ترمه که از دست بافته‌های سنتی یزد و از صنایع دستی بسیار معروف این دیار است، همواره به‌عنوان پارچه‌ای فاخر، زیبا، اصیل و سنتی مورد استفاده بوده و به لحاظ کیفیت و اصالتی که از آن برخوردار است، قیمت نسبتا بالایی نیز دارد و این امر سبب شده تا این دست بافته اصیل، مغلوب تولیدات کپی چینی‌ها شود که با کیفیتی بسیار نازل و قیمتی ارزانتر به فروش می‌رسد.
کد خبر: ۶۲۰۹۲۱
«ترمه» یزد مغلوب تولیدات کپی چینی‌ها شد

ترمه اصیل که در یزد در کارگاه‌های تولیدی توسط هنرمندان این استان تولید می‌شود، طرح‌هایی بسیار زیبا و متنوع دارد و زیبایی و اصالت آن با یک نگاه مشخص است.

گرچه ترمه هنوز هم مشتریان خود را دارد و به لحاظ زیبایی و کیفیت، توانسته بازار خود را به خوبی حفظ کند، اما تولیدات چشم بادامی‌ها از یک سو و پاکستانی‌ها از سوی دیگر، می تواند زنگ خطری جدی برای این هنر اصیل یزدی باشد.

این روزها در بازار سنتی یزد، همانجا که اغلب تولیدکنندگان معروف ترمه استان، غرفه‌ای دارند و تولیدات خود را در معرض نمایش و فروش گذاشته‌اند، دست فروشان پاکستانی محصولاتی را عرصه می‌کنند که به ظاهر شبیه ترمه است اما در واقع پارچه‌ای معمولی است که نقشی از ترمه دارد.

یکی از تولیدکنندگان ترمه در این زمینه به مهر گفت: در مورد بسیاری از کالاهای که مغلوب رقبای چینی خود شده اند، تقصیر را به گردن تولیدکننده داخلی انداخته اند و از گرانی و بی کیفیتی تولیدات آنها سخن به میان آمده است اما در مورد ترمه هیچ یک از این موارد پذیرفتنی نیست.

محمدرضا حسینی عنوان کرد: ترمه یزد اکنون به مدد خلاقیت هنرمندان این دیار هم به لحاظ تنوع رنگ و طرح و هم به لحاظ کیفیت در اوج قرار دارد و به جز خود پارچه ترمه، تولیداتی از جمله رومیزی، تابلو، کیف، کفش، روتختی، سجاده و جانماز و ... از این پارچه سنتی تولید و عرضه شده است.

وی افزود: در این زمینه، تولیدات چینی، هندی و پاکستانی، هیچ مزیتی نسبت به ترمه یزدی ندارند و مردم فریب قیمت ارزان آن را می خورند که اغلب با یک بار شست و شو، همین رنگ و روی نسبی آنها نیز از بین می رود.

حسینی خاطرنشان کرد: کسی که ترمه را بشناسد و به دنبال پارچه فاخر و اصیل ایرانی باشد، هیچ چیز دیگری را جایگزین آن نمی‌کند اما اگر هدف خریدار، ترمه نباشد، می‌ تواند هرچیز دیگری را جایگزین آن کند.

وی با تاکید بر اینکه طی سال‌های گذشته، تولیدات ترمه در اوج خود قرار گرفته اند، افزود: ما هیچ ضعفی در تولید ترمه یزد نمی بینیم و به نظر می رسد در مورد این صنعت و هنر دستی یزد، مسئولان امر باید نظارت خود را افزایش دهند و اجازه ندهند هر کالای مشابهی وارد بازار شود.

حسینی بیان کرد: مسئولان باید بر روی صنایع دستی استان عرق داشته باشند و اجازه ندهند با واردات کالاهای بی‌کیفیت، برای صنایع دستی استان رقیب تراشیده شود.

وی تصریح کرد: بحث صنایع دستی جدای از سایر کالاهاست و قاچاق و ورود کالاهای مشابه صنایع دستی بومی یزد، ضربه ای مهلک به هنرمندان یزدی و بازار صنایع دستی است.

حسینی عنوان کرد: اگر در زمینه ظرف و ظروف، لوازم آرایشی، پارچه و ... مردم اجناس خارجی را به ایرانی ترجیح می دهند، ممکن است تا حدی حق داشته باشند زیرا کالاهای ایرانی در بسیاری از موارد از کیفیت خوبی برخوردارند نبوده اند و امتحان خود را به خوبی پس نداده اند اما این موضوع به هیچ وجه در مورد صنایع دستی به ویژه ترمه صادق نیست و نباید اجازه داد به این بهانه، کالاهای مشابه خارجی وارد بازار شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها