وزیر امورخارجه شنبه شب با حضور در 2 برنامه تلویزیونی گزارشی از سفر اخیر خود به نیویورک ارائه کرد

ظریف: طرح پیشین 1+5 به تاریخ پیوست

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، یک روز پس از بازگشت به تهران پس از سفر پرکار نیویورک، به رسانه ملی آمد تا در دو برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری و شب‌آفتابی، به تشریح مذاکرات هیات ایرانی در نیویورک، چشم‌انداز این مذاکرات و حاشیه‌های سیاست خارجی ایران بپردازد. وی شنبه شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما تاکید کرد: طرح قبلی که از سوی 1+5 به ایران داده شده بود، به تاریخ پیوست و آنها باید با یک دیدگاه جدید وارد گفت‌وگو شوند.
کد خبر: ۶۰۴۱۵۸

به گزارش ایسنا، ظریف در این گفت‌وگو درباره اظهارات اخیر بنیامین نتانیاهو علیه ایران گفت: هراس‌افکنی نتانیاهو نخ‌نما شده است. رژیم اسرائیل بزرگ‌ترین تهدید هسته‌ای دنیاست؛ چطور می‌شود به این رژیم اجازه داد که مدعی جهان عاری از سلاح هسته‌ای باشد؟

وزیر امورخارجه همچنین درباره تاکید ایران بر ضرورت پیگیری مذاکرات برد ـ برد، خاطرنشان کرد: بازیگران باید این توهم را کنار بگذارند که می‌توانند چیزی را به مردم ایران تحمیل کنند. وی با تاکید بر این‌که «غرب، امروز در یک آزمون تاریخی قرار دارد»، تصریح کرد: نمی‌توان به کشورهایی که تاکنون برخورد مناسبی با ایران نداشته‌اند اعتماد کرد، اما این آمادگی را داریم که زمینه را برای آنها فراهم کنیم تا اعتماد مردم ایران را به خود جلب کنند. ظریف تاکید کرد: غرب باید با موضوع هسته‌ای ایران جدی برخورد کند که این نیازمند تغییر دیدگاه آنهاست. اعتماد مردم ایران به غرب به صورت جدی از بین رفته است و گفت‌وگوهای ایران با آنها درباره موضوع هسته‌ای می‌تواند شروع خوبی باشد. وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به دستاوردهای سفر رئیس‌جمهور و هیات ایرانی به نیویورک گفت: مهم‌ترین دستاوردی که از سفر رئیس‌جمهور به سازمان ملل متحد می‌توان نام برد، فروپاشی توهمی بود که ایجاد شده بود و برخی، ایران را خطرناک می‌دانستند. این تغییر بسیار مهمی بود که در این مدت در دنیا و حتی در فضای عمومی آمریکا رخ داد.

وی افزود: در پایان سفر آقای روحانی 75 درصد مردم آمریکا در نظرسنجی‌هایی که در خود آمریکا برگزار شد، راه‌حل مشکلات با ایران را مذاکره اعلام کردند، در صورتی که دو ـ سه ماه قبل براساس همین نظرسنجی‌ها 49درصد مردم آمریکا، تنها راه برخورد با ایران را گزینه نظامی اعلام کرده بودند.

وزیر امور خارجه ادامه داد: البته هم قابل درک است و هم قابل تأسف که با فشار لابی صهیونیستی برخی تغییرات در موضعگیری‌ها را مشاهده می‌کنیم. مسئولان آمریکایی به جای آن‌که از فشار برخی گروه‌ها که الزاما منافع آمریکا مورد نظرشان نیست پیروی کنند، در سیاست‌های خود استمرار داشته باشند.

اگر ظریف دیپلمات آمریکایی بود...

وی در پاسخ به ادعاهای نتانیاهو درباره تعطیلی کامل برنامه‌های هسته‌ای ایران افزود: در مصاحبه‌ای گفتم اگر خدای نکرده من در واشنگتن نشسته بودم و یک نماینده ایران می‌آمد و به من می‌گفت می‌خواهیم برنامه هسته‌ای را برچینیم، بیشتر نگران می‌شدم برای این‌که ایران توان بومی دارد. ظریف افزود: درست است که رژیم صهیونیستی بدون آن که از سوی نهادهای بین‌المللی محکوم شود، تعدادی از دانشمندان ما را به شهادت رسانده، ولی واقعیت این است که این چشمه خودجوش علم و دانش در کشور ما همچنان زاینده است و کسی نمی‌تواند اینها را با تحریم و فشار و خیالبافی که ایران برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود را کنار بگذارد از بین ببرد. وزیر خارجه گفت: کشورهای غربی اگر در نگرانی‌هایشان صداقت دارند، باید دنبال این باشند با نظارت آژانس انرژی اتمی که همواره بر برنامه هسته‌ای ایران نظارت داشته، این فعالیت‌ها با شفافیت پیش برود و تولیداتی داشته باشند که مورد استفاده برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای باشد.

اجازه نمی‌دهیم مذاکره برای مذاکره باشد

وی با تاکید بر این‌که «این نکته قطعی است که ما اجازه نمی‌دهیم مذاکره برای مذاکره باشد و معتقدیم مذاکره باید برای رسیدن به راه حل باشد»، تصریح کرد: فکر می‌کنم خانم اشتون هم این واقعیت را باور داشته باشد و می‌توانیم به سمت مذاکره برای رسیدن به راه حل پیش برویم. آماده‌ایم این فرصت را به طرف مقابل بدهیم که اراده سیاسی و حسن نیت و فهم صحیح خود را از شرایط بین‌المللی نشان دهد.

وزیر امور خارجه کشورمان یادآور شد: در سال 1928 میلادی در قرارداد پاریس که به قرارداد وزرای خارجه فرانسه و آمریکا مشهور شد، کشورها تصمیم گرفتند استفاده از زور را به عنوان ابزار سیاست خارجی مردود شمارند، اما نمی‌دانم چرا اکنون به این موضوع باور ندارند؟ آیا عراق، افغانستان و ویتنام کافی نیست؟ در کدام جنگ به نتیجه رسیدند؟ جنگ‌هایی کردند که آغازگران آن امروز به تاریخ پیوستند و هیچ اثری از آنها نیست.

وی در ادامه در برابر این پرسش که «آیا بناست نشست‌های آینده تنها در موضوع هسته‌ای متمرکز باشد یا فراگیرتر خواهد بود؟» پاسخ داد: موضوع مذاکره با گروه 1+5، هسته‌ای است؛ البته موضوع هسته‌ای امتحان بسیار بزرگی برای غرب است که نشان دهد، آیا آنها در حل آن جدی هستند یا این‌که بیشتر گرفتار فشارهای داخلی و سیاسی هستند.

آژانس، ابزار اعتمادساز است، نه فشار

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که «با توجه به سه تکه کردن موضوع هسته‌ای ایران در شورای امنیت، گروه 1+5 و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چه نقطه وصلی میان این سه مکان می‌توان پیدا کرد؟» گفت: گروه 1+5 ادعا می‌کند که از طرف شورای امنیت مذاکره می‌کند و ما با همین گروه مذاکره می‌کنیم و آنها باید مشکل خود را با شورای امنیت حل کنند.

وزیر امور خارجه افزود: در مورد نقش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم باید بگویم هدف از این نقش، ایجاد اطمینان بوده است و آژانس می‌تواند اعتمادسازی کند که برنامه هسته‌ای ما صرفا صلح‌آمیز است. اکنون وقت آن است که غربی‌ها از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان ابزار اعتمادساز استفاده کنند نه ابزار فشار. مقررات بین‌المللی هم در این زمینه وجود دارد و نیاز نداریم ابزار جدیدی را برای اطمینان‌سازی کشف کنیم و کشورها باید فشار بر آژانس را به عنوان ابزار بهانه‌تراش کنار بگذارند. ما آمادگی داریم در چنین چارچوبی با آژانس همکاری کنیم و امیدواریم آژانس با دیدگاه رسیدن به راه حل وارد بحث شود.

مذاکره «جلیلی ـ برنز» اولین دیدار هسته‌ای ایران و آمریکا

در بخش دیگری از این برنامه، مجری درباره دیدار با جان کری پرسید و ظریف نیز پاسخ داد: این نخستین ملاقات دوجانبه ایران و آمریکا در کنار جلسات 1+5 نبود، بلکه آقای دکتر جلیلی نیز با آقای برنز که معاون سیاسی بود دیدار و چند بار نیز همدیگر را ملاقات کردند. در آن موقع رئیس هیات ایرانی آقای جلیلی و رئیس هیات آمریکایی نیز آقای برنز بود. تنها تفاوت این بار با دفعات قبل این بود که رئیس هیات آمریکایی در سطح وزیر بود و جلسه، جلسه وزرا بود و این‌که رؤسای دو هیات با هم ملاقات کردند اتفاق جدیدی نبود و قبلا نیز این اتفاق افتاده بود و در جلسات بین‌المللی نیز طبیعی است.

تمایل کنگره آمریکا برای دیپلماسی پارلمانی با ایران

وزیر امور خارجه همچنین دیروز طی سخنانی در جلسه بعداز ظهر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه فشارها بر اوباما بویژه از سوی صهیونیست‌ها قابل پیش‌بینی بود، گفت: نمایندگان کنگره آمریکا تمایل به دیپلماسی پارلمانی با ایران دارند و از طرف ایران باید با اذن مقام معظم رهبری اقدام صورت گیرد.

به گزارش ایرنا، رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: در حوزه نخبگان آمریکا نیز چنین تمایلی وجود دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها