عناوین صفحه اول روزنامه‌های صبح پنجشنبه

زندگی دوباره رسانه‌های از هفت دولت آزاد

گزیده عناوین روزنامه‌های صبح روز شنبه

معیارهای دولت برای حذف یارانه‌بگیران مرفه

«پراید دوباره 18 میلیونی شد»، «هشدار رهبر انقلاب درباره خطر پیر شدن جمعیت»، « انتقاد به تیم مذاکره کننده و هاشمی از تریبون نماز جمعه»، «پوتین قدرتمند ترین مرد سال 2013 »، «حسین رضازاده دروغ می گوید» و «معیارهای دولت برای حذف یارانه بگیران مرفه » از مهمترین عناوین منتشر شده در صفحات اول برخی از روزنامه های امروز کشور است.
کد خبر: ۶۱۱۶۵۰
معیارهای دولت برای حذف یارانه‌بگیران مرفه

تهران امروز:معیارهای دولت برای حذف یارانه‌بگیران مرفه

در ایران بهترین راه استفاده از اطلاعات بانکی و ملکی افراد است. چرا که دقت بالاتری دارد. به‌طور مثال اطلاعات خودرو برای حذف دهک‌ها مناسب نیست. چراکه هستند افرادی که با خودرو نسبتا‌ گران‌قیمت در وزارتخانه‌ای راننده هستند بنابراین به اطلاعات خودرو نمی‌توان اکتفا کرد. اما حساب بانکی با درصد خطای کمتری می‌تواند ملاک ثروتمندی افراد باشد.

حذف 23 میلیون نفر از دریافت یارانه‌های نقدی در قالب «قشر مرفه» در طول هفته‌های گذشته سر و صدای بسیاری به پا کرده‌است. باید توجه داشت که پرداخت ماهانه یارانه‌های نقدی در طول 2 سال گذشته به نوعی تمام اقشار را به این مبلغ وابسته کرده و همین وابستگی موجب سخت‌تر شدن کار دولت یازدهم برای حذف یارانه‌های نقدی شده‌است. این وابستگی به درآمدهای یارانه‌ای اما مشکل اصلی دولت برای حذف 23 میلیون نفری مرفهین از دریافت یارانه‌ها نیست چرا که شناسایی این قشر میلیونی دست‌انداز بزرگ پیش‌روی دولت در عملی کردن این تصمیم است. با اینکه مجلس و دولت هم در تصمیم «حذف اقشار مرفه از دریافت یارانه» با یکدیگر هم‌راه و هم‌مسیر هستند اما هنوز گشایشی در این امر به دلیل مسائل و مشکلات ناشی از شناسایی افراد مرفه به وجود نیامده است. با وجود این هنوز تحلیل‌ها و پیشنهادها برای عملی کردن چنین تصمیمی ادامه دارد. در تازه‌ترین این تحلیل‌ و پیشنهادها احمد میدری معاون وزیر کار و رفاه اجتماعی خبرهای تازه‌ای از تصمیم یارانه‌ای دولت داده‌است. او از ماموریت وزارتخانه متبوع خود برای شناسایی افراد یارانه‌بگیر مرفه خبر داده و تاکید کرده که شناسایی یارانه‌بگیران مرفه در دوسطح اطلاعات کشوری خانوارها و تحقیقات میدانی روشن خواهد شد.

تحقیقات میدانی برای شناسایی مرفهین

او درخصوص ماموریت یارانه‌ای وزارت رفاه در مصاحبه‌ای با تسنیم اینطور گفته‌است: «اول راه‌اندازی بانک اطلاعات اقتصادی است که مرکز آمار و وزارت اقتصاد هم می‌تواند این کار را انجام دهد. بخش دیگر تحقیقات میدانی است. به‌طور مثال کسی که درآمد دارد اما به دلیل بیماری نیازمند یارانه است باید در تحقیقات میدانی شناسایی شود، در سایر کشورها نیز تحقیقات میدانی تکمیل کننده بانک اطلاعاتی است. این تحقیقات میدانی تنها در وزارتخانه‌ای می‌تواند صورت گیرد که سازمان‌هایی را در سراسر کشور داشته باشد، به همین دلیل سازمان هدفمندی که تنها در تهران است نمی‌تواند چنین کاری را انجام دهد. همینطور مرکز آماربه دلیل نداشتن شعبه‌های شهرستانی توانایی انجام چنین کاری را ندارند. اما وزارت رفاه، سازمان بهزیستی و کمیته امداد می‌توانند بازوی اجرای تحقیقات میدانی در سطح کشور باشند.» نکته اینجاست که در طول هفته‌های گذشته اینطور استنباط شده بود که دولت تنها درآمد را مبنا و متر و معیار خود برای شناسایی مرفهین درنظر گرفته است. این در حالی‌است که میدری این موضوع را رد کرده و می‌گوید: «معیاری که برای حذف گروه‌ها درنظر گرفته می‌شود تنها درآمد نیست. بلکه ترکیبی از ثروت و درآمد است. بنابراین اگر گفته شود دهک‌های درآمدی یعنی کسانی که درآمد بیشتری دارند.احتمالا ترکیبی بین ثروت و درآمد خواهد بود. یکی از مباحثی که در ستاد بحث می‌شود، این است که چند درصد باید حذف شوند؟ اما هنوز برای اینکه چند دهک حذف شود به جمع‌بندی نرسیده‌ایم.»

مبنای شناسایی مرفهین چیست؟

میدری همچنین درخصوص مبنای شناسایی مرفهین گفته: «در ایران بهترین راه استفاده از اطلاعات بانکی و ملکی افراد است. چرا که دقت بالاتری دارد. به‌طور مثال اطلاعات خودرو برای حذف دهک‌ها مناسب نیست.چرا که هستند افرادی که با خودرو نسبتا‌ گران‌قیمت در وزارتخانه‌ای راننده هستند بنابراین به اطلاعات خودرو نمی‌توان اکتفا کرد. اما حساب بانکی با درصد خطای کمتری می‌تواند ملاک ثروتمندی افراد باشد.»

او اینطور ادامه داده: «شاید هم کسی خودرو را به نام فرد دیگری کند، اما احتمال اینکه حساب بانکی به نام شخص دیگری باشد بسیار پایین است.در تمام روش‌های شناسایی رابطه خانوادگی را مشخص می‌کنیم. ملاک درآمد و ثروت خانوار است نه صرفا سرپرست.»

میدری گفته در مسیر شناسایی مرفهین معیارهایی نظیر نوع خودرو، میزان مسافرت و شغل هم تاثیر دارد. همچنین او تاکید کرده که حقوق دریافتی افراد بررسی نمی‌شود و ادامه داده: «اینکه فرد در یک اداره‌ای چقدر حقوق دریافت می‌کند اطلاعاتش متمرکز نیست ولی احکام را می‌توان جمع‌آوری کرد. اضافه حقوق را سیستم‌کامپیوتری نمی‌تواند استخراج کند.»

جلسات یارانه‌ای ستاد هدفمندی

احمد میدری همچنین از جلسات ستاد هدفمندی در دولت یازدهم با موضوع یارانه نقدی خبر داده‌است. او گفته: «در 3یا 4جلسه این ستاد من حضور داشتم واز بقیه جلسات اطلاعی ندارم. تمام جلسات با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و وزرا تشکیل شده است. همچنین نظرهای مختلفی درباره اینکه چند دهک قابل حذف هستند و چه بانک‌های اطلاعاتی را در کشور داریم مطرح شده است. اینکه اگر نخواهیم گروه‌های درآمدی را حذف کنیم چه منابع درآمدی را می‌توان تعریف کرد از جمله مواردی است که در ستاد هدفمندی مورد بحث قرار گرفت.

او از سیاست‌های جایگزین احتمالی برای جلوگیری از قطع یارانه‌های افراد مرفه خبر داده و گفته: «آنچه تاکنون بحث شده، بحث سیاست جایگزین است، اینکه اگر گروهی را حذف نکنیم آیا می‌توان منابعی را تعریف کرد؟ اینکه چه گروه‌هایی را می‌توان حذف کرد؟ اشکالات بانک‌های اطلاعاتی شامل چه مواردی است؟ نظر بخش‌‌های مختلف برای قیمت‌های حامل انرژی چیست؟ اینها از جمله مواردی است که در این ستاد مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. همچنین بحث قیمت‌های حامل انرژی و اجرای مرحله دوم هدفمندی از ابتدا در این دولت مطرح بود. تحقیقات مختلفی در وزارت اقتصاد، معاونت برنامه‌ریزی و نهاد ریاست‌جمهوری صورت گرفته که این موارد ارائه شده اما هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده است.»

حذف 10درصد از یارانه‌بگیران طی سه ماه آینده

این مقام مسئول همچنین خبر داده که احتمالا درسه‌ماه آینده 10 درصد از یارانه‌بگیران از دریافت یارانه محروم شوند. او گفته: «بدون اطلاعات بانکی و املاکی این 10درصد شناسایی و از گرفتن یارانه حذف می‌شوند. بدون اطلاعات ملکی می‌توان 10 درصد جامعه را که توان مالی دارند شناسایی و حذف کرد. شناسایی 30درصد جامعه با اطلاعات بانکی فعلی امکان‌پذیر نیست.» البته در طول هفته‌های گذشته هم برخی از رسانه‌ها و کارشناسان گفته بودند که تصمیم به حذف یارانه قشر مرفه در آینده به دیگر اقشار هم تسری پیدا کرده و یارانه آنها هم به کل قطع خواهد شد. میدری این موضوع را رد کرده و گفته اصلا به فکر حذف یارانه همه مردم نیستیم. او در پاسخ به این سوال تسنیم که در بین مردم این زمزمه هم وجود دارد، که حذف سه دهک مقدمه‌ای برای حذف کلی یارانه نقدی است گفته: «اصلا چنین بحثی در دولت مطرح نیست چراکه عده‌ای در جامعه به این پول نیازمند هستند. این 45 هزار تومان از سال 89 تاکنون قدرت خریدش یک چهارم شده است، اگر حذف هم نشود در 4سال آینده ارزش زیادی ندارد. بحث اینکه به سمت حذف برویم مطلقا بررسی نشده است. امیدواریم تورم در ایران کنترل شود و این میزان یارانه نقدی بتواند مشکل برخی از مردم را حل کند.»

روش پرداخت یارانه‌ها تغییر می‌کند؟

امیدری همچنین به پیشنهادهایی که می‌توان روش پرداخت یارانه‌های نقدی را هم تغییر دهد اشاره کرده است. او گفت: «به‌طور مثال یارانه درمانی پیشنهاد شده است. اما کمتر کسانی استقبال می‌‌کنند. شرط اجرا این است که همه مردم موافق اجرا باشند. چرا که اگر بخشی از مردم موافقت کنند هزینه را تامین نمی‌کند بلکه باید همه مردم خواستار اجرای این طرح باشند. زمانی که این طرح داوطلبانه باشد تنها افرادی می‌آیند که گروه آسیب‌پذیر هستند بنابراین هزینه بالا می‌رود. این طرح در صورتی می‌تواند مقرون به صرفه باشد که از همه مردم یارانه‌ای کسر شود در قبال آن کارت طلایی درمان داده شود.»

او به فاز دوم هدفمندی هم اشاره کرده و گفته: «صحبت‌هایی از نحوه اجرا شده اما هنوز تصمیمی گرفته نشده است. سناریو‌های مختلفی برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی از وزارت اقتصاد، سازمان هدفمندی و نهاد ریاست‌جمهوری ارائه شده است. وزارت نفت هم همکاری با گروه‌ها می‌کند ولی تاکنون سناریویی برای تغییر قیمت سوخت ارائه نکرده است.»

تهران امروز

-پیشبرد همزمان مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها
-نفس‌های آخر ذخیره خونی پایتخت
-پراید دوباره 18 میلیونی شد

رسالت

-صاحبان اندیشه پرهیز از فرزندداری را بررسی کنند
-12 هزار نفر با درآمد 20 میلیونی یارانه می‌گیرند
-دولت تمامی تعهدات مسکن مهر را اجرایی می کند
-هیچ توافقی بین ما و 1+5 صورت نگرفته است

خراسان

-تعدددستگاه های نظارتی، سلامت موادغذایی را تهدید می کند
-مسئولیت جدید وزارت خارجه و اطلاعات درباره گردشگران
-هشدار رهبر انقلاب درباره خطر پیر شدن جمعیت
-حقابه سیستان در دستور کار دولت قرار گرفت

کیهان

-وزیر را توجیه کنید که مشروعیت دولت به دفاع از اسلام است
-آمریکا در مقابل امتیاز نقد وعده نسیه هم نمی دهد!
-قیمت جهانی نفت افزایش یافت
-جنایت های فراموش شده

آرمان

-در دوران دفاع مقدس با نصب پوستر در خیابان رزمندگان را دلسرد نمی‌کردند
- انتقاد به تیم مذاکره کننده و هاشمی از تریبون نماز جمعه
-چرا آیت ا... استادی از شورای نگهبان استعفا داد؟
- گره‌زدن شعار مرگ بر آمریکا به اصل نظام غلط است

آفرینش

-آغاز ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد 93 از یکشنبه
-نتیجه آزمون قضاوت 92، دی ماه اعلام می‌شود
-پوتین قدرتمند ترین مرد سال 2013
-اوباما عاشق روحانی شده است!

سیاست روز

-مسیرهای امن دولت برای عبور از توفان کسری بودجه
-آمار، سیاست های جمعیتی را به تکاپو انداخت
-چرا شعار مرگ بر آمریکا را فریاد می‌زنیم؟
-مفهومی که آمریکا به دنبال آن است؟

شرق

-اطلاعات ملکی و بانکی معیار حذف یارانه بگیران
-بازگشت بیلبوردهای صداقت آمریکایی /عراقچی:زمان جنگ کسی علیه رزمندگان پوستر نصب نمی کرد
-تکمیل جزییات مدالیته 20 آبان در تهران
-رکوردشکنی «پیرهاشمی» با طعم سیاست

قانون

-انتخاباتی در کار نیست ولی محسن رضایی هست!
-«عشق‌های ممنوعه» و طلاق در سیستان
-فضا برای ورود تیم احمدی‌نژاد باز شود
-حسین رضازاده دروغ می‌گوید

جام جم

-گزارش آسوشیتدپرس از تلاش دولت اوباما برای عقب انداختن تحریم ها
-حساب بانکی و املاک 2 عامل موثر در تشخیص پردرآمدها
-ضرغامی:شورحسینی دشمن را به زانو در می آورد
-فیلم سازان باید برای مردم ایران فیلم بسازند

جمهوری اسلامی

-از سوی سازمان ملل صورت گرفت:تصویب قطعنامه پیشنهادی ایران درباره خلع سلاح هسته ای
-ظریف:تهران به غنی سازی 20 درصدی برای تقویت راکتور تحقیقات هسته ای ادامه می دهد
-رایزنی دولت با مجلس برای احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی
-ایران جایگاه دومی خود در اپک را پس گرفت

دنیای اقتصاد

-جایزه بزرگ مرگ بر آمریکا با هدف حمایت از مذاکره کنندگان
-چهارسناریوی یارانه نقدی
-سکه ودلار منتظر دو اتفاق
-شرط تداوم ریزش مسکن

حمایت

-فرصت 100 روزه دولت برای تامین کیسه های خون
-جزییات اعلام نتایج آزمون‌قضاوت سال 92
-لزوم بازنگری در قانون کاهش آلودگی هوا
-جزئیات تازه از افزایش قیمت گاز خانگی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
حسین
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
۰
۰
تمامی مردم باید یارانه دریافت كند چون شهروند این كشور هستند مگر گرانی حاملهای انرژی برای عده خاصی گران شد كه میخواهند از گرفتن یارانه محروم كنند . اگر شما معتقدید كه 45هزار تومان در چند ساله آینده ارزش خود را از دست میدهد .حاملهای انرژ ی هم گران میشود

نیازمندی ها