ایتارتاس در آستانه نشست امشب گزارش داد:

مذاکرات ایران و آژانس به شکل جدیدی آغاز می‌شود

ایتارتاس گزارش داد: دور عادی مذاکرات ایران و کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی دوشنبه اساسا در شکل و قالب جدیدی آغاز می‌شود.
کد خبر: ۶۱۰۲۱۹
مذاکرات ایران و آژانس به شکل جدیدی آغاز می‌شود

خبرگزاری ایتارتاس نوشت مذاکره کنندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران اواخر روز دوشنبه در وین با هم دیدار می کنند.

این نخستین بار طی سالیان اخیر است که سیاستمداران پایه به عنوان نمایندگان ارشد با هم ملاقات می‌کنند، «عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه به نمایندگی از تهران و «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مذاکرات ایران و آژانس حضور دارند و با هم مذاکره می‌کنند.

یک مقام دفتر مطبوعاتی آژانس تصریح کرد: ابتدا آمانو و عراقچی با هم ملاقات خواهند کرد و سپس کارشناسان به آن‌ها ملحق خواهند شد.

مباحث مذاکرات به طرحی مربوط است که طرف ایرانی به منظور حل رفع اختلافات بر سر برنامه هسته‌ای این کشور، در مذاکرات با 1+5 در ژنو پیشنهاد کرد.

در آن زمان ابتکار ایران با خوش بینی توام با احتیاط مورد توجه قرار گرفت. برای این منظور نمایندگان کشورهای گروه 1+5، سطح پایینی از اعتماد دو جانبه را مورد توجه قرار دادند که نخست باید آن را تقویت و تحکیم کرد.

کارشناسان خاطرنشان کردند که چگونه این روند تکامل خواهد یافت و با چه ظرافتی به مذاکرات با آژانس بستگی خواهد داشت.

طرفین قرار است مذاکره درباره پیشنهادهای پیشرفته ایران را به طور مشروح و کامل آغاز کنند.

کارشناسان پیش از این عنوان کرده بودند حل این مسئله با توجه به دسترسی به تأسیسات هسته‌ای ایران، کمک اساسی و مهمی به اجرای طرح‌های پیشنهادی ایران خواهد بود.

در اوایل نوامبر، مشورت‌ها بین ایران و 1+5 ادامه خواهد یافت. به گفته دیپلمات‌های ایرانی، نشست عادی قرار است هفتم و هشتم نوامبر برگزار شود. با این حال سطح حضور نمایندگان شرکت کننده در این مذاکرات هنوز مشخص نشده است.

هم زمان، یکی از منابع ایتارتاس در وین اعلام کرد ملاقات بین کشورهای 1+5 و ایران پس از مذاکرات کارشناسان، در تاریخ 15 و 16 نوامبر در سطح وزیران امکان پذیر خواهد بود.(باشگاه خبرنگاران)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها