رئیس جمهور مطرح کرد:

اکو، الگوی جدید همکاری های منطقه ای

رئیس جمهور گفت: سازمان منطقه ای اکو در دو دهه فعالیتش الگوی جدیدی از همکاری های منطقه ای را عرضه داشت.
کد خبر: ۶۱۹۳۹۱
اکو، الگوی جدید همکاری های منطقه ای

به گزارش  واحد مرکزی خبر ، حسن روحانی در بیست و یکمین اجلاس شورای وزیران سازمان همکاری اقتصادی (اکو) با خیر مقدم به وزرای شرکت کننده در این اجلاس، افزود: این سازمان وارد دهه سوم فعالیتش شد و در طول دو دهه گذشته پیشرفت های قابل توجهی در حوزه هایی همچون تجارت، انرژی، کشاورزی، صنعت، معدن، بانکداری، علم و فناوری، محیط زیست، همکاری های بخش خصوصی، آموزش و فرهنگ و بویژه حمل و نقل و ترانزیت داشته است .

روحانی اضافه کرد: با این حال نباید به سطح فعلی فعالیت ها رضایت داد و باید به افق های بلندتر نگریست.

رئیس جمهور با اشاره به ویژگی های مهم کشورهای عضو اکو گفت: با اتکاء به این ویژگی ها باید همکاری ها در همه زمینه ها افزایش یابد و سوابق تاریخی و جاده ابریشم گواهی بر این مدعاست.

روحانی افزود: همکاری در چارچوب سازمان های منطقه ای با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد جهان و بحران پدید آمده در سال های اخیر می تواند مسیر مطمئنی در جهت تقویت همگرایی ها و به دور ماندن از آسیب های ناشی از تلاطم های اقتصادی بین المللی را در بر داشته باشد.

سازمان همکاری اقتصادی اکو یک سازمان اقتصادی منطقه ای است که ده عضو دارد و جمهوری اسلامی ایران ، ترکیه ، پاکستان ، افغانستان ، جمهوری آذربایجان ، ترکمنستان ، قرقیزستان ، ازبکستان ، تاجیکستان و قزاقستان اعضای این سازمان هستند.

کشورهای عضو اکو 400 میلیون جمعیت را در 8 میلیون کیلومتر مربع وسعت خود جای داده اند و تجارت بین اعضای این سازمان سالانه 60 میلیارد دلار است .

شورای وزیران خارجه بالاترین رکن تصمیم گیری در اکو محسوب می شود و همه ساله یک جلسه رسمی دارد.

بیستمین نشست وزرای خارجه اکو مهر سال 91 در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار شد .

هدف سازمان اکو ارتقای توسعه  اقتصادی پایدار ، افزایش سطح زندگی و رفاه مردم ، گسترش تجارت درون منطقه ای و توسعه همکاری در عرصه های مختلف به ویژه حمل و نقل ، ارتباطات و انرژی است.

newsQrCode
برچسب ها: اکو روحانی
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها