38 سال پیش در ساعت 4 بامداد روز 20 نوامبر سال 1975 میلادی ژنرال فرانسیسکو فرانکو باهامونده ، دیکتاتور خودکامه اسپانیا پس از یک ماه مبارزه با مرگ در سن 82 سالگی درگذشت.
کد خبر: ۶۱۷۳۰۴
ژنرال فرانسیسکو فرانکو دیکتاتور اسپانیا درگذشت

به گزارش جام جم آنلاین، با مرگ ژنرال فرانسیسکو فرانکو ، اسپانیا پس از 36 سال از حکومت دیکتاتوری فاشیستی آزاد شد.

در روز 28 مارس سال 1939 میلادی ، نیروهای ژنرال فرانکو پس از اشغال بخش اعظم خاک اسپانیا پیروزمندانه وارد شهر مادرید شدند و جنگ 3 ساله داخلی خونین اسپانیا خاتمه یافت.

ژنرال فرانسیسکو فرانکو باهامونده رهبر نیروهای ملی گرایان فاشیست پس از 3 سال جنگ داخلی که به مرگ بیش از 500 هزار نفر و تبعید 500 هزار نفر دیگر انجامید ، جمهوری خواهان را شکست داد و قدرت را در اسپانیا به دست گرفت.

ژنرال فرانکو 46 ساله پس از این پیروزی یک حکومت دیکتاتوری مشابه رژیم فاشیستی موسولینی، دیکتاتور ایتالیا را در اسپانیا مستقر کرد.

با آغاز جنگ جهانی دوم ، فرانکو با این که در جریان جنگ داخلی کمک فراوانی به ویژه نظامی را از هیتلر ، صدراعظم آلمان نازی دریافت کرده بود اما اعلام بی طرفی کرد و محتاطانه خود را از عواقب جنگ دور کرد.

در عین حال ، فرانکو یک ضد کمونیست 2 آتشه بود. اعلام بی طرفی در جنگ جهانی دوم و ضد کمونیست بودن فرانکو موجب بقای رژیم دیکتاتوری اش به رغم انزوای جهانی شد.

فرانکو چند سال قبل از مرگ شاهزاده «خوان کارلوس دو بوربون» را به جانشینی خود انتخاب کرده بود تا بار دیگر حکومت سلطنتی در اسپانیا برقرار شود.

خوان کارلوس از روز 30 اکتبر سال 1975 میلادی و در پی وخامت حال ژنرال فرانکو اداره امور کشور را در دست گرفت.

شاهزاده خوان کارلوس پس از مرگ فرانکو پادشاه اسپانیا شد و توانست دموکراسی را در این کشور برقرار کند و به انزوای اسپانیا در جهان پایان دهد. بهرام افتخاری.  

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها