روز گذشته بود که خبر لغو نشست محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با فراکسیون اصولگرایان مجلس منتشر شد و دلیل آن هم کسالت و خستگی ظریف گفته شده بود اما وزیر خارجه در صفحه فیس بوکش علت کسالت و بیماری خود را موضوعی مطرح کرده که به یک دیدار و خبر مربوط می‌شود. کمر درد و پا درد ظریف از چه بود؟
کد خبر: ۶۰۴۹۵۹
خبری که باعث کمر درد و پا درد «ظریف» شد

روز یکشنبه گذشته بود که ظریف با اعضای کمیسیون امینت ملی و سیاست خارجی مجلس دیدار داشت تا گزارشی درباره سفر نیویورک به آنها بدهد.

او در این نشست مسائلی را مطرح کرده و سپس از نمایندگان خواسته بود که این مسائل رسانه‌ای نشود و در همینجا باقی بماند.

مسائلی که او گفته بود به سفر نیویورک مربوط می‌شد. مسائلی همچون گفت‌وگوی تلفنی رؤسای جمهور ایران و آمریکا و گفت‌وگوی رو در روی ظریف و کری.

مختصری از محتوای نشست از سوی برخی نمایندگان حاضر در جلسه رسانه‌ای شد و خبرگزاری‌ها آن را منتشر کردند و فردای آن روز هم رسانه‌های مکتوب به چاپ آن اقدام کردند و موضوع را مهم دانستند.

البته موضوع مهم هم بود چون به نکاتی که رهبر معظم انقلاب نسبت به آن‌ها تعبیر «بجا نبود» را به کار برده بودند ارتباط داشت. همان موقع که ایشان از تحرک دیپلماسی دولت به ویژه در نیویورک حمایت کردند از برخی نکات که بجا نبود هم اشاره داشتند و البته نامی از آن نکات نبردند، همه گمانه زنی‌ها به سوی گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهور و دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا معطوف شد.

رسانه‌های کشور هم در همین زمینه تحلیل‌های خود را ارائه دادند و به آن موارد اشاره کردند. دیدار به گفته ظریف خصوصی بوده و قرار نبوده است که رسانه‌ای شود. البته اخلاق هم حکم می‌کند که اگر چنین درخواستی مورد توجه قرار می‌گرفت و مسائل مطرح شده در آن جلسه به بیرون درز نمی‌کرد حاشیه‌هایی در پی نداشت.نمایندگان هم باید این نکته را رعایت می‌کردند و اجازه می‌دادند که در زمان مناسب اگر وزیر خارجه خودش تشخیص می‌داد این مسائل را مطرح کند.

پس از این اتفاق وزیر امور خارجه ایران در صفحه فیس بوک خود با گلایه از انتشار خبر از سوی برخی نمایندگان و گزارش‌هایی که در برخی روزنامه‌ها بر اساس دیداری که با اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس داشته است، نوشته است که در پی دیدن این تیتر و گزارش کمردرد و پادرد شدید عصبی گرفته، راهی بیمارستان شده و برنامه‌های کاری‌اش را لغو کرده است.

صراحتاً توافق شده بود محرمانه و غیرقابل نقل خواهد ماند

ظریف در ادامه نوشته است:به هر حال، روز تلخی بود ولی برای من بسیار آموزنده. یاد گرفتم که هرچه می خواهم بگویم علنی و عمومی بگویم و گرنه بازار سوءاستفاده بسیار داغ است. باعث تاسف است که یک و نیم ساعت بحث جدی، صمیمانه و خصوصی با نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، که صراحتا توافق شده بود محرمانه و غیرقابل نقل خواهد ماند، در چندجمله خلاصه شد که هیچ ارتباطی با بحث مفصل من نداشت و به مطبوعات درز داده شد."

افرادی خود را قاضی صداقت بنده دانسته و با تیتر کوچک صداقت مرا می‌ستایند

وی همچنین به برخی از رسانه‌ها که نقل قول مستقیمی از وی را منتشر کرده بودند اشاره کرد و گفت : بدتر از آن افرادی که خود را قاضی صداقت بنده دانسته و با تیتر کوچک صداقت مرا می‌ستایند، با بزرگترین تیتر ممکن جمله ای را از من به عنوان نقل قول مستقیم از بنده منتشر کردند که با آنچه گفته بودم مطابقت نداشت. جالب آنجاست که کسانی که ادعای ولایتمداری دارند جلوتر از رهبری حرکت می کنند و هیچ از خود نمی پرسند که اگر ایشان مصلحت می دیدند خودشان مصادیق را روشن می‌فرمودند.

من بعد تنها توقع اظهارنظر رسمی در جلسات علنی از بنده داشته باشند

مجمد جواد ظریف  با بیان اینکه درس مهمی را از این اتفاقات آموخته گفت: به هرحال سخنگوی وزارت امور خارجه مطلب را تکذیب کرد، ولی من درس مهمی را آموختم. دوستان عزیزی که مطالب جلسه محرمانه را بدون توجه به محتوای مطلب به سلیقه خود به بیرون منعکس کردند، من بعد تنها توقع اظهارنظر رسمی در جلسات علنی از بنده داشته باشند.

وزیر امور خارجه مطلب خود را با شعری از مولانا به پایان رساند.

تو مکن تهدیدم از کشتن که من
تشنه زارم به خون خویشتن
آزمودم مرگ من در زندگی است
چون رهم زین زندگی پایندگی است

شبتان بخیر. شاد و سربلند باشید.

سخنگوی وزارت امور خارجه هم روز گذشته با اشاره به نشست کمیسیون امنیت ملی و وزیر خارجه از نقل قول های برخی نمایندگان از ظریف در باره سفر نیویورک انتقاد کرد و گفت:برخی موارد مطالب منتشره کاملاً در مغایرت با اظهارات وزیر امور خارجه در این نشست بوده است .

افخم اظهار داشت :برداشت های نمایندگان محترم از سخنان وزیر امور خارجه در جلسه غیر علنی روز یکشنبه با اعضای محترم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی دقیق منتشر نشده و تیترهای بـرخی جرایـد فاقد صحت می باشد و تکذیب می شود .

مرضیه افخم افزود : انتظار می رفت دقایق اظهارات وزیر امور خارجه در جلسه غیر علنی و در پاسخ به سؤالات خصوصی نمایندگان کمیسیون در چارچوب مطرح شده ، صادقانه مد نظر قرار می گرفت ولی متأسفانه در برخی موارد مطالب منتشره کاملاً در مغایرت با اظهارات وزیر امور خارجه در این نشست بوده است.

آقای ظریف به مواردی که مورد اشاره رهبر معظم انقلاب بوده و او هم متوجه آن «بجا نبودن‌ها» شده است، قابل تقدیر و مورد توجه است و اگر خود او این موارد را مطرح و رسانه‌ای می‌کرد به نظر می‌رسد مناسب تر بود تا این که از قول وی نقل شود.

وزیر خارجه در فیس بوک خود و در توضیحی که ارائه داده نوشته است که اگر رهبر معظم انقلاب خودشان تشخیص می‌دادند آن موارد را نام می‌بردند، به این نکته هم باید توجه داشته باشد که شاید ایشان نظرشان این بوده است که دستگاه دیپلماسی کشور که به خاطر تحرکی که انجام داده و مورد حمایت و اطمینان رهبر انقلاب هم قرار گرفته، خود به آن نکاتی که رهبر انقلاب از آنها با واژه «بجا نبود» نام بردند، اشاره می‌کرد و ضمن بیان آنها بابت آن اتفاقات عذرخواهی هم می‌نمود، آیا جلوه بهتری نداشت؟

جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۸
hadi
Germany
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
۰
۰
مقصر خود آقای ظریف هستند كه ....!
طریقت
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
۰
۰
ظریف چه مشكلی با انقلابی بودن وولایتمداری داردكه از آن به عنوان پتك استفاده میكند، اقدام نابجای دولت را مردم در فرودگاه متذكر شدند،اعتراف ایشان در مجلس او را نزد مردم منطقی جلوه داد كه زهی خیال باطل
سلیم
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
۰
۰
كمردرد به خاطر سن بالای ایشان است معضل پیری و عوارضش كه بیشتر وزرای دولت با آن مواجهند و نمایندگان موقع رای اعتمادباید بیشتر به این نكته توجه میكردند چون هر آن با كوچكترین ناراحتی شاهد كسالتشان خواهیم بود
ب- شهركرد
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
۰
۰
آقای ظریف با سلام و ادب بدانید در این اوضاع به راحتی به كسی نمی توان اعتماد كرد
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
۰
۰
جناب اقای ظریف شما پشتوانه حداقل 50میلیون ایرانی را دارید پس با مردم قبل از هر كسی صحبت كنید. خدا كمكتان میكند چون مردم بعد از این دیدارهای شما به درك متقابل رسیده اند و میدانند كه شما نه دنبال پست و مقامید نه مال.
سما
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
۰
۰
آقای سلیم اگر از نظر شما آقای ظریف سن بالایی دارند و به درد این سمت نمیخورند پس باید 99% سیاستمداران ما استعفا بدهند چون شرایط جسمی مناسب با سمت خود ندارند. بهتر نیست صحبت های آقای ظریف را كامل دنبال كنیم و یك طرفه به قاضی نرویم؟؟ واقعا متاسفم كسی كه با هوش و ذكاوت تمام و با حفظ منافع ملی ما در برابر جهان ظاهر شده اینقدر مورد انتقاد نابجای بعضی ها قرار بگیرند. بهتر است شما كاسه داغ تر از آش نشوید و برای حمایت ایشان حداقل دست از انتقادهای بیجا بردارید.
f.m
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
۰
۰
بگذارید این دولت كارش رو انجام بده و از انتقاد بیجا بپرهیزیم
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
۰
۰
با سلام بعد 35 سال كه از انقلاب میگذرد این اولین وزیر خارجه است كه با این هوش ذكاوت می خواد كه به كشور خدمت صادقانه انجام بده چون هم پشتوانه ی رهبری و مردم راداراست.البته این به معنی نفی دیگر وزاری خارجه نیست

نیازمندی ها