38 سال پیش در روز 22 نوامبر سال 1975 میلادی خوان کارلوس ، نوه آلفونس سیزدهم، آخرین پادشاه اسپانیا به تخت سلطنت این کشور نشست.
کد خبر: ۶۱۷۷۲۰
خوان کارلوس پادشاه اسپانیا شد

به گزارش جام جم آنلاین، پس از خاتمه جنگ داخلی اسپانیا ، ژنرال فرانسیسکو فرانکو ، دیکتاتور اسپانیا حاکم بلامنازع این کشور شد.براساس مفاد قانون جانشینی سال 1947 میلادی او تنها فردی بود که می توانست جانشین خود را تعیین کند.

فرانکو در یک دیدار محرمانه با دن خوان دو بوربون، پسر آلفونس سیزدهم که پس از اعلام جمهوری در سال 1931 میلادی در اسپانیا همراه خانواده خود در ایتالیا و در تبعید به سر می برد ، پیشنهاد کرد پسرش خوان کارلوس را به اسپانیا بفرستد.

فرانکو از دن خوان دو بوربون خواست تا پسرش به اسپانیا آمده و در آنجا به تحصیلات خود ادامه داده و آموزش نظامی ببیند.فرانکو می خواست تا زمان مرگ قدرت خود را حفظ کند و در عین حال زمینه را برای بازگشت سلطنت خانواده بوربون فراهم سازد.

خوان کارلوس در سال 1955 میلادی در سن 17 سالگی به اسپانیا رفت.او در سال 1962 میلادی با شاهزاده سوفیا دختر پل اول ، پادشاه یونان ازدواج کرد.

در روز 22 ژوئیه سال 1969 میلادی ، شاهزاده خوان کارلوس در مقابل مجلس اسپانیا سوگند یاد کرد و رسما به عنوان ولیعهد اسپانیا و جانشین تاج و تخت شناخته شد.

از آن پس ، خوان کارلوس بسیاری از مسئولیت های رسمی را به عهده گرفت.هنگام بیماری ژنرال فرانکو ، خوان کارلوس ریاست موقت کشور را عهده دار شد.

تا اینکه سرانجام ژنرال فرانسیسکو فرانکو ، دیکتاتور اسپانیا در روز 20 نوامبر سال 1975 میلادی درگذشت.دو روز بعد ، شاهزاده خوان کارلوس رسما پادشاه اسپانیا شد.

او در سخنرانی روز تاج گذاری خود ، آغاز مرحله جدیدی در تاریخ اسپانیا را اعلام کرد.

خوان کارلوس افرادی که قصد داشتند میراث فرانکیسم را در اسپانیا زنده نگه دارند از کار برکنار کرد.او کلیه زندانیان سیاسی دوران دیکتاتوری فرانکو را آزاد کرد.

با آغاز پادشاهی خوان کارلوس ، کشور اسپانیا که در جریان حکومت ژنرال فرانکو از سوی کشورهای اروپایی طرد شده بود ، باردیگر جایگاه خود را در اروپا بازیافت. بهرام افتخاری.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ایرانی از اسپانیا
Netherlands
۰۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
۱
۰
البته الان دوره حكومتهای پادشاهی در جهان روبه افول است , در اسپانیا خیلی از مردم تمایل به جمهوری دارند به ویژه در منطقه والنسیا
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها