مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرستان نظرآباد استان البرز از احیای باغات فرسوده این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۶۲۲۱۳۱

علی فرمانی افزود: برنامه‌های خاص و گسترده برای باغات در دست اجراست، به طوری که سه هکتار در سال 90، چهار هکتار در سال 91 و امسال نیز چهار هکتار از زمین‌های زراعی و قابل کشت نظرآباد به باغ تبدیل خواهد شد و در برنامه‌ریزی انجام شده بتدریج درختان فرسوده حذف و به جای آن درختانی مقاوم‌تر و با سبزینگی بیشتر، کاشته خواهد شد.

وی گفت: هیچ باغ سنتی در شهرستان حذف نخواهد شد و اگر درختان فرسوده حذف می‌شود، با هدف احیای باغات است. زیرا زمین برای عاری شدن از بقایای درختان قبلی و آفت‌های بیماری‌زا باید استراحت کند.

وی ادامه داد: در چند سال گذشته بیشتر درختان گلابی به علت تغییر اقلیم و آفت‌هایی مثل «آتشک» از بین رفته‌اند، پس از حذف این درختان و گذشت زمان، زمین آماده کاشت درختان دیگری خواهد شد.

به گفته مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری نظرآباد، یکی از مشکلات اصلی این بخش تخریب باغات از سوی بعضی از مردم است و شکستن شاخه‌ها، کندن نهال‌های تازه کاشته شده و سرقت فنس‌های موجود باعث آسیب جدی به باغات شده و خسارت سنگینی به سازمان تحمیل کرده است و در همین خصوص از مردم شهرستان نظرآباد تقاضا می‌کنیم که اگر با چنین صحنه‌هایی مواجه می‌شوند بی‌تفاوت از کنار آن عبور نکنند و به سازمان پارک‌های این شهرستان اطلاع دهند./ ایسنا

کاشت بی‌رویه‌ لیموشیرین در جهرم

مدیرجهاد کشاورزی جهرم استان فارس گفت: کاشت بی‌رویه‌ لیموشیرین در این شهرستان و افزایش میزان تولید و نبود امکانات نگهداری و بازار عرضه، بیش از آن‌که فرصت باشد، تهدید است.

جلال بهجو افزود: باغداران جهرم متاسفانه با این نگرش که لیموشیرین به نسبت دیگر محصولات ثمر و سود‌دهی مناسب‌تری دارد، نسبت به گسترش باغ‌های لیموشیرین اقدام کرده‌اند.

وی با بیان این‌که برخی باغداران، لیموشیرین را جایگزین دیگر مرکبات کرده‌اند، گفت: افزایش سطح کاشت و تولید بیش از حد لیموشیرین و نبود سردخانه‌ کافی و بازار مصرف متناسب، با توجه به‌مدت زمان کوتاه برداشت و دشواری نگهداری این محصول، تهدیدکننده‌ اقتصاد باغداران است.

مدیر جهاد کشاورزی جهرم گفت: باغداران می‌توانند با بهره‌گیری از مشاوره‌ کارشناسان برای رعایت اصول فنی در احداث باغ همراه با آزمون آب و خاک، تهیه ارقام مناسب و شیوه‌های داشت و نگهداری به تولید اقلام و ارقام مختلف مرکبات شامل نارنج، ترنج، اترج و گریپ‌فروت اقدام کنند؛ ارقامی که بازار مناسبی دارد.

بهجو با اشاره به افت شدید سفره‌های آب زیرزمینی گفت: کشاورزان و باغداران باید به سمت کاشت محصولات زراعی و باغی نظیر انار، خرمالو، پسته و زعفران که از مقاومت خوبی در برابر کم‌آبی برخوردار هستند، تمایل یابند که بر این اساس جهاد کشاورزی خدمات مناسبی به کشاورزان ارائه می‌دهد. مدیر جهاد کشاورزی جهرم با اشاره به کمبود شدید صنایع تبدیلی و سردخانه برای آمادگی سرمایه‌گذاری در بخش احداث سردخانه و صنایع تبدیلی بخش کشاورزی را اعلام کرد.‌/‌ ایسنا

احداث مجتمع پرورش اسب در میبد

معاون فرماندار میبد از توابع استان یزد گفت: به دنبال برنامه‌ریزی‌های چند سال گذشته و پیگیری‌های مستمر جهاد کشاورزی، 45 هکتار زمین برای ایجاد 60 واحد پرورش اسب در جاده راه‌آهن واگذار شد.

علیرضا فلاح هدف از ایجاد این مجتمع را جمع‌آوری اصطبل‌های سطح شهر بیان کرد و افزود: مجموعه اصطبل‌های واقع در شهر به این مجتمع انتقال داده خواهد شد.وی خاطرنشان کرد: در این مجموعه 60 واحد پرورش اسب و فضای نمایش و مسابقات، کلینیک و محل فروش به صورت مجتمع پیش‌بینی شده است.

فلاح، توسعه پرورش اسب به عنوان یک صنعت پاک و درآمد‌زا برای شهرستان، ایجاد نقاط جاذب و دارای رفاه سالم برای شهروندان و همچنین گردشگران و علاقه‌مندان از سراسر کشور را از مزایای ایجاد این شهرک خواند.

معاون فرماندار میبد با بیان این که این مجتمع تحت نظارت دامپزشکی و بهداشت فعالیت می‌کند، افزود: فرمانداری از بخش خصوصی و کسانی که در این عرصه فعالیت دارند، دعوت می‌کند تا هر چه سریع‌تر در این بخش وارد شوند.‌/ ‌ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها