پرونده «سرای دلگشا» در شعبه تجدیدنظر دیوان عدالت اداری

مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی دیوان عدالت اداری گفت: دادخواست تجدید نظر خواهی درباره رای بدوی مربوط به پرونده سرای دلگشا به این دیوان تقدیم و به شعبه تجدید نظر ارجاع شد که به زودی بررسی می شود.
کد خبر: ۶۰۸۴۹۶
پرونده «سرای دلگشا» در شعبه تجدیدنظر دیوان عدالت اداری

علی اکبر بختیاری در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر افزود : پیرو رای بدوی دیوان عدالت اداری درباره سرای دلگشا مبنی بر ابطال مصوبه شورای عالی شهرسازی ، شهرداری تهران و سازمان میراث فرهنگی به این رای اعتراض کردند و تجدیدنظر در رای دیوان را خواستار شدند.

وی با پرهیز از هرگونه پیش داوری درباره رای شعبه تجدید نظر دیوان عدالت اداری گفت : سازمان میراث فرهنگی باید دلایل متقن و اسناد لازم به این شعبه ارائه کند ؛ دیوان عدالت اداری به طور ویژه به این پرونده رسیدگی می کند تا به حقوق ملی از یکسو و حقوق شهروندان و شاکی خصوصی این پرونده آسیب وارد نشود.

بختیاری با استقبال از اظهارات مسئولان سازمان میراث فرهنگی درباره توجه به مسئولیت  های این سازمان در قبال صیانت از آثار ملی افزود : اگر این سازمان به وظایف قانونی خود در نگهداری از آثار ملی عمل کند مشکلاتی مانند شکایت شاکی خصوصی در پرونده سرای دلگشا ایجاد نخواهد شد.

وی با اشاره به سابقه دعوای حقوقی مربوط به این پرونده گفت: مالک سرای دلگشا در سال 88 شکایتی درباره بی توجهی سازمان میراث فرهنگی به وظایفش در قبال این سرا به دیوان عدالت اداری ارائه کرد که پس از رسیدگی در این دیوان ، سرای دلگشا از فهرست آثار ملی خارج شد.

بختیاری افزود: وقتی بناهایی مانند سرای دلگشا در فهرست آثار ملی قرار می گیرند محدودیت هایی برای مالک آن از نظر تخریب و بازسازی بنا ایجاد می شود اما مالکیتش سلب نمی شود و او همچنان می تواند از فضای آن استفاده کند.

وی گفت: از سوی دیگر ، قانونگذار برای نگهداری از این آثار ملی ، وظایفی را به عهده سازمان میراث فرهنگی گذاشته است که متاسفانه این سازمان به وظایفش عمل نکرده و از تکالیف قانونی اش در این باره تخطی کرده بود.

بختیاری افزود: پیرو رای دیوان عدالت اداری مبنی بر خارج شدن سرای دلگشا از فهرست آثار ملی،مالک آن در سال 89 با دریافت نامه ای از سازمان میراث فرهنگی و ارائه آن به شهرداری ، مجوز تخریب و بازسازی آن در 11 طبقه را دریافت کرده است.

وی گفت: چون ساخت سرای دلگشا در 11 طبقه ، مشکلاتی را برای کاخ گلستان ایجاد کرده است.

میراث فرهنگی با مراجعه به شورای عالی شهرسازی به این موضوع اعتراض کرد و آن شورا نیزمصوبه ای صادر کرد که بر اساس آن ، ساخت این بنا در ارتفاع بیش از ده و نیم متر ممنوع شد.

مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی دیوان عدالت اداری افزود: پیرو مصوبه شورای عالی شهرسازی ، مالک بار دیگر با مراجعه به دیوان عدالت اداری خواستار ابطال این مصوبه شد که دیوان نیز حدود یک ماه پیش در رای بدوی، این مصوبه را ابطال کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
۰
۰
سلام هرچند از تاریخ خبر مدتی گذشته است اما چند نكته كه معمولا به آن توجه نمی شود را هم در نظر داشته باشیم خوب است.
- اساسا ثبت یك اثر تنها به معنای حفظ آثار ملی نخواهد بود این كه سازمان میراث صرفا در اسناد و دفاترش محلی را اثر ملی ثبت میكند واگر كسی تعرضی داشته باشد انواع هجمه ها شروع شده و وامصیبتا شروع میشود كه البته معمولا هم سازمان میراث محكوم است دردی را از اثار ملی ما دوا نخواهد كرد.
- حضرات سازمان میراث یك بار هم كه شد ه به خود زحمت داده سیر اداری و كارشناسی ثبت این اثر را ملی رابررسی كنند شاید به دلیل محكومیتشان در اكثر محاكم بی ببرن
- ایكاش منصفانه و بدون داوری تصاویر قبل از تخریب سرای دلگشا را بررسی كنیم ویرانه ای كه تعدادی ازسقف مغازه هایش فروریخته تعدادی انبار متروكه و در حال تخریب و مغازه هایی بازسازی شده كاملا غیر اصولی كه بافت تاریخی آن را از بین برده و به در و دیوار سرای تاریخی و ملی ما ایرانیان لباس زیر زنانه و ..... آویزان است . كجای دنیا اثار تاریخی و ملی خود را اینگونه نگهداری میكند .
- از روبط عمومی محترم دیوان باید تشكر كرد كه برای اولین بار در جمع این همه هیاهو و دعوا اشاره ای هم به وظایف سازمان میراث و حقوق مالكین اینگونه بناهایی داشته است .
- شاید اگر مسئولین محترم به وظایف قانونی خود عمل كرده و در همه امور قیم مأبانه و یكسویه به موضوعات نگاه نمیكردند این همه مشكل و هزینه برای مردم ونظام تحمیل نمیشد
- نگارنده نه نسبتی با مالك و نه ارتباطی با میراث فرهنگی دارد و هر دلسوز بی طرفی كه مقالات و گزارشات موجود در سایتها را هم بخواند بسیار بیشتر از این را هم خواهد دید

نیازمندی ها