها