هواشناسی از تشدید بحران آلودگی هوا طی امروز و فردا در کلانشهرها خبر می‌دهد

اجرای طرح زوج و فرد از در منازل تا اطلاع ثانوی

هرچند تعطیلی چند روز پایانی هفته تا حدی از آلودگی هوای تهران کاست، اما پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی مبنی بر تشدید بحران آلودگی هوا طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در بیشتر کلانشهرهای کشور و بویژه پایتخت موجب شد تا اعضای کمیته مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران روز گذشته به ادامه اجرای طرح سراسری زوج و فرد از در منازل رای دهند.
کد خبر: ۶۱۶۰۰۰

به گزارش ایسنا، رئیس کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران، با اشاره به ادامه اجرای طرح زوج و فرد و ممنوعیت فروش طرح ترافیک روزانه و هفتگی تا اطلاع ثانوی گفت: براساس گزارش جدیدی که سازمان هواشناسی اعلام کرده در سه روز آینده نیز شاهد مشکلاتی خواهیم بود، بنابراین طرح زوج و فرد از در منازل تا اطلاع ثانوی ادامه دارد.

استاندار تهران در حاشیه کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران که با حضور نمایندگان وزارت بهداشت، پلیس راهور تهران، محیط‌زیست استان تهران و شهرداری تهران برگزار شد، توضیح داد: براساس گزارشی که دستگاه‌های مرتبط از نتایج تدابیر اتخاذ شده در هفته گذشته ارائه دادند، خوشبختانه طرح‌های اجرا شده اثرات مثبتی داشته و طبق اعلام هواشناسی، با وجود این‌که وزش بادی نداشتیم، اما آلودگی هوا در یک روز تا 40 درصد کاهش یافت که بیشترین اثر این کاهش آلودگی مربوط به زوج و فرد کردن خودروها بوده است.

حسین هاشمی تصریح کرد: با توجه به این‌که ادامه تمدید این طرح نیازمند مصوبه شورای عالی ترافیک است، تا اطلاع ثانوی و زمان تشکیل جلسه این شورا، طرح اجرا می‌شود و قرار است این موضوع با وزیر کشور در میان گذاشته شود تا درباره آن تصمیم‌گیری شود.

فروش آرم‌های روزانه و هفتگی ممنوع

فروش آرم‌های طرح ترافیک روزانه و هفتگی نیز ممنوع است و تا اطلاع ثانوی شهرداری حق فروش طرح ترافیک روزانه و هفتگی ندارد.

به گفته رئیس کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران، این هفته ساعات کار ادارات و مدارس طبق روال قبل خواهد بود.

هاشمی در پاسخ به این‌که طی روزهای گذشته خبرهای ضد و نقیضی از پلیس راهور و استانداری مبنی بر لغو و اجرای طرح زوج و فرد اعلام شده است، گفت: احساس من این است که چنین نبود.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌که تا چه زمانی طرح زوج و فرد و طرح‌های مشابه اورژانسی برای کاهش آلودگی هوا اجرا خواهد شد، گفت: اکنون این طرح‌ها به صورت اورژانسی و برای پیشگیری از افزایش آلودگی و کاهش اثرات سوء آن بر سلامت شهروندان است، در حالی که معتقدم طرح‌های بلندمدت از جمله خروج خودروهای فرسوده 60 تا 70 درصد وضع آلودگی هوای تهران را بهبود خواهد بخشید.

وی گفت: در صورتی که بتوان خودروسازها را به سمت تامین خودرو تشویق کرد و منابع مالی را نیز تامین کرد، طی دو سال می‌توان تمام خودروهای فرسوده را از رده خارج کند.

انتقال پایتخت در کاهش آلودگی هوا بی‌تاثیر است

رئیس کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که 50 نفر از نمایندگان مجلس درباره انتقال پایتخت سیاسی لایحه‌ای را به مجلس ارائه دادند، گفت: نمایندگان حق اظهارنظر دارند و بنده نیز از زمانی که به یاد دارم، این طرح مطرح بوده است، اما قابلیت اجرا ندارد.

فعالیت 20 تیم پلیس در هر منطقه

همزمان با ادامه اجرای طرح سراسری زوج و فرد از در منازل، رئیس پلیس راهور تهران نیز از فعالیت 20 تیم در هر منطقه پایتخت با هدف کنترل ترددهای غیرمجاز خبر داد و گفت: این تیم‌ها از ساعت 6 صبح تا 19 در خیابان‌های اصلی حاضرند و با خودروهای متخلف برخورد می‌کنند.

به گفته سردار حسین رحیمی، هفته گذشته صد تیم معاونت عملیات راهور و 80 تیم پلیس بزرگراه وظیفه کنترل را به‌عهده داشتند. وی تصریح کرد: خوشبختانه شهروندان همکاری خوبی را با پلیس داشتند و میزان اعمال قانون نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری یافته است.

بستری شدن سالانه بیش از 4500 نفر

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران، مرگ‌ومیر شهروندان بر اثر آلودگی هوا را مثل قتل شبه‌عمد دانست و خواستار ورود قوه قضاییه به موضوع آلودگی هوا شد.

به گزارش مهر، رحمت‌الله حافظی افزود: با شروع فعالیت شورای چهارم شهر تهران، درباره تشکیل کمیسیون سلامت شورا بحث شد تا مطالبه کنیم سلامت مردم را از دولتمردان و این برای اولین بار است که چنین اتفاقی می‌افتد.

وی با اشاره به آمارهای وزارت بهداشت که نشان می‌دهد سالانه بالغ بر 2700 مرگ در تهران بر اثر آلودگی هوا رخ می‌دهد، عنوان کرد: 2500 مورد بستری بیماران قلبی و 4525 مورد بستری مشکلات تنفسی، از جمله عوارض آلودگی هوا در پایتخت است.

حافظی با اعلام این‌که 88 درصد آلودگی هوای تهران ناشی از تردد خودروهای سواری و موتورسیکلت‌هاست، ادامه داد: یک موتورسیکلت معادل هشت خودرو یورو 2 آلودگی ایجاد می‌کند.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران با انتقاد از واردات موتورسیکلت 2 زمانه، اظهار کرد: 42 درصد هیدروکربن‌های نسوخته حاصل تردد موتورسیکلت‌هاست.

وی با اشاره به وجود 50 هزار دستگاه خودروسواری غیراستاندارد در تهران که 20 هزار دستگاه آن تاکسی است، یادآور شد: مراکز معاینه فنی ما غیراستاندارد است.

حافظی از خرید و فروش برچسب معاینه فنی خبر داد و از دستگاه قضایی خواستار ورود به این موضوع و برخورد با متخلفان شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها